Dragos Stanca, managing partner Thinkdigital: Daca as fi ramas un vendor local, acum eram in insolventa

Dragos Stanca, managing partner Thinkdigital: Daca as fi ramas un vendor local, acum eram in insolventa

Daca as avea mintea de acum si am fi in 2002, cand ma ocupam de print si de online, as construi branduri foarte puternice pe nise clare si as incerca sa stau foarte bine pe pcioare pe acele nise. Ce lipseste pietei este relevanta intr-un mediu in care bugetele cresc serios, dar catre buzunarele unor jucatori globali. Ar trebui sa fie branduri putine, consolidate pe nise foarte clare, nu “n” site-uri si reviste pentru femei, “n” branduri de sport si de barbati.

Companiile ar trebui sa isi gandeasca strategia 360. De exemplu, un site de sport poate sa vanda echipament sportiv, sa vanda bilete pentru stadion. Orice jucator trebuie sa gandeasca intr-un context mai larg, niciun model de business sanatos nu sta intr-un singur produs, o singura sursa de venit. Cu cat sursele de venit sunt mai diversificate, cu atat e mai sanatos. Este nevoie de modele de business care sa gandeasca intregul ecosistem.

Uneori suntem neinformati, suntem concentati la lucrurile mici din fiecare zi si nu vedem the big picture.

Veniturile noastre au crescut, dar nu pentru ca crescut numarul de site-uri locale, ci datorita Facebook. De exemplu, fata de anul trecut am inregistrat o dublare a audientei pe site-urile locale, dar veniturile s-au majorat cu mai putin de 10%. Daca as fi ramas un vendor local, fara dealuri si tehnologie internationala, probabil eram in insolventa acum, pentru ca perioada de recuperare a banilor este destul de mare si nu ai cum sa mentii viabil acest model de brokeraj de publicitate. Dar ceea ce ni se intampla noua arata tendinta pe piata. Practic, cresc bugetele, dar nu pentru companiile locale.

Cred ca va urma o consolidare a pietei, fortat sau nu, si o polarizare. Vor fi cateva centre care vor produce continut de calitate si vor gasi modele de business pentru a supravietui.

Online-ul si internetul nu este o media, este un mediu de comunicare, un mediu de business, faceti e-commerce.

Orlando Nicoara, director general Mediafax Group: Daca as lua-o de la zero, as face servicii, as iesi din zona de continut

Orlando Nicoara, director general Mediafax Group: Daca as lua-o de la zero, as face servicii, as iesi din zona de continut

Audienta nu rezolva partea de monetizare, eu m-as concentra inca 2-3 ani pe monetizare, pentru ca acum sunt cateva proiecte cu audienta foarte mare, dar care nu fac bani.

Daca as lua-o de la zero, eu as face servicii, as iesi din zona de continut. Pana in 2006, la Netbridge, eram in zona de servicii.
Acum sunt in zona de continut, dar imi doresc servicii pentru ca este cea mai simpla forma de monetizare. Monetizezi prin intermediul userilor direct si nu incerci sa monetizezi prin modelul de business bazat pe advertising. Pe online, daca nu ai branduri puternice, este greu sa te bazezi doar pe advertising.

Noi, la Mediafax Group, suntem intr-o situatie fericita ca nu depindem doar de publicitate.

De asemenea, mai mult de 50% din veniturile noastre sunt din online.

Productia de continut de calitate costa si pentru a reusi sa monetizam am mers pe zona de ecommerce si vom diversifica zona aceasta. Comertul electronic este un segment pe care ne concentram in perioada urmatoare, o sa aveti mai multe stiri pe acest subiect.

Peste 90% din veniturile Google sunt din advertising, dar Google are peste 50% din piata de publicitate la nivel mondial.

Ne indreptam cu pasi repezi spre o piata de publicitate online de 100 de milioane de euro. Daca nu atingem pragul anul acesta, se va intampla in urmatorii doi ani. Insa, din pacate 70-80% din piata se duce catre Facebook, Google. Piata e fragmentata si, desi audienta este semnificativa, nu se prea poate compara cu ceea ce genereaza Facebook si Google.

Nu doar publisherii locali sufera din aceasta modificare a paradigmei, tot ecosistenul este destul de fragil.

Suntem setati sa ne transformam dintr-o companie de media in una de tehnologie, dar care va avea o componenta de media.

Lucrurile vor merge din ce in ce mai prost, vor fi tot mai putini care vor face continut de calitate. Va fi tot mai mult garbage (n.red. gunoi) si tot mai putin continut de calitate. Mergeti catre servicii, catre comert electronic, banii va sunt platiti direct, cu cardul.

Cristian Pantazi, redactor-sef Hotnews.ro: Piata nu este coapta pntru a sustine modele cu plata

Cristian Pantazi, redactor-sef Hotnews.ro: Piata nu este coapta pntru a sustine modele cu plata

Daca as lua-o de la zero, as investi in continut, as face un brand puternic pe care apoi l-as monetiza

Site-ul este precum un stadion pe care vin in fiecare zi 100.000 de oaneni si trebuie sa le dai popcorn.
Modelul de business bazat doar pe advertising nu mai este viabil. Noi am inceput sa ne jucam cu un prim proiect de comert electronic, Giftbooks.ro, insa acesta nu merge pe modelul clasic de a vinde carti. Vindem cumva aceleasi produse, dar cu valoare adaugata, adica aducem autorul si semneaza autografe, cartile urmand sa fie vandute cu autograful acestuia, facem intalniri online. Cu cartile a mers ca experiment, dar trebuie sa gasim si alte produse care se potrivesc.

Sunt multe zone neacoperite pe online, o piata care are mult loc de crestere, inclusiv prin refolosirea continutului sub forma de analize de piata

Piata nu este suficient de coapta pntru a sustine modele cu plata.

Se va cerne piata, vor disparea foarte multe site-uri dintre care cele care exista acum, dar continutul jurnalistic va supravietui, fie pe Facebook, pe bloguri, site-uri de investigatii. Indiferent, ca vom vedea o migrare a jurnalismului catre zona de activism, ca ne intoarcem la anii 90 cand foarte multe ziare erau sustinute de ONG-uri, jurnalismul nu va muri, nevoia de informatii ramane.