Primaria Municipiului Bucuresti a propus dezbaterii publice un proiect de reglementare a traficului in capitala, cu scopul “de a imbunatati calitatea aerului”. Abordari similare exista in toate marile orase europene, insa detaliile operationale si formele de implementare fac diferenta, transmite asociatia pentru dezvoltarea nationala a motociclismului.

Mai jos transmitem punctul de vedere al asociatiei:

Am considerat ca este de datoria noastra sa ne implicam, astfel incat textul final al acestui proiect sa fie clar si fara echivoc in interesul celor care folosesc motociclete si scutere – unii dintre putinii participanti la trafic care chiar sustin limitarea poluarii in Bucuresti.

La jumatatea lunii septembrie, motoADN a depus un amendament prin care se cerea exceptarea scuterelor si motocicletelor de la plata taxelor, prin adaugarea subpunctului e) la articolul 5, care mentioneaza autovehiculele care fac exceptie de la plata taxei: cele ale institutiilor de ordine si aparare, ambulantele, cele ale Crucii Rosii, ale STB, ale Patriarhiei, etc.

O dezbatere publica pe acest subiect a fost programata pentru 30 septembrie, la ora 10.00, iar motoADN a fost invitata sa participe.

Razvan Pavel, Presedintele motoADN, a sustinut pozitia si motivatia asociatiei fata de acest proiect defavorabil celor pe doua roti, in prezenta city managerului Capitalei, Sorin Chirita: ”Propunerile si argumentele motoADN au fost bine primite de catre consilierii generali ai Capitalei prezenti la intalnire si suntem increzatori in succesul demersului nostru”.

Urmeaza ca o comisie tehnica sa analizeze propunerile si, apoi, sa fie votate de consilierii generali ai Capitalei.

Ce prevede proiectul

Conform acestui proiect, autovehiculele cu masa mai mica de 5 tone, reprezentand tot ce are motor si se deplaseaza pe roti – implicit si motocicletele si scuterele– care circula in interiorul Municipiului Bucuresti se vor supune unei reglementari locale cu privire la protectia calitatii aerului.

Primaria defineste o zona de protectie / control al calitatii aerului denumita ZACA ce reprezinta o suprafata importanta din centrul orasului si se intersecteaza cu toate marile artere folosite pentru tranzitarea sa.

Propunerea de reglementare initiata de Primaria Bucuresti introduce o serie de restrictii de circulatie, de luni pana vineri, exceptand sarbatorile legale, intre orele 7:00-22:00, in conditiile urmatoare:

a) pentru autovehiculele inmatriculate in Bucuresti si judeţul Ilfov,
– cu norma de poluare Euro4, Euro5, Euro6 precum şi pentru autovehicule electrice sau hibrid, accesul este permis fara restrictii pe intreg teritoriul municipiului.
– cu norma de poluare Euro3, accesul in zona centrala ZACA este permis numai in urma achizitionarii unei viniete electronice de tip Oxigen-C. In exteriorul zonei ZACA circulatia nu este restrictionata.
– pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro1 si Euro2, accesul in zona centrala ZACA este interzis in intervalul menţionat. In exteriorul zonei ZACA circulatia nu este restrictionata.

b) pentru autovehicule inmatriculate in afara Municipiului Bucureşti şi a judeţului Ilfov,
– cu norma de poluare Euro3, Euro4, Euro5, Euro6 precum si cele hibrid si electrice, vor putea circula atat in interiorul, cat si in exteriorul zonei centrale ZACA in urma achizitionarii unei viniete electronice Oxigen-B
– pentru autovehiculele cu norma de poluare non-Euro, Euro1 si Euro2, accesul in zona centrala ZACA este interzis in intervalul menţionat. Este permis insa accesul in municipiul Bucuresti in afara zonei ZACA in urma achizitionarii unei viniete electronice de tip Oxigen-B

Mentionam ca, la momentul redactarii acestui comunicat, Primarul Capitalei a anuntat o serie de modificari pe care le va aduce textului de mai sus, niciuna insa care mentioneaza clar exceptarea motocicletelor si scuterelor de la restrictii.Toate aceste reglementari urmeaza a se aplica incepand cu 1 ianuarie 2020.

De ce motocicleta NU este masina?

Din punct de vedere al celor ale caror interese vrem sa le protejam – posesorii de motociclete si scutere – consideram ca echivalarea motocicletelor si scuterelor cu autoturismele, in toate aspectele, nu este potrivita si corecta, fiind chiar discriminatorie din urmatoarele motive:

  1. normele de poluare EURO sunt diferite la motociclete fata de cele de autoturisme. Chiar daca toate au denumiri ca Euro1, 2, 3, 4, 5, 6, acestea nu pot fi comparate cu fidelitate intre ele. La autoturisme, norma, in prezent, este Euro6, iar la motociclete este Euro4 si, din 2020, se va trece la Euro 5. Norma Euro5 la motociclete are un grafic de poluare asemanator (sau chiar mai redus, daca luam in calcul toti poluantii) cu Euro6 la autoturisme.
  2. calitatea aerului este afectata mult mai putin de motociclete si scutere. Este necesar sa mentionam de la inceput ca poluarea si calitatea aerului sunt doi termeni diferiti. In timp ce poluarea se refera doar la compusi chimici, calitatea aerului se refera si la particule solide, ramase in suspensie, precum cele generate de folosirea placutelor de frana sau cele generate de uzura pneurilor la rulare si franare.

Cele mai recente studii pe tema calitatii aerului concluzioneaza ca motocicletele si scuterele au un impact scazut asupra calitatii aerului (CQA), impact ce este chiar mai mic decat cel al autoturismelor electrice si hibride care, la randul lor, se situeaza sub cel al autoturismelor ce respecta normele de poluare EURO6c RDE. Unul dintre aceste studii este cel realizat de ANSAS (Agentia Franceza pentru Sanatate si Mediu) si publicat in iunie 2019: “Particules de l’air ambiant extérieur – Impact sur la pollution atmosphérique des technologies et de la composition du parc de véhicules automobiles circulant en France – 2019

  1. Descurajarea folosirii motocicletelor si scuterelor, prin aplicarea acelorasi taxe ca si in cazul masinilor va duce la crestere substantiala a presiunii asupra retelei publice de transport si a structurii rutiere. Oamenii vor plati o singura taxa si se vor intoarce la folosirea masinii in oras.

Ce fac alte state europene pentru imbunatatirea calitatii aerului in orase

Revenim la exemplul francez si mentionam datele dintr-un raport recent al Agentiei Nationale Franceze pentru Sanatatea si Siguranta Alimentelor si a Mediului care atesta faptul ca incurajarea transportului pe doua roti in traficul urban poate imbunatati calitatea aerului:

Citeste si:
Povestea unui campion care si-a transformat marea pasiune in business
Povestea unui campion: cum se...
  • Un autovehicul pe doua roti este de 4 ori mai usor decat o masina, ocupa de 4 ori mai putin spatiu si parcurge aceeasi distanta in trafic de 2 pana la de 3 ori mai repede;
  • Mai multi motociclisti in trafic reduc numarul celor care folosesc masini sau aglomereaza transportul in comun la ore de varf;
  • Cei care utilizeaza motociclete sau scutere nu sunt responsabili in niciun fel pentru pierderile imense pe care ambuteiajele le aduc mediului si economiei.

Cel mai ambitios scenariu propus de autoritatile franceze pentru imbunatatirea calitatii aerului in orase prevede, printre altele:

  • O crestere cu 50% a autovehiculelor pe 2 roti in trafic;
  • Reducerea cu 25% a numarului de masini din trafic;
  • Reducerea cu 20% a numarului de autovehicule comerciale si camioane mici in trafic.

Concluzie: 4 ≠ 2 => Solicitam tratament diferentiat pentru motociclete si scutere

Beneficiile scuterelor si motocicletelor sunt subliniate si de politicile europene favorabile utilizarii acestora pentru cresterea mobilitatii, descongestionarea traficului si a parcarilor, folosirea chibzuita a infrastructurii, etc.

Consideram ca aplicarea unitara a hotararii Primariei Municipiului Bucuresti ar fi o discriminare pentru utilizatorii de scutere si motociclete, atat in ceea ce priveste aplicarea unor norme de poluare gresite, cat si folosirea unui tarif care nu reflecta faptul ca o motocicleta afecteaza calitatea aerului intr-un grad mult mai scazut decat un autoturism.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Rise, dispozitivul care face motocicleta mai inteligenta