Cele cinci profiluri de tineri

Cele cinci profiluri de tineriDaca prima parte a studiului a aratat ce au in comun tinerii romani, LeoYouth II descrie tendintele dominante si atributele care separa diferitele categorii de tineri.

Leo Youth II este un research de lifestyle, care genereaza profiluri definite de stilurile de viata diferite ale tinerilor, dar si stilurile diferite de consum. In functie de acesti factori, studiul diferentiaza cinci profiluri de tineri: „Tinerii de moda veche” (29.7% dintre tineri se incadreaza in aceasta tipologie), „Ambitiosii calculati” (19.2%), „Pesimistii confuzi” (17.2%), „Oportunistii” (15.8%) si „Rebelii de cartier” (17.9%).

“Ceea ce stiam cu certitudine era ca tinerii adopta cel mai rapid noile tehnologii, si asta ii determina sa aiba un stil de viata fluid. Daca icon-ul de astazi al muzicii este iPod-ul, maine s-ar putea sa fie cu totul altceva. Noi, industria comunicarii, trebuie sa ne adaptam din mers. LeoYouth este o incercare de a genera un portret “la cald” al generatiei tinere. Unul care sa nu omogenizeze pe nedrept, ci care sa respecte diferentele dintre tineri.”, a declarat Andrei Balan, Strategic Planner la Leo Burnett.

La mai putin de un an de la lansarea proiectului LeoYouth, Leo Burnett continua aceasta initiativa, din dorinta de a aprofunda diferentele dintre tineri.

„Tanara generatie reprezinta cel mai challenging target pentru orice brand care aspira sa se regaseasca in lista de preferinte a acesteia. Si asta pentru ca tinerii sunt cei care adapteaza cel mai rapid orice trend care simt ca li se potriveste sau nu, sunt cei care inventeaza trenduri si se muleaza cel mai rapid la evolutiile tehnologice spectaculoase”, a declarat Roxana Dumitru, Managing Director la Leo Burnett.

Tanarul de moda veche

Tanarul de moda vecheTanarul “de moda veche” este conservator, serios in mai toate aspectele vietii lui. Si mai ales in viata profesionala: stie ca daca va munci cu rabdare va reusi. Se afla sub influenta puternica a familiei, de care asculta si pe care o respecta.

Ii admira pe cei care au reusit corect, prin inteligenta si munca, si nu priveste cu ochi buni orice e superficial si ostentativ. Nu si-ar ruga niciodata parintii sa-l ajute sa isi gaseasca un job.

Munceste, se intretine singur si isi gestioneaza economicos banii, pe care are grija sa nu-i “arunce” pe nimic, si mai ales pe distractie. Face exceptii doar atunci cand vine vorba de lucrurile pe care le considera “de calitate”. Nu este un fanatic al shopping-ului. Relatia lui cu brand-urile este una simpla: are multe asteptari in privinta lor. Vrea brand-uri serioase, de incredere, care sa nu-l dezamageasca.

Viata lui sentimentala este stabila si previzibila: are o prietena de mult timp, cu care isi face planuri sa se casatoreasca si sa aiba o familie candva.

29.7% dintre tineri se incadreaza in profilul tanarului “de moda veche”, aproape doua treimi dintre ei fiind de fapt tinere.

Oportunistul

OportunistulOportunistul este un fan infocat al manelelor, care o tine din petrecere in petrecere, si nu vrea decat sa se distreze si sa faca bani. E atat de preocupat sa isi traiasca viata incat nu apuca niciodata sa se gandeasca la o eventuala cariera. Nu are o imagine clara despre viitorul lui, si nu stie decat ca va castiga bine.

Desi “oportunistul” isi doreste sa castige mult, el nu concepe sa se supuna unui efort sustinut. Vrea sa isi vada de distractie si de prieteni, si pentru asta stie ca trebuie sa fructifice toate oportunitatile, toate “combinatiile” care ii pot aduce bani. E pasionat de internet si tehnologie, mai ales ca astea ii permit sa fie in legatura permanenta cu “tovarasii”. Inca traieste din banii parintilor, pe care ii cheltuieste imediat, majoritatea ducandu-se pe distractie si pe haine.

Are brand-uri preferate, carora le ramane fidel mult timp, si care ii definesc personalitatea in fata celorlalti. Hainele spun multe despre un om, si mai ales cati bani are si ce poate. De aceea, pentru “oportunist” marcile sunt importante atat timp cat sunt si usor de recunoscut de catre ceilalti.

Publicitatea nu il intereseaza. Mai mult, il enerveaza. Despre brand-uri vorbeste cu prietenii, astfel isi formeaza parerea despre ele. Legatura “oportunistilor” cu brand-urile nu are, deci, prea multe de-a face cu publicitatea.

15.8% dintre tinerii romani se incadreaza in tipologia “oportunistilor”.

Pesimistul confuz

Pesimistul confuzPesimistul confuz are o atitudine sceptica, negativista fata de scoala, societate si fata de viitor. Toate astea i-au insuflat un sentiment de neincredere in fortele lui. Nu prea stie ce vrea sa faca in viata. Aceasta nehotarare, impreuna cu lipsa competitivitatii si a spiritului intreprinzator il fac sa se adapteze destul de greu la un loc de munca. A schimbat pana acum job-uri din mai multe domenii, si mai toate l-au dezamagit.

“Pesimistul confuz” este relaxat si resemnat, iar asta se traduce si in comportamentul lui de consum: traieste din banii parintilor, pe care nu se straduieste deloc sa ii gestioneze. Ii cheltuieste impulsiv, nereusind niciodata sa economiseasca, nici chiar atunci cand isi doreste mult un telefon mai scump, de exemplu.

Timpul liber al “pesimistului confuz” se imparte de cele mai multe ori intre pasiunile lui, cumparaturi si prieteni. Sta mult pe internet si simte nevoia sa fie mereu la curent cu ceea ce se intampla, iar asta il face sa intre deseori pe site-urile cu informatii. Fireste, isi petrece multe nopti pe “mess”.

“Pesimistul” este cel mai putin sensibil la brand-uri. Acestea ii atrag atentia mai ales atunci cand il dezamagesc, si il fac sa le evite pe viitor.

17.2% dintre tineri se incadreaza in tipologia “pesimistului confuz”.

Ambitiosul calculat

Ambitiosul calculatAmbitiosul calculat este tanarul obisnuit sa i se spuna ca e prea matur pentru varsta lui. Si-a planificat deja viitorul, si lucreaza deja la atingerea obiectivelor pe care si le-a stabilit. Are un pronuntat spirit intreprinzator, si simte ca si-a luat deja viata in propriile maini.

Este optimist, are incredere in el si in viitor in general. Nu se gandeste sa plece din tara, vrea sa continue ceea ce a inceput aici.

Lucreaza si se intretine singur. Pentru independenta financiara a platit, insa, cu viata personala si cu timpul liber. Chiar daca accepta ca a renuntat la distractie in favoarea muncii, incearca sa isi regaseasca echilibrul intre viata personala si cea profesionala. Si spera sa aiba o afacere candva.

“Ambitiosul calculat” cauta, de obicei, brand-uri care sa-l reprezinte. Si deseori isi formeaza parerea despre ceilalti in functie de marcile pe care le folosesc.
19.2% dintre tinerii romani pot fi inclusi in tipologia “ambitiosilor calculati”.

Rebelul de cartier

Rebelul de cartierRebelul “de cartier” este tanarul materialist, libertin, care asculta hip hop isi face un obicei din a nega regulile si autoritatea. Mereu in cautarea distractiei si a banilor, face din convingerile lui un stil de viata pe care il afiseaza nonsalant, prin gesturi si imbracaminte.
“Rebelul de cartier” se fereste constant de constrangeri. Nu este si nu vrea sa fie angajat. Spera, in schimb, sa “invarta” o afacere candva. Se considera un “jucator”: crede ca pentru a castiga trebuie sa iti asumi constant riscuri, si vrea sa experimenteze cat mai mult.

“Rebelul” are un stil de consum mai degraba impulsiv: cea mai mare parte din bani i se duc pe distractie, gadget-uri si haine. De obicei nu se “indragosteste” de brand-uri. Le apreciaza doar in masura in care isi fac treaba si spun ceea ce trebuie despre el, adica atat timp cat ii reprezinta atitudinea si valorile in fata celorlalti.

In profilul “rebelului de cartier” se pot incadra 17.9% dintre tineri, majoritatea fiind de sex masculin si avand sub 20 de ani.