Dupa succesul de anul trecut, cand s-au vandut masini in valoare de 43,8 milioane RON in cadrul Programului de innoire a parcului auto, Guvernul intentioneaza sa reia si in 2006 acest program prin acordarea primei de casare de 30 milioane lei vechi pentru fiecare masina mai veche de 12 ani, dupa cum a declarat Sulfina Barbu, ministrul Mediului.
Ea a precizat ca, in principiu, vor fi pastrati aceiasi parametri ca si anul trecut, adica acelasi numar de masini (15.000) si aceeasi prima de casare (30 milioane ROL), care poate fi folosita ca avans pentru achizitionarea unei masini noi, transmite Rompres.

Programul va incepe in luna iunie. Pana acum, programul pare sa fi avut numai parti bune. inlocuirea Daciilor vechi cu mai putin poluantele masini moderne a dus la diminuarea emisiilor de monoxid de carbon cu 325 de tone, din care 200 tone proveneau numai de la masinile predate Remat-urilor incluse in program, arata primele estimari ale Ministerului Mediului.

Pe langa efectele de mediu, programul derulat a dat un impuls productiei si importurilor de masini noi, partea leului revenindu-i producatorului Dacia, tocmai in momentul lansarii modelului Logan.

Statisticile confirma: peste jumatate din cereri, respectiv 8.061 din totalul de 15.000, s-au indreptat spre Dacia, pe locurile urmatoare situandu-se Renault si Nissan cu 3.000 de unitati.

Nu in ultimul rand, programul are si o componenta educationala, prin faptul ca au fost sensibilizate opinia publica si autoritatile asupra pericolului constituit de existenta in circulatie a unui parc auto invechit. Autoritatile au demarat mai puternic si actiunea de colectare a caroseriilor masinilor iesite din circulatie si abandonate pe domeniul public.

In plus, programul a dus, in industria auto, si la impulsionarea afacerilor in domeniu, asa cum arata cresterea volumului de activitate, dar si la o majorare a volumului de taxe revenite statului (impozit pe profit, TVA).

Masinile din Romania au, in medie, o vechime de 12 ani, cu mult sub media europeana, de 3,7 ani, starea lor tehnica fiind una dintre principalele cauze ale celor 4.000 de accidente mortale inregistrate anul trecut pe drumurile Romaniei.

Din acest motiv, nu este de dorit un aflux ridicat de autoturisme second-hand venite din tarile europene, cum s-a intamplat in cazul Poloniei.

In 2004, anul aderarii la UE, piata auto din aceasta tara a crescut cu aproximativ 1.300.000 de autovehicule second-hand, avand o valoare medie de 260 euro/masina. in pofida acestei cifre-record la capitolul "rable", piata poloneza de automobile ocupa primul loc in regiune, pozitia secunda revenind Romaniei.

Comparand numarul de masini vandute de fabricantii auto si cel de unitati second-hand se poate vedea ca afacerea la mana a doua a inflorit in tara noastra. Astfel, in 2004 s-au importat 812.000 de unitati, in timp ce in 2005 cresterea a fost semnificativa, importurile la mana a doua ajungand la 870.800 de unitati.

Conform statisticilor, daca avem in vedere ca in 2005 in Romania s-au importat 74.000 de unitati second-hand si tinem cont de modelul polonez, ar fi posibil ca in viitor sa importam anual peste 1,5 milioane de unitati second-hand.

In plus, trebuie tinut cont si de faptul ca aderarea Romaniei la Uniunea Europeana va insemna si ridicarea barierelor care interzic inmatricularile in tara a masinilor fara Euro 3 sau mai vechi de opt ani. Cu alte cuvinte, se va da unda verde importurilor de masini second-hand indiferent de marca, dotari sau vechime.

Aceasta inseamna ca avalansa de masini second-hand din tarile Uniunii Europene va porni aproape sigur in momentul integrarii Romaniei.

Pe de alta parte, daca facem o comparatie intre structura profiturilor unui dealer occidental si a unuia autohton, diferentele sunt mari. Companiile auto din Vest obtin 35 la suta din profituri din operatiunile cu masini second-hand si doar 8 la suta prin vanzarea masinilor noi, restul fiind service si piese de schimb.

In Romania, lucrurile stau aproape pe dos: circa 67 la suta din vanzarile unui dealer se obtin din comertul cu masini noi si doar 1 la suta din cel cu masini second-hand. Cu toate acestea, incepe sa se contureze tot mai puternic piata scond-hand, plina de modele care asteapta sa fie cumparate la un pret atractiv, in comparatie cu cele care stralucesc in vitrinele showroom-urilor.

In final, decizia de a cumpara o masina second-hand sau nou-nouta reprezinta puterea financiara a fiecaruia. Drept urmare, si dealerii s-au orientat, venind cu optiuni care sa atraga cumparatorii de acest gen: ofertele buy-back si lease-back.

Prin sistemul buy-back, asa cum sugereaza si numele, dealerul cumpara inapoi masina pe care a vandut-o anterior clientului in momentul in care autovehiculul avea zero kilometri la bord, iar acesta devine o oferta second-hand pentru cei interesati.

Sistemul lease-back presupune ca, in momentul in care un client este detinatorul unui contract de leasing, acesta o poate vinde dealerului care ofera acest sistem. La randul sau, dealerul o poate revinde altui client care va prelua contractul de leasing. Referitor la garantia tehnica, aceasta poate merge de la minim sase luni pana la doi ani.

Pe de alta parte, ridicarea restrictiilor privind importurile de masini uzate din Occident dupa aderare va constitui o amenintare pentru vanzarile de masini noi, iar producatorii si importatorii de autovehicule isi pun din ce in ce mai des intrebarea ce se va intampla cu piata masinilor noi dupa 1 ianuarie 2007.

In prezent, exista doua norme care opresc multe masini europene vechi sa intre in tara, de fapt bariere care protejeaza piata autohtona: pentru ca un automobil adus in tara sa poata fi inmatriculat nu trebuie sa fie mai vechi de opt ani si sa respecte standardele de poluare Euro 3.

Cum din 2007 aceste norme nu vor mai putea fi aplicate, reprezentantii Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), care isi vad amenintata piata de cea a masinilor second-hand, doresc introducerea de noi norme, cum ar fi cantitatea de noxe emise, prin care sa se limiteze numarul de masini second-hand ce vor intra in Romania dupa 1 ianuarie 2007.

Totodata, APIA este de parere ca Romania se poate apara de invazia masinilor vechi si prin introducerea unor taxe prohibitive la inscrierea acestora in circulatie.

Dar Romania nu poate impune asemenea bariere, deoarece ar fi acuzata ca limitarea accesului de masini second-hand incalca principiile europene ale concurentei. De aceea, deocamdata, aceste propuneri se afla inca pe masa Guvernului.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri