Predictiile Wall-Street.ro: Cum va arata economia in 2012
Ne pregatim pentru un nou an trepidant pentru economia romaneasca. Jurnalistii wall-street.ro au pus in urmatoarele slide-uri propriile estimari pentru 2012 si previziuniile specialistilor consultati de redactie. Cat de corecte vor fi prezicerile noastre, vom vedea la finele anului viitor. La multi ani!
• 29 Decembrie 2011 • Economie
1 / 15
Sa aveti un an pe crestere!
2 / 15
Macroeconomie
3 / 15
Sanatate
4 / 15
Creditarea
5 / 15
Piata de capital
6 / 15
Retail
7 / 15
Piata de locuinte
8 / 15
Agricultura
9 / 15
Industria comunicarii
10 / 15
FMCG
11 / 15
Energie
12 / 15
Asigurarile, in asteptarea reformei din sanatate
13 / 15
Piata de publicitate online
14 / 15
Auto
15 / 15
IT&C
Echipa Wall-Street.ro - Claudiu Vrinceanu (redactor sef), Sorina Negrila (redactor sef adjunct), Diana Cretu (redactor sef adjunct), Laura Culita (redactor retail, sanatate, energie), Alina Stan (redactor FMCG), Cristian Gubandru (redactor auto si transporturi), Cristina Negraru (redactor IT&C, media&comunicare), Marius Alexandru Stanciu (redactor asigurari, pensii si leasing), Alex Goaga (redactor new-media si IT&C), Ionut Sisu (redactor piete de capital), George Dobre (redactor finante-banci), Razvan Enache (redactor macroeconomie), Alice Gheorghe (redactor HR si turism), Patrick Vrabie (redactor IT&C si constructii) si Dragos Serban (redactor international) - va ureaza sa aveti un an sanatos si pe crestere!
Sa ne auzim cu bine in 2012, iar pana atunci puteti citi, in slide-urile urmatoare, previziunile anului viitor pentru cele mai importante sectoare economice.
Sa ne auzim cu bine in 2012, iar pana atunci puteti citi, in slide-urile urmatoare, previziunile anului viitor pentru cele mai importante sectoare economice.
Antreprenorul roman si investitorul strain risca sa devina in 2012 raufacatori. Ne asteptam ca acest cuplu sa fie abordat prin politici de agresiune, adica prin controale, supraimpozitari si prin penalizari. Climatul va deveni mai dusmanos cu afacerile pentru simplul motiv ca businessul nu voteaza anul viitor!
Cand bancile revizuiesc de la 2,5% la 5% prognoza PIB pentru 2012, incepi sa pui la indoiala relevanta acestui indicator economic. Pentru cetatenii care (inca) isi castiga existenta de pe urma unei industrii care scade cu 30%, e mai putin exacta dinamica PIB. Pentru cei care isi pierd jobul, deja devine inutil. Totusi, merita sa ne intrebam daca revigorarea economica din trimestrul al treilea al lui 2011 implica o redresare mai mare in 2012? Foarte probabil ca nu, iar in scenariul fericit cresterea va fi de cel mult 1%.
2012 va fi un an plin de riscuri pentru economia mondiala si implicit cea romaneasca, mai ales ca anul viitor vor fi alegeri parlamentare si locale, situatie care atrage dupa sine un plus de incertitudine in ceea ce priveste stabilitatea financiara in Romania.
Asa cum aratam mai sus, prognozele economice pentru Romania au fost revizuite drastic in scadere la jumatatea acestui an. Este posibil ca estimarile Guvernului (crestere economica de circa 2%) sa fie prea optimiste si un avans al PIB mai modest, de 2%, este mai probabil. La fel si in cazul deficitului bugetar, care ar putea sa depaseasca tinta Guvernului de 1,9% pe cash, din cauza alegerilor. Astfel, deficitul bugetar se va cifra in 2012 la 2,5-3% pe cash.
Totusi, o veste buna va fi inflatia anuala, care se va mentine in intervalul 3-4%, ca urmare a persistentei deficitului de cerere.
In privinta cursului, 2012 va fi un an in care bancile straine vor pune presiune pe subsidiarele din Romania sa scoata bani din tara, avand in vedere nevoia de a atinge cerintele de capital. Acest lucru se va reflecta intr-o tendinta de depreciere a leului, pana spre nivelul de 4,4-4,5 lei/euro.
Slide realizat de Claudiu Vrinceanu si Razvan Enache.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
Cand bancile revizuiesc de la 2,5% la 5% prognoza PIB pentru 2012, incepi sa pui la indoiala relevanta acestui indicator economic. Pentru cetatenii care (inca) isi castiga existenta de pe urma unei industrii care scade cu 30%, e mai putin exacta dinamica PIB. Pentru cei care isi pierd jobul, deja devine inutil. Totusi, merita sa ne intrebam daca revigorarea economica din trimestrul al treilea al lui 2011 implica o redresare mai mare in 2012? Foarte probabil ca nu, iar in scenariul fericit cresterea va fi de cel mult 1%.
2012 va fi un an plin de riscuri pentru economia mondiala si implicit cea romaneasca, mai ales ca anul viitor vor fi alegeri parlamentare si locale, situatie care atrage dupa sine un plus de incertitudine in ceea ce priveste stabilitatea financiara in Romania.
Asa cum aratam mai sus, prognozele economice pentru Romania au fost revizuite drastic in scadere la jumatatea acestui an. Este posibil ca estimarile Guvernului (crestere economica de circa 2%) sa fie prea optimiste si un avans al PIB mai modest, de 2%, este mai probabil. La fel si in cazul deficitului bugetar, care ar putea sa depaseasca tinta Guvernului de 1,9% pe cash, din cauza alegerilor. Astfel, deficitul bugetar se va cifra in 2012 la 2,5-3% pe cash.
Totusi, o veste buna va fi inflatia anuala, care se va mentine in intervalul 3-4%, ca urmare a persistentei deficitului de cerere.
In privinta cursului, 2012 va fi un an in care bancile straine vor pune presiune pe subsidiarele din Romania sa scoata bani din tara, avand in vedere nevoia de a atinge cerintele de capital. Acest lucru se va reflecta intr-o tendinta de depreciere a leului, pana spre nivelul de 4,4-4,5 lei/euro.
Slide realizat de Claudiu Vrinceanu si Razvan Enache.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
Retrospectiva lui 2011 arata un an agitat, atat pentru furnizorii de servicii medicale - fie ei de stat ori privati, cat si pentru companiile din industria medicamentelor. In aprilie, Ministerul Sanatatii (MS) a anuntat desfiintarea a circa 60 de spitale de stat, in cadrul unui proces care a inclus comasari si reprofilari de unitati medicale publice.
Mai apoi, in vara, MS a clasificat spitalele de stat, dar si pe cele private, in functie de competente, criteriu in functie de care sunt alocate bugetele. Astfel, daca un spital are competente mai putine/mai slabe, atunci acesta va primi bani mai putini de la buget.
Ce ne asteapta in 2012
In ultima parte a anului 2011, adevarata agitatie in industria sanatatii a fost starnita de discutiile despre noua lege a sanatatii. Pana in momentul de fata (27 decembrie 2011- n.r.), inca nu a fost facut public un proiect al legii, dar au circulat o serie de variante privind modificarile aduse de acesta.
De departe cea mai importanta schimbare pe care o va aduce noua lege a sanatatii este infiintarea de case private de sanatate (case de asigurari private de sanatate). Numarul acestora ar putea fi 20, fiecare casa urmand sa aiba minimum 1 milion de asigurati. Fiecare roman va putea sa isi aleaga propria casa de asigurari private de sanatate, dar contributia la fondul social va ramane obligatorie.
Oficialii MS lucreaza si la definirea, in sensul de limitare, a pachetul de servicii medicale de baza decontate de stat. Pentru serviciile care nu vor fi acoperite de stat, pacientii vor putea sa incheie asigurari voluntare de sanatate.
Introducerea asigurarilor private de sanatate va impulsiona investitiile furnizorilor privati de servicii de sanatate. Mari operatori precum MedLife, Regina Maria si Medicover au anuntat deja deschideri de clinici si spitale in 2012. In afara de deschideri de centre medicale/clinici, proiectele mari anuntate de operatorii privati pentru 2012 sunt:
- MedLife va inaugura un spital langa Spitalul de Urgenta Floreasca din Capitala;
- Regina Maria va finaliza un spital de obstetrica-ginecologie in zona Baneasa (Bucuresti);
- Medicover va termina lucrarile la un spital generalist in nordul Bucurestiului.
Ramane de vazut, insa, daca investitiile din 2012 in noi spitale private le vor depasi pe cele din 2011, cifrate la 130 de milioane de euro. In 2011, au fost deschise 9 spitale noi.
In privinta sectorului farmaceutic, este de asteptat ca fenomenul exporturilor paralele sa se perpetueze, daca nu chiar sa se intensifice, in conditiile in care in Romania pretul unui medicament cu reteta este cel mult egal cu pretul cel mai mic dintr-un numar de 12 tari membre ale UE. Ca urmare, medicamentele de import, in speta, sunt daca nu cele mai ieftine din Romania, printre cele mai ieftine din spatiul comunitar, devenind astfel tinta distribuitorilor care vor fi tentati sa le reexporte catre state unde acelasi produs este mai scump.
Per total, piata farmaceutica va continua sa creasca, intr-un ritm de o singura cifra, potrivit unor voci din piata, dar majorarea va fi datorata si intensificarii exporturilor paralele de medicamente.
Afacerile producatorilor farmaceutici vor fi puternic afectate de aplicarea taxei claw-back, o contributie trimestriala pe care acestia trebuie sa o plateasca statului. Potrivit unei Ordonante de Urgenta publicata la inceputul lui decembrie 2011, producatorii de medicamente vor plati aceasta taxa in functie de cota de piata (in proportie de 2/3) si de cresterea vanzarilor (in proportie de 1/3).
2012 va aduce, totodata, si eliminarea criteriului demografic pentru deschiderea de noi farmacii. Senatorii au decis, pe 21 noiembrie 2011, mentinerea acestui criteriu doar pana la finele lui 2011, potrivit PaginaFarmacistilor.ro. In prezent, o noua farmacie poate fi deschisa la 3.000 de locuitori in Bucuresti, la 3.500 in resedintele de judet, respectiv la 4.000 in alte localitati.
Slide realizat de Laura Culita.
Citeste in slide-urile urmatoare previziuni economice din alte domenii cheie.
Mai apoi, in vara, MS a clasificat spitalele de stat, dar si pe cele private, in functie de competente, criteriu in functie de care sunt alocate bugetele. Astfel, daca un spital are competente mai putine/mai slabe, atunci acesta va primi bani mai putini de la buget.
Ce ne asteapta in 2012
In ultima parte a anului 2011, adevarata agitatie in industria sanatatii a fost starnita de discutiile despre noua lege a sanatatii. Pana in momentul de fata (27 decembrie 2011- n.r.), inca nu a fost facut public un proiect al legii, dar au circulat o serie de variante privind modificarile aduse de acesta.
De departe cea mai importanta schimbare pe care o va aduce noua lege a sanatatii este infiintarea de case private de sanatate (case de asigurari private de sanatate). Numarul acestora ar putea fi 20, fiecare casa urmand sa aiba minimum 1 milion de asigurati. Fiecare roman va putea sa isi aleaga propria casa de asigurari private de sanatate, dar contributia la fondul social va ramane obligatorie.
Oficialii MS lucreaza si la definirea, in sensul de limitare, a pachetul de servicii medicale de baza decontate de stat. Pentru serviciile care nu vor fi acoperite de stat, pacientii vor putea sa incheie asigurari voluntare de sanatate.
Introducerea asigurarilor private de sanatate va impulsiona investitiile furnizorilor privati de servicii de sanatate. Mari operatori precum MedLife, Regina Maria si Medicover au anuntat deja deschideri de clinici si spitale in 2012. In afara de deschideri de centre medicale/clinici, proiectele mari anuntate de operatorii privati pentru 2012 sunt:
- MedLife va inaugura un spital langa Spitalul de Urgenta Floreasca din Capitala;
- Regina Maria va finaliza un spital de obstetrica-ginecologie in zona Baneasa (Bucuresti);
- Medicover va termina lucrarile la un spital generalist in nordul Bucurestiului.
Ramane de vazut, insa, daca investitiile din 2012 in noi spitale private le vor depasi pe cele din 2011, cifrate la 130 de milioane de euro. In 2011, au fost deschise 9 spitale noi.
In privinta sectorului farmaceutic, este de asteptat ca fenomenul exporturilor paralele sa se perpetueze, daca nu chiar sa se intensifice, in conditiile in care in Romania pretul unui medicament cu reteta este cel mult egal cu pretul cel mai mic dintr-un numar de 12 tari membre ale UE. Ca urmare, medicamentele de import, in speta, sunt daca nu cele mai ieftine din Romania, printre cele mai ieftine din spatiul comunitar, devenind astfel tinta distribuitorilor care vor fi tentati sa le reexporte catre state unde acelasi produs este mai scump.
Per total, piata farmaceutica va continua sa creasca, intr-un ritm de o singura cifra, potrivit unor voci din piata, dar majorarea va fi datorata si intensificarii exporturilor paralele de medicamente.
Afacerile producatorilor farmaceutici vor fi puternic afectate de aplicarea taxei claw-back, o contributie trimestriala pe care acestia trebuie sa o plateasca statului. Potrivit unei Ordonante de Urgenta publicata la inceputul lui decembrie 2011, producatorii de medicamente vor plati aceasta taxa in functie de cota de piata (in proportie de 2/3) si de cresterea vanzarilor (in proportie de 1/3).
2012 va aduce, totodata, si eliminarea criteriului demografic pentru deschiderea de noi farmacii. Senatorii au decis, pe 21 noiembrie 2011, mentinerea acestui criteriu doar pana la finele lui 2011, potrivit PaginaFarmacistilor.ro. In prezent, o noua farmacie poate fi deschisa la 3.000 de locuitori in Bucuresti, la 3.500 in resedintele de judet, respectiv la 4.000 in alte localitati.
Slide realizat de Laura Culita.
Citeste in slide-urile urmatoare previziuni economice din alte domenii cheie.
In 2009, primul an de criza, creditul neguvernamental a urcat doar cu 1%, dupa ce, in perioada de boom economic, soldul imprumuturilor inregistra cresteri anuale de cate doua cifre. In 2010, creditul neguvernamental s-a majorat cu 5%. Potrivit datelor partiale, in acest an, totalul imprumuturilor destinate populatiei si firmelor ar putea creste cu putin peste 7%.
Avand in vedere evolutia creditului in ultimii 3 ani de criza si in conditiile in care 2012 nu se anunta un an de crestere economica suficienta pentru ca tarile lumii sa depaseasca amenintarea recesiunii, probabil ca soldul imprumuturilor va urca cu 5%-8%.
Cum creditul de consum nu mai este la moda, mai ales in urma regulamentului BNR, iar imprumuturile imobiliare reprezinta o alegere doar pentru cei care au venituri stabile si, oarecum, consistente (doua cerinte greu de indeplinit in aceasta perioada), probabil ca bancherii se vor orienta in special catre vanzarea de carduri de credit si overdraft-uri.
Slide realizat de George Dobre.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
Avand in vedere evolutia creditului in ultimii 3 ani de criza si in conditiile in care 2012 nu se anunta un an de crestere economica suficienta pentru ca tarile lumii sa depaseasca amenintarea recesiunii, probabil ca soldul imprumuturilor va urca cu 5%-8%.
Cum creditul de consum nu mai este la moda, mai ales in urma regulamentului BNR, iar imprumuturile imobiliare reprezinta o alegere doar pentru cei care au venituri stabile si, oarecum, consistente (doua cerinte greu de indeplinit in aceasta perioada), probabil ca bancherii se vor orienta in special catre vanzarea de carduri de credit si overdraft-uri.
Slide realizat de George Dobre.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
Majoritatea promisiunilor pentru anul 2011 se transfera spre anul urmator, care are toate sansele sa intre in istoria pietei de capital, daca se va urma cursul stabilit.
2011 a inceput bine - cu listarea Fondului Proprietatea si s-a sfarsit si mai bine - cu majorarea pragului a SIF-uri. Ce a fost intre cele doua evenimente, nu a mai fost atat de maret.
Insa, pentru anul viitor sunt asteptate cateva oferte publice care pot schimba aspectul pietei de capital romanesti. Conditia principala este ca statul sa isi respecte promisiunile si sa inteleaga mai multe aspecte, ca sa nu se mai repete esecul de la Petrom. Cu cele doua SPO-uri programate pentru Transelectrica si Transgaz si IPO-ul Romgaz, la care se pot adauga si alte cateva listari, au sansa de a creste considerabil numarul de investitori si lichiditatea la BVB.
Un alt proiect important care s-ar putea concretiza anul viitor este extinderea conturilor globale pentru intreaga piata, o miscare ce va facilita accesu investitorilor straini.
Insa, cu siguranta anul bursier viitor va fi marcat si de evenimentele si eventualele schimbari din conducerea Bursei. Inceputul anului vine cu o AGA a BVB, unde pe ordinea de zi este revocarea membrilor actualului Consiliu de Administratie si noi alegeri. De asemenea, presedintele BVB a confirmat recent ca se pregateste o noua adunare pentru inceputul anului viitor, unde se va propune schimbarea sistemului actual de conducere a companiei intr-unul dualist, cu Consiliu de Supraveghere.
Slide realizat de Diana Cretu.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
2011 a inceput bine - cu listarea Fondului Proprietatea si s-a sfarsit si mai bine - cu majorarea pragului a SIF-uri. Ce a fost intre cele doua evenimente, nu a mai fost atat de maret.
Insa, pentru anul viitor sunt asteptate cateva oferte publice care pot schimba aspectul pietei de capital romanesti. Conditia principala este ca statul sa isi respecte promisiunile si sa inteleaga mai multe aspecte, ca sa nu se mai repete esecul de la Petrom. Cu cele doua SPO-uri programate pentru Transelectrica si Transgaz si IPO-ul Romgaz, la care se pot adauga si alte cateva listari, au sansa de a creste considerabil numarul de investitori si lichiditatea la BVB.
Un alt proiect important care s-ar putea concretiza anul viitor este extinderea conturilor globale pentru intreaga piata, o miscare ce va facilita accesu investitorilor straini.
Insa, cu siguranta anul bursier viitor va fi marcat si de evenimentele si eventualele schimbari din conducerea Bursei. Inceputul anului vine cu o AGA a BVB, unde pe ordinea de zi este revocarea membrilor actualului Consiliu de Administratie si noi alegeri. De asemenea, presedintele BVB a confirmat recent ca se pregateste o noua adunare pentru inceputul anului viitor, unde se va propune schimbarea sistemului actual de conducere a companiei intr-unul dualist, cu Consiliu de Supraveghere.
Slide realizat de Diana Cretu.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
In 2012, vom asista la o accentuare a tendintelor observate in 2011, potrivit consultantilor din domeniu contactati de Wall-Street.ro.
Astfel, in 2011:
- retailerii au mizat tot mai mult pe produsele marca proprie (private label);
- concentrarea pietei de profil a crescut;
- jucatorii din intreg lantul (producatori, distribuitori si retaileri) au incercat sa se diferentieze nu numai prin pret, ci si prin produse dedicate anumitor nise (produse bio, de exemplu);
- discounterii au castigat tot mai mult teren prin preturile mai mici practicate.
Ce va aduce 2012:
- atitudinea reactiva din 2011 (taierile de costuri, de exemplu) va fi inlocuita de una proactiva, precum cea de reluare/continuare a expansiunii;
- competitia se va intensifica; deja se vorbeste despre intrarea unui nou operator de hipermarketuri - Leclerc (Franta), concurent al Carrefour, precum si despre miscari de consolidare sau de incheiere de parteneriate intre retailerii internationali si cei locali (un exemplu in acest sens este parteneriatul Carrefour-Angst pentru magazinele de proximitate Carrefour Express);
- presiunea pe profitabilitate va fi mai mare - consumatorii s-au obisnuit sa „vaneze” promotiile, reducerile de pret, „formulele X+1 gratis” etc.;
- consumul va fi (si) mai afectat de prelungirea crizei, precum si de restrictiile privind creditele de consum;
- operatorii de magazine de tip discount si de hipermarketuri vor inregistra cresteri, in vreme ce piata de retail FMCG, in ansamblul sau, ar putea sa scada;
- comertul traditional va pierde, in continuare, tot mai mult teren in fata comertului modern;
- discounterii vor creste ca popularitate in randul consumatorilor tot mai stramtorati.
Slide realizat de Laura Culita.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
Astfel, in 2011:
- retailerii au mizat tot mai mult pe produsele marca proprie (private label);
- concentrarea pietei de profil a crescut;
- jucatorii din intreg lantul (producatori, distribuitori si retaileri) au incercat sa se diferentieze nu numai prin pret, ci si prin produse dedicate anumitor nise (produse bio, de exemplu);
- discounterii au castigat tot mai mult teren prin preturile mai mici practicate.
Ce va aduce 2012:
- atitudinea reactiva din 2011 (taierile de costuri, de exemplu) va fi inlocuita de una proactiva, precum cea de reluare/continuare a expansiunii;
- competitia se va intensifica; deja se vorbeste despre intrarea unui nou operator de hipermarketuri - Leclerc (Franta), concurent al Carrefour, precum si despre miscari de consolidare sau de incheiere de parteneriate intre retailerii internationali si cei locali (un exemplu in acest sens este parteneriatul Carrefour-Angst pentru magazinele de proximitate Carrefour Express);
- presiunea pe profitabilitate va fi mai mare - consumatorii s-au obisnuit sa „vaneze” promotiile, reducerile de pret, „formulele X+1 gratis” etc.;
- consumul va fi (si) mai afectat de prelungirea crizei, precum si de restrictiile privind creditele de consum;
- operatorii de magazine de tip discount si de hipermarketuri vor inregistra cresteri, in vreme ce piata de retail FMCG, in ansamblul sau, ar putea sa scada;
- comertul traditional va pierde, in continuare, tot mai mult teren in fata comertului modern;
- discounterii vor creste ca popularitate in randul consumatorilor tot mai stramtorati.
Slide realizat de Laura Culita.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
Preturile apartamentelor noi si vechi din Bucuresti si marile orase ale tarii au continuat sa scada si in 2011, chiar daca scaderile au fost mai mici decat in 2010. Scaderile ar putea continua si in 2012, in special pe segmentul lopcuintelor noi, unde dezvoltatorii care au construit in plina criza, beneficiind de preturi mai joase pentru lucrarile constructie, vor forta ceilalti dezvoltatori sa reduca preturile.
In plus, cel mai recent studiu al portalului imobiliare.ro confirma trendul lansat de programul guvernamental Prima Casa: cumparatorii sunt dispusi sa plateasca circa 60.000 euro pentru un apartament nou. Acest lucru ii va determina in continuare pe dezvoltatori sa-si regandeasca proiectele sau chiar sa le recompartimenteze astfel incat preturile pentru doua si trei camere sa nu depaseasca considerabil bugetul de circa 60.000 euro.
In ceea ce priveste apartamentele vechi, preturile ar putea scadea in continuare, influentate si de stocul de apartament noi cu preturi similare, dar si de evolutia salariilor din mediul privat si cel public. Pentru ambele tipuri de apartament, volumul tranzactiilor va depinde si in 2012 de mentinerea sau modificarea programului Prima Casa.
Slide realizat de Sorina Negrila.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
In plus, cel mai recent studiu al portalului imobiliare.ro confirma trendul lansat de programul guvernamental Prima Casa: cumparatorii sunt dispusi sa plateasca circa 60.000 euro pentru un apartament nou. Acest lucru ii va determina in continuare pe dezvoltatori sa-si regandeasca proiectele sau chiar sa le recompartimenteze astfel incat preturile pentru doua si trei camere sa nu depaseasca considerabil bugetul de circa 60.000 euro.
In ceea ce priveste apartamentele vechi, preturile ar putea scadea in continuare, influentate si de stocul de apartament noi cu preturi similare, dar si de evolutia salariilor din mediul privat si cel public. Pentru ambele tipuri de apartament, volumul tranzactiilor va depinde si in 2012 de mentinerea sau modificarea programului Prima Casa.
Slide realizat de Sorina Negrila.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
Anul acesta a fost unul exceptional pentru agricultura romaneasca pe fondul cresterii productiei vegetale cu peste 20%. In 2010, productia agricola a avut o pondere de circa 6% la PIB.
Proiectul de buget pentru 2012 vizeaza o crestere economica de aproximativ 2%, insa un declin al productiei agricole ar putea impacta prognozele de crestere. Motivul? Seceta, care, daca se va prelungi si in lunile urmatoare, ar putea duce la o scadere a productiei agricole cu pana la 70%, spun principalii jucatori din industrie.
La acest factor se adauga compromiterea plantatiilor de rapita pe fondul conditiilor meteorologice nefavorabile, respectiv reducerea suprafetelor cultivate cu grau si orz. In acest context, investitiile in sisteme de irigatii reprezinta o prioritate pentru anul viitor.
Pe de alta parte, o predictie socanta vine din partea bancii daneze Saxo Bank. Potrivit institutiei, pretul graului CBOT se va dubla in 2012 dupa ce, in 2011, se vor inregistra cele mai proaste recolte. Graul va avea cel mai mult de suferit, mai ales din cauza investitiilor speculative care vor duce pretul undeva catre cea mai ridicata pozitie inregistrata in 2008.
Slide realizat de Alina Stan.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
Proiectul de buget pentru 2012 vizeaza o crestere economica de aproximativ 2%, insa un declin al productiei agricole ar putea impacta prognozele de crestere. Motivul? Seceta, care, daca se va prelungi si in lunile urmatoare, ar putea duce la o scadere a productiei agricole cu pana la 70%, spun principalii jucatori din industrie.
La acest factor se adauga compromiterea plantatiilor de rapita pe fondul conditiilor meteorologice nefavorabile, respectiv reducerea suprafetelor cultivate cu grau si orz. In acest context, investitiile in sisteme de irigatii reprezinta o prioritate pentru anul viitor.
Pe de alta parte, o predictie socanta vine din partea bancii daneze Saxo Bank. Potrivit institutiei, pretul graului CBOT se va dubla in 2012 dupa ce, in 2011, se vor inregistra cele mai proaste recolte. Graul va avea cel mai mult de suferit, mai ales din cauza investitiilor speculative care vor duce pretul undeva catre cea mai ridicata pozitie inregistrata in 2008.
Slide realizat de Alina Stan.
Citeste in slide-urile urmatoare alte previziuni economice.
Daca anul acesta a fost inca unul de scadere pentru industria comunicarii, mai exact pentru acea zona masurabila a domeniului (a pietei de media care insumeaza bugetele de publicitate ale diferitelor companii si institutii), nici 2012 nu este unul care sa arate foarte optimist. Iar asta pentru ca investitiile in advertising depind de consum, iar romanii sunt mai degraba prudenti si prefera sa economiseasca decat sa isi cheltuiasca banii in magazine.
Desi exista destul de multe sanse ca piata de media sa scada cu cateva procente si anul viitor, in acelasi timp 2012 ar putea aduce o stragnare sau chiar o usoara crestere. Iar unul dintre factorii care ar putea duce la o majorare a pietei este faptul ca 2012 este un an electoral.
“Economia interna da semne de stabilizare, iar faptul ca 2012 este un an electoral, ne da sperante ca am putea asista la o imbunatatire a puterii de cumparare a consumatorilor. Este dificil insa sa facem o estimare”, declara in urma cu cateva saptamani, Alexandra Olteanu, managing director in cadrul Initiative, agentia de media a grupului de comunicare Lowe Romania.
In acest an bugetele pentru achizitia de spatiu publicitar sunt preconizat sa ajunga la 295-300 de milioane de euro, a mai putin cu 5-7% fata de cele 306 milioane de euro din 2010, potrivit studiului Media Fact Book, realizat de Initiative.
Totodata, la fel ca si in ultimii ani, si in 2012 televiziunea va fi canalul care va inghiti cei mai multi bani.
In acelasi timp, 2011 a fost primul an in care investitiile in internet le-au depasit pe cele din presa scrisa, lucru care este foarte probabil sa continue si in viitor avand in vedere ca tot mai multi oameni prefera sa se informeze online.
Practic, bugetele pentru promovarea pe internet ar putea ajunge in acest an la circa 34 de milioane de euro, in timp ce publicatiile tiparite vor fi in jurul a 24 de milioane de euro.
De asemenea, alte segmente care au evoluat mai bine in acest an si ar putea continua la fel si in urmatoarele 12 luni sunt zona de organizare de evenimente (BTL) si relatii publice. Cresterea nu va veni neaparat dintr-o majorare de bugete, cat mai ales din faptul ca tot mai multi clienti aleg sa comunice astfel. Pe de alta parte, cresterea pietei de relatii publice este determinata si de dezvoltarea social media, un canal de comunicare de care de cele mai multe ori se ocupa specialistii in PR.
Slide realizat de Cristina Negraru.
Desi exista destul de multe sanse ca piata de media sa scada cu cateva procente si anul viitor, in acelasi timp 2012 ar putea aduce o stragnare sau chiar o usoara crestere. Iar unul dintre factorii care ar putea duce la o majorare a pietei este faptul ca 2012 este un an electoral.
“Economia interna da semne de stabilizare, iar faptul ca 2012 este un an electoral, ne da sperante ca am putea asista la o imbunatatire a puterii de cumparare a consumatorilor. Este dificil insa sa facem o estimare”, declara in urma cu cateva saptamani, Alexandra Olteanu, managing director in cadrul Initiative, agentia de media a grupului de comunicare Lowe Romania.
In acest an bugetele pentru achizitia de spatiu publicitar sunt preconizat sa ajunga la 295-300 de milioane de euro, a mai putin cu 5-7% fata de cele 306 milioane de euro din 2010, potrivit studiului Media Fact Book, realizat de Initiative.
Totodata, la fel ca si in ultimii ani, si in 2012 televiziunea va fi canalul care va inghiti cei mai multi bani.
In acelasi timp, 2011 a fost primul an in care investitiile in internet le-au depasit pe cele din presa scrisa, lucru care este foarte probabil sa continue si in viitor avand in vedere ca tot mai multi oameni prefera sa se informeze online.
Practic, bugetele pentru promovarea pe internet ar putea ajunge in acest an la circa 34 de milioane de euro, in timp ce publicatiile tiparite vor fi in jurul a 24 de milioane de euro.
De asemenea, alte segmente care au evoluat mai bine in acest an si ar putea continua la fel si in urmatoarele 12 luni sunt zona de organizare de evenimente (BTL) si relatii publice. Cresterea nu va veni neaparat dintr-o majorare de bugete, cat mai ales din faptul ca tot mai multi clienti aleg sa comunice astfel. Pe de alta parte, cresterea pietei de relatii publice este determinata si de dezvoltarea social media, un canal de comunicare de care de cele mai multe ori se ocupa specialistii in PR.
Slide realizat de Cristina Negraru.
Evaluata la 20 miliarde de euro, industria bunurilor de larg consum a experimentat in cei trei ani de criza financiara o scadere abrupta a puterii de cumparare a romanilor, care s-a reflectat imediat si in profiturile principalelor companii de profil. 2011 nu a facut exceptie, unul dintre cele mai rasunatoare exit-uri din FMCG-ul local fiind cel al producatorului de lactate Tnuva.
Interesul pentru investitii in acest domeniu va ramane scazut in 2012, una dintre problemele mentionate atat de investitorii straini, cat si de cei locali fiind nivel ridicat al TVA. In acest an Romania a cunoscut un declin de 93% a investitiilor straine.
La acest factor se adauga un nou val de someri in 2012, Guvernul avand in plan reducerea numarului de angajati din sectorul bugetar cu inca 107.000 de persoane.
Consumul scazut ramane in continuare principala ingrijorare a jucatorilor din industria de profil, dublat de nesiguranta evolutiei economiilor din zona euro. In 2011, consumul a ramas stabil, la nivelul lui 2010, fiind marcat de o atitudine conservatoare.
Cu toate acestea, dezvoltarea agresiva a comertului modern si modificarea comportamentului de consum al populatiei sunt cativa dintre factorii care vor asigura in urmatoarea perioada o crestere anuala de circa 5% a industriei bunurilor de larg consum, arata un studiu realizat de firma Contrast Management Consulting.
Suma medie cheltuita de un roman in retail este inca la mai putin de jumatate din media europeana (46%). In plus, in cazul profitabilitatii medii a pietei de retail FMCG Romania inregistreaza un nivel de doar 0,5%.
Slide realizat de Alina Stan.
Interesul pentru investitii in acest domeniu va ramane scazut in 2012, una dintre problemele mentionate atat de investitorii straini, cat si de cei locali fiind nivel ridicat al TVA. In acest an Romania a cunoscut un declin de 93% a investitiilor straine.
La acest factor se adauga un nou val de someri in 2012, Guvernul avand in plan reducerea numarului de angajati din sectorul bugetar cu inca 107.000 de persoane.
Consumul scazut ramane in continuare principala ingrijorare a jucatorilor din industria de profil, dublat de nesiguranta evolutiei economiilor din zona euro. In 2011, consumul a ramas stabil, la nivelul lui 2010, fiind marcat de o atitudine conservatoare.
Cu toate acestea, dezvoltarea agresiva a comertului modern si modificarea comportamentului de consum al populatiei sunt cativa dintre factorii care vor asigura in urmatoarea perioada o crestere anuala de circa 5% a industriei bunurilor de larg consum, arata un studiu realizat de firma Contrast Management Consulting.
Suma medie cheltuita de un roman in retail este inca la mai putin de jumatate din media europeana (46%). In plus, in cazul profitabilitatii medii a pietei de retail FMCG Romania inregistreaza un nivel de doar 0,5%.
Slide realizat de Alina Stan.
Petrol
Anul 2012 nu aduce perspective foarte optimiste, arata Victor Safta, directorul sucursalei locale a casei de brokeraj X-Trade Brokers. El argumenteaza ca petrolul, sursa preferata de energie, a fost intotdeauna sensibil la estimarile privind amplificarea sau contractia activitatii economice.
„Pietele au lasat la deoparte riscurile geopolitice in Orientul Mijlociu si s-au focalizat pe elementele fundamentale, care tin de cerere si oferta. Presiunea de scadere a fost insa puternic accentuata de decizia OPEC de limitarea productiei la 30 de milioane de barili, o cifra care, practic, nu impune vreo restrictie pe partea de oferta”, explica Safta.
Este de asteptat ca limita stabilita de OPEC sa nu fie atinsa, in conditiile in care, in prezent, productia estimata este de 27-28 milioane de barili.
Safta spune ca pretul la pompa ar putea scadea cu 1-2% dar ca, pentru efecte vizibile, este nevoie ca „tendintele actuale de scadere a pretului petrolului sa continue, ceea ce este teoretic posibil pe termen scurt”.
Pe termen lung insa, apar o serie de intrebari, pentru ca exista si variante opuse celei de scadere a pretului. Astfel, tendinta repornirii „tiparnitei” in SUA ar putea conduce la o inflatie mai mare, deci si la achizitii de marfuri – in special, de petrol – ca protectie. In plus, trebuie luata in calcul si o accelerare a exercitiilor militare in Iran, tara care este a doua mare producatoare de petrol din OPEC, subliniaza directorul X-Trade Brokers.
Pe plan local, atentia trebuie indreptata si spre cursul de schimb, in conditiile in care moneda nationala a pierdut teren in fata dolarului. Prelungirea crizei datoriilor si tendinta de depreciere a euro in fata dolarului ar putea duce si la o slabire a leului in fata monedei americane.
„In perioada imediat urmatoare, o ieftinire a carburantilor este posibila si ar fi binevenita pentru Romania. Jocurile geopolitice, criza europeana care afecteaza evaluarea leului si riscul de politica monetara pot fi factori de risc pentru pretul carburantilor pe termen lung”, a concluzionat Safta.
Electricitate
Cat despre pretul energiei electrice, un alt subiect „arzator", predictiile in acest sens se bazeaza mai mult pe estimarile facute de Iulian Iancu, presedintele Comisiei de Industrii din Camera Deputatilor. El declara, in decembrie 2011, ca pretul electricitatii ar trebui sa se majoreze cu 4-6% in 2012, pe fondul secetei care a impus cresterea importului de gaze naturale pentru productia de energie.
Gaze naturale
Daca la electricitate majorarea de preturi nu este certa, situatia este clara in cazul gazelor naturale. Astfel, consumatorii noncasnici se vor confrunta, de la 1 ianuarie, si cu o majorare de 5% a pretului final reglementat la gaze naturale, potrivit Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE).
Energie verde
In privinta energiei verzi, atentia se indreapta catre energia eoliana. In ultimii ani, sectorul a cunoscut un adevarat boom, in conditiile in care daca la final de 2009 erau doar 14,1 MW eolieni instalati, iar la sfarsitul lui 2011 capacitatea totala este de peste 835 MW.
In 2012, urmeaza sa fie instalati alti 795,6 MW, urcand astfel totalul la circa 1.630 MW, potrivit estimarilor facute de Asociatia Romana pentru Energia Eoliana (AREE). Daca aceste proiectii se vor adeveri, atunci investitiile totale in parcuri eoliene pe teritoriul Romaniei ar putea atinge, in 2012, aproape 1,2 miliarde de euro, avand in vedere ca investitia/MW este de circa 1,5 milioane de euro.
Potentialul eolian al Romaniei este de 14.000 MW, adica de circa 20 de reactoare nucleare.
Slide realizat de Laura Culita.
Anul 2012 nu aduce perspective foarte optimiste, arata Victor Safta, directorul sucursalei locale a casei de brokeraj X-Trade Brokers. El argumenteaza ca petrolul, sursa preferata de energie, a fost intotdeauna sensibil la estimarile privind amplificarea sau contractia activitatii economice.
„Pietele au lasat la deoparte riscurile geopolitice in Orientul Mijlociu si s-au focalizat pe elementele fundamentale, care tin de cerere si oferta. Presiunea de scadere a fost insa puternic accentuata de decizia OPEC de limitarea productiei la 30 de milioane de barili, o cifra care, practic, nu impune vreo restrictie pe partea de oferta”, explica Safta.
Este de asteptat ca limita stabilita de OPEC sa nu fie atinsa, in conditiile in care, in prezent, productia estimata este de 27-28 milioane de barili.
Safta spune ca pretul la pompa ar putea scadea cu 1-2% dar ca, pentru efecte vizibile, este nevoie ca „tendintele actuale de scadere a pretului petrolului sa continue, ceea ce este teoretic posibil pe termen scurt”.
Pe termen lung insa, apar o serie de intrebari, pentru ca exista si variante opuse celei de scadere a pretului. Astfel, tendinta repornirii „tiparnitei” in SUA ar putea conduce la o inflatie mai mare, deci si la achizitii de marfuri – in special, de petrol – ca protectie. In plus, trebuie luata in calcul si o accelerare a exercitiilor militare in Iran, tara care este a doua mare producatoare de petrol din OPEC, subliniaza directorul X-Trade Brokers.
Pe plan local, atentia trebuie indreptata si spre cursul de schimb, in conditiile in care moneda nationala a pierdut teren in fata dolarului. Prelungirea crizei datoriilor si tendinta de depreciere a euro in fata dolarului ar putea duce si la o slabire a leului in fata monedei americane.
„In perioada imediat urmatoare, o ieftinire a carburantilor este posibila si ar fi binevenita pentru Romania. Jocurile geopolitice, criza europeana care afecteaza evaluarea leului si riscul de politica monetara pot fi factori de risc pentru pretul carburantilor pe termen lung”, a concluzionat Safta.
Electricitate
Cat despre pretul energiei electrice, un alt subiect „arzator", predictiile in acest sens se bazeaza mai mult pe estimarile facute de Iulian Iancu, presedintele Comisiei de Industrii din Camera Deputatilor. El declara, in decembrie 2011, ca pretul electricitatii ar trebui sa se majoreze cu 4-6% in 2012, pe fondul secetei care a impus cresterea importului de gaze naturale pentru productia de energie.
Gaze naturale
Daca la electricitate majorarea de preturi nu este certa, situatia este clara in cazul gazelor naturale. Astfel, consumatorii noncasnici se vor confrunta, de la 1 ianuarie, si cu o majorare de 5% a pretului final reglementat la gaze naturale, potrivit Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE).
Energie verde
In privinta energiei verzi, atentia se indreapta catre energia eoliana. In ultimii ani, sectorul a cunoscut un adevarat boom, in conditiile in care daca la final de 2009 erau doar 14,1 MW eolieni instalati, iar la sfarsitul lui 2011 capacitatea totala este de peste 835 MW.
In 2012, urmeaza sa fie instalati alti 795,6 MW, urcand astfel totalul la circa 1.630 MW, potrivit estimarilor facute de Asociatia Romana pentru Energia Eoliana (AREE). Daca aceste proiectii se vor adeveri, atunci investitiile totale in parcuri eoliene pe teritoriul Romaniei ar putea atinge, in 2012, aproape 1,2 miliarde de euro, avand in vedere ca investitia/MW este de circa 1,5 milioane de euro.
Potentialul eolian al Romaniei este de 14.000 MW, adica de circa 20 de reactoare nucleare.
Slide realizat de Laura Culita.
La o recenta intalnire cu presa, presedintele CSA, Constantin Buzoianu, a incercat sa ofere o explicatie privind evolutia pietei de asigurari in 2011 printr-o fraza devenita, mai mult sau mai putin, un cliseu in randul managerilor din industria de profil. Astfel, parafrazand, explicatia suna cam asa: Exista un decalaj intre cresterea PIB-ului si evolutia pietei asigurarilor si ca urmare o eventuala crestere a economiei nationale se va vedea in evolutia subscrierilor intr-un interval de cel putin 12 luni.
In tabelul de mai sus se observa intr-adevar un decalaj intre evolutia PIB si cea a pietei asigurarilor. Astfel, desi in 2009 PIB-ul a scazut cu 7,1%, piata asigurarilor nu a resimtit impactul atat de puternic, fiind sustinuta de veniturile in crestere din 2008. Nu acelasi lucru se poate spune si despre 2010, cand a fost resimtit impactul negativ din 2009, iar piata asigurarilor a scazut cu 5,7%. In acest an, cum asigurarile auto au reprezentat mai mult de jumatate din piata, fara sustinerea vanzarilor prin leasing sau credit, segmentul politelor auto a tras piata in jos, desi infiintarea PAID a generat indirect o crestere a vanzarilor de asigurari facultative de locuinta. Bineinteles, nu sunt motive de crestere foarte mare nici pe segmentul de asigurari de viata atata vreme cat venitul disponibil al populatiei nu a crescut in 2011. Asadar, putem spune ca si in 2012 subscrierile companiilor de asigurarivor stagna, in cel mai bun caz, sau daca nu, vor inregistra o usoara scadere, precum in acest an.
Cu toate acestea, asiguratorii mizeaza in 2012 si pe un segment de afaceri neglijat in ultimii ani de romani: asigurarile de sanatate. Daca va fi lansata reforma sistemului de sanatate in primavara, care va presupune transferul treptat al banilor colectati de stat pentru asigurarile sociale de sanatate in sectorul privat si infiintarea unor case private de sanatate dupa modelul pensiilor private, atunci piata ar cunoaste un reviriment neasteptat incepand cu a doua parte a anului, cu efecte reale abia in 2013.
Slide realizat de Marius Alexandru Stanciu.
In tabelul de mai sus se observa intr-adevar un decalaj intre evolutia PIB si cea a pietei asigurarilor. Astfel, desi in 2009 PIB-ul a scazut cu 7,1%, piata asigurarilor nu a resimtit impactul atat de puternic, fiind sustinuta de veniturile in crestere din 2008. Nu acelasi lucru se poate spune si despre 2010, cand a fost resimtit impactul negativ din 2009, iar piata asigurarilor a scazut cu 5,7%. In acest an, cum asigurarile auto au reprezentat mai mult de jumatate din piata, fara sustinerea vanzarilor prin leasing sau credit, segmentul politelor auto a tras piata in jos, desi infiintarea PAID a generat indirect o crestere a vanzarilor de asigurari facultative de locuinta. Bineinteles, nu sunt motive de crestere foarte mare nici pe segmentul de asigurari de viata atata vreme cat venitul disponibil al populatiei nu a crescut in 2011. Asadar, putem spune ca si in 2012 subscrierile companiilor de asigurarivor stagna, in cel mai bun caz, sau daca nu, vor inregistra o usoara scadere, precum in acest an.
Cu toate acestea, asiguratorii mizeaza in 2012 si pe un segment de afaceri neglijat in ultimii ani de romani: asigurarile de sanatate. Daca va fi lansata reforma sistemului de sanatate in primavara, care va presupune transferul treptat al banilor colectati de stat pentru asigurarile sociale de sanatate in sectorul privat si infiintarea unor case private de sanatate dupa modelul pensiilor private, atunci piata ar cunoaste un reviriment neasteptat incepand cu a doua parte a anului, cu efecte reale abia in 2013.
Slide realizat de Marius Alexandru Stanciu.
Piata de publicitate online va incheia anul curent cu o evolutie redusa fata de 2010, intre 21 si 23 mil. euro, punand insa in ecuatie si rezultatele financiare ale noilor companii ce iau parte la studiul realizat de IAB Romania pentru prima data. 2012 nu va aduce schimbari masive, piata urmand sa creasca usor fata de 2011.
Numarul de utilizatori Facebook va continua sa creasca insa la rate mai reduse decat in anii precedenti. Advertiserii/agentiile nu isi vor mai putea permite sa evite acest canal de publicitate. Posibil ca in 2012 sa asistam si la primele intrari internationale cu proiecte pe Google+, reteaua concurenta a Facebook - advertiserii vor lua in calcul, probabil, introducerea de GIF-uri publicitare pe G+.
Campaniile video vor prinde contur si vom avea parte de mai multe campanii cross/pe mai multe medii - online, TV, radio, traditional si chiar si
print.
Slide realizat de Alex Goaga.
Numarul de utilizatori Facebook va continua sa creasca insa la rate mai reduse decat in anii precedenti. Advertiserii/agentiile nu isi vor mai putea permite sa evite acest canal de publicitate. Posibil ca in 2012 sa asistam si la primele intrari internationale cu proiecte pe Google+, reteaua concurenta a Facebook - advertiserii vor lua in calcul, probabil, introducerea de GIF-uri publicitare pe G+.
Campaniile video vor prinde contur si vom avea parte de mai multe campanii cross/pe mai multe medii - online, TV, radio, traditional si chiar si
print.
Slide realizat de Alex Goaga.
Piata auto a continuat sa scada si in 2011, declinul fiind de 10%, pana la 90.000 de unitati, iar pentru anul viitor nu sunt sanse de revenire, in cel mai fericit caz vanzarile de masini noi vor ramane la nivelul de anul acesta.
Nu va exista o revenire a pietei auto atata timp cat economia nu isi revine si pana cand taxa auto nu va fi schimbata cu un impozit in functie de emisiile CO2, asa cum ar fi normal, pentru ca si o masina din anii ‘90 polueaza, chiar mai mult decat cele fabricate in prezent.
Cea mai mare piedica in revenirea vaznarilor de masini noi ramane taxa auto care se schimba anual, insa indiferent de cum se calculeaza tot afecteaza piata si tine tranzactiile pe loc.
Daca in 2011 un vanzator de autoturism inmatriculat in tara pana la 31 decembrie 2006 putea sa ceara un pret, la anul acesta isi va gasi mai greu client din cauza taxei auto si va trebui sa faca discount. O parte din acesti romani nu isi vor vinde masina veche pe nimic si vor mai astepta un an pana vor intra intr-un showroom sa comande un autoturism nou.
Slide realizat de Cristian Gubandru.
Nu va exista o revenire a pietei auto atata timp cat economia nu isi revine si pana cand taxa auto nu va fi schimbata cu un impozit in functie de emisiile CO2, asa cum ar fi normal, pentru ca si o masina din anii ‘90 polueaza, chiar mai mult decat cele fabricate in prezent.
Cea mai mare piedica in revenirea vaznarilor de masini noi ramane taxa auto care se schimba anual, insa indiferent de cum se calculeaza tot afecteaza piata si tine tranzactiile pe loc.
Daca in 2011 un vanzator de autoturism inmatriculat in tara pana la 31 decembrie 2006 putea sa ceara un pret, la anul acesta isi va gasi mai greu client din cauza taxei auto si va trebui sa faca discount. O parte din acesti romani nu isi vor vinde masina veche pe nimic si vor mai astepta un an pana vor intra intr-un showroom sa comande un autoturism nou.
Slide realizat de Cristian Gubandru.
Industria IT&C este in plina dezvoltare, iar 2012 anunta schimbari majore in privinta lansarilor de noi produse si tehnologii. De departe, cele mai asteptate gadgeturi vor fi iPad 3 (februarie-martie), iPhone 5 (T3), dar si HTC Edge - primul telefon care va beneficia de tehnologia procesarii pe 4 nuclee.
2012 va fi anul ultrabook-urilor. Iar batalia se va da intre Apple si ceilalti producatori de top. Peste 50 de noi laptopuri ultrasubtiri vor aparea pe piata in 2012.
Tabletele isi vor continua cresterea cotelor de piata si a vanzarilor si vom asista la trecerea intr-o noua dimensiune tehnologica odata cu aparitia pe piata a viitoarelor device-uri. iPad3, viitoarea generatie Kindle Fire cat si tableta Galaxy Tab 11.6 a producatorilor de la Samsung, anuntate pentru 2012, sunt doar cateva din numele care vor revolutiona industria de profil de anul viitor.
Cum 2011 a coincis cu achizitionarea Motorola Mobility de catre Google in schimbul fabuloasei sume de 12,5 miliarde dolari, nici 2012 nu va fi mai prejos.
Microsoft va cumpara Nokia in prima jumatate a anului viitor, potrivit Danske Bank. Parteneriatul dintre Nokia si Microsoft a inceput in urma cu 10 luni, atunci cand Nokia anunta planurile de a renunta la sistemul de operare Symbian si a adopta sistemul de operare Windows Phone.
Slide realizat de Patrick Vrabie
2012 va fi anul ultrabook-urilor. Iar batalia se va da intre Apple si ceilalti producatori de top. Peste 50 de noi laptopuri ultrasubtiri vor aparea pe piata in 2012.
Tabletele isi vor continua cresterea cotelor de piata si a vanzarilor si vom asista la trecerea intr-o noua dimensiune tehnologica odata cu aparitia pe piata a viitoarelor device-uri. iPad3, viitoarea generatie Kindle Fire cat si tableta Galaxy Tab 11.6 a producatorilor de la Samsung, anuntate pentru 2012, sunt doar cateva din numele care vor revolutiona industria de profil de anul viitor.
Cum 2011 a coincis cu achizitionarea Motorola Mobility de catre Google in schimbul fabuloasei sume de 12,5 miliarde dolari, nici 2012 nu va fi mai prejos.
Microsoft va cumpara Nokia in prima jumatate a anului viitor, potrivit Danske Bank. Parteneriatul dintre Nokia si Microsoft a inceput in urma cu 10 luni, atunci cand Nokia anunta planurile de a renunta la sistemul de operare Symbian si a adopta sistemul de operare Windows Phone.
Slide realizat de Patrick Vrabie
Te-ar putea interesa si: