Domeniul arhitecturii este poate printre sectoarele pietei constructiilor care a dus lupte seculare pentru a face fata noului val imobiliar, in care accentul se pune tot mai mult pe viziune si inovatie si mai putin pe directii pe care un singur client le avea, si anume statul.

Invitati in cadrul emsiunii Wall-Street 360, Adrian Zerva si Florin Medvedovici, fondatori ai firmei de arhitectura Studio 10M, unul dintre cei mai mari jucatori specializati pe piata de profil, au vorbit despre schimbarile prin care piata a trecut de la comunism in capitalismul “salbatic” de azi, in care accentul a ajuns sa se puna pe dimensiune si extravaganta, pe o piata care isi revine din declinul crizei.

Cei doi arhitecti s-au cunoscut inca din vremea facultatii, cand Florin Medvedovici, student la inceput de drum isi facea ucenicia. “Studentii din anii de inceput isi faceau ucenicia prin colaborarea cu cei din anii terminali. Bobocii ajutau si invatau de la studentii mai mari si faceau ceea ce noi numeam ‘boboceala’”, isi aminteste Adrian Zerva.

Anii au trecut, iar imediat dupa ’90 se puneau bazele firmei de arhitectura Studio 10, iar cei doi isi amintesc de acea perioada ca una de rascruce a domeniului arhitectural.

“Dupa Revolutie ne intrebam cine o sa ne mai comande ceva. Ce proprietar al unui business in domeniu te intrebari oare cine iti va mai coamnda lucrari, asta in conditiile in care statul era singurul client in vremea lui Nicolae Ceausescu. (…) Erau sentimente noi, dar asta venea cumva in completare intrucat arhitectura este o meserie liberala. Arhitectura raspunde anumitor cerinte sociale, cerintele dictau piata. Practic finantarile disparusera, iar arhitectul inregimentat in institutele de proiectare nu avea un exercitiu de lucru cu clientul. Ulterior au inceput sa apara cerinte personale – care vizau in cea mai mare parte case private, spatii rezidentiale, amenajari de magazine sau amenajarile de spatii comerciale”, a declarat Florin Medvedovici in cadrul emisiunii Wall-Street 360.

In opinia lui Medvedovici, oamenii de afaceri s-au miscat mult mai repede decat piata. “Antreprenorii care au inceput sa dezvolte afaceri aveau nevoie de logistica, sedii, spatii comerciale – si au vrut sa isi realizeze proiecte proprii. Primii clienti ai nostri au fost oameni de afaceri locali sau care s-au intors in Romania dupa Revolutie. (…) La vremea aceea ni se parea ca stim de toate. Toata lumea avea de invatat de la toata lumea. Aveam de invatat de la clienti, in timp ce si ei aveau de invatat de la noi specificul nostru local. Intr-o meserie ca cea de arhitect nu trebuie sa fii mandru”, a mai punctat arhitectul roman.

O societate care a trecut prin toate bolile copilariei sau cum sa faci o casa de 2.000 mp in care proprietarii se cauta cu telefonul

La randul sau, Adrian Zerva este de parere ca o data cu evolutia noastra ca popor si cunoasterea libertatii care a fost intr-o mare masura ingradita in vremea dictatorului Nicolae Ceausescu, si pretentiile noastre au crescut foarte mult.

“Inainte nu exista aceasta cerinta. Au aparut mai multe masini, oamenii au inceput sa isi construiasca spatii mai mari pentru garaje. Incet-incet cerintele clientilor au urmat tendintele economiei. (…) Societatea noastra a trecut prin toate bolile copilariei. Am avut clienti carora le-am realizat case de 2.000 mp si care isi cautau sotia cu telefonul prin casa. Este adevarat ca au fost si clienti ca si-au batut joc de bani. (…) In anii 90, cand costurile de operare ale cladirilor erau mici, nimeni nu isi punea aceasta problema. Daca avea o bucata de teren construia, indiferent ca era vorba de o extindere a spatiului sau de o constructie noua. Toata lumea voia o casa cu inaltime de peste 3 metri si nu de 2,80, atat cat este la bloc, dar nimeni nu lua in calcul costurile unei astfel de locuinte”, a declarat Zerva.

Dupa anii nebuni post-Revolutie, industria arhitecturii a inteles un lucru foarte clar. “Nu stiam sa facem business. Comanda sociala tine de modelul cultural. unii clienti sunt persoane contemplative si care asimileaza foarte bine. In primii ani, arhitectii mergeau mai putin in strainatate fata de clienti – stateam si roboteam cu creionul in mana. Acum roata s-a intors. Exista libertate de miscare. Studentii cauta instantaneu pe Internet informatii. Discutia cu clientul este de alta natura. Pretentiile au crescut”, mai punctat arhitectul prezent la Wall-Street 360.

Scoala romaneasca de arhitectura (veche), cea mai buna din lume

Potrivit celor doi arhitecti, scoala romaneasca (veche) de arhitectura a fost cea mai buna in domeniu.

“Sunt foarte multi colegi din generatia noastra care astazi sunt arhitecti importanti in intreaga lume – in proiecte ambitioase din Singapore si pana in Canada. Toti cei care au plecat de la noi din Romania au facut meserie de foarte buna calitate. Am pastrat legatura cu multi dintre fostii nostri colegi”, sustin cei doi arhitecti.

Potrivit acestora, mai putin de jumatate din colegii acestora de la arhitectura sunt plecati. “Nu aveau ce sa faca aici. Exista cerere in Romania si sunt multe oportunitati. Piata constructiilor, chiar daca este din nou in crestere, este o piata mult inferioara ca volum de investitii decat ar trebui sa fie. Nu putem compara Bucurestiul cu Londra. Piata din Romania este foarte fragmentata”, au mai aratat cei doi arhitecti.

Studio 10m este una dintre cele mai mari firme de arhitectura din Romania, avand in portofoliu clienti importanti atat oameni de afaceri cu renume, precum si branduri importante. Printre principalele proiecte realizate de catre Studio 10m se numara mai multe magazine Kaufland, Mobexpert sau Cora, precum si mai multe proiecte de birouri din zona Pipera sau proiecte rezidentiale cunoscute.