2 / 3

Vocea online-ului: Cu presiune pe costuri, preturile vor scadea sub o forma sau alta

Daca la inceputul crizei, clientii erau doar prudenti cu bugetele lor si nu mai investeau bani pe care deja ii aveau alocati, anul acesta multi dintre ei aveau un buget doar pentru prima jumatate a anului, urmand sa hotarasca intre timp care vor fi investitiile pentru restul anului, crede Vlad Popa (foto), director de vanzari al publisher-ului InternetCorp.

In opinia sa in cazul online-ului vom asista la o crestere a cotei de piata, insa nu si un avans din punct de vedere valoric (nici macar in lei), televiziunea fiind in continuare mediul care va avea de castigat la acest capitol.

“Oamenii se vor concentra pe cele mai ieftine produse. Cele mai ieftine produse nu au nevoie de brand, trebuie doar sa fie cele mai ieftine. Lanturile de supermarket-uri vor prospera cu marcile lor cele mai ieftine. Se va investi preponderent in pozitionarea catre ieftin, nu intr-o experienta legata de brand”, considera Popa.

Acesta subliniaza ca efect al majorarii TVA disparitia unor vehicule media (ziare, reviste, posturi radio, posturi TV), insa vor putea observate si solutii creative noi in incercarea de a atrage bugete.

Pe de alta parte, reprezentantul InternetCorp. declara ca vom asista la o marire a termenelor de plata. In plus, pe fondul cresterii presiunii pe costuri, preturile vor scadea sub o forma sau alta.

Calin Rotarus, managing director al regiei de publicitate online ARBOinteractive, sustine ca pe masura ce TVA-ul creste consumul va scadea, o parte din firme reducandu-si bugetele de marketing. Vor exista insa si companii care vor creste insa investitiile in zona de marketing.
De asemenea, jucatorii care vor scadea bugetele de marketing vor regandi mixul de comunicare. “Astfel, impactul va fi pozitiv din partea celor care vor creste bugetele de marketing si a celor care le vor scadea, dar se vor orienta mai mult catre mediul online datorita masurabilitatii si eficientei sale, si negativ din partea celor care vor avea o reactie de tip arici”, afirma Rotarus.

Acesta nu estimeaza un impact major asupra industriei de publicitate online. “Cata vreme companiile isi vor deduce din TVA-ul datorat la stat TVA-ul cheltuielilor cu publicitatea, mare diferenta din acest punct de vedere nu va fi pentru ele, asa ca nu o percep ca pe o crestere a pretului”, explica oficialul ARBOinteractive.

Si Adrian Stanescu, country manager Thinkdigital Romania&Moldova, nu vede un efect direct asupra pietei de publicitate online, intrucat toate bugetele sunt prevazute in net plus TVA. “Desigur, efectele indirecte care pot aparea sunt legate de cresterea preturilor de consum sau de scaderea cosumului in volum la nivelul tarii sau de o schimbare in rata inflatiei. Solutia era evidenta: cea care nu a fost votata de Curtea Constitutionala, si anume pastrarea intacta a cotei de TVA si scaderea cheltuielilor bugetare”, afirma Stanescu.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri