Reteaua de autostrazi din Romania masoara, la finalul anului 2019, 850 de kilometri, dupa deschiderea circulatiei pe cei 40 de kilometri din Autostrada 1 (A1), care erau gata inca din 2018. Pe hartiile Companiei de Drumuri, numarul de kilometri de sosele de mare viteza trebuia sa ajunga la 930, dar realitatea din teren a facut posibilia doar inaugurarea lotului 3 si a lotului 4 din Autostrada Lugoj-Deva.

Singurele tronsoane de autostrada deschise anul acesta sunt loturile 3 si 4 din Autostrada Lugoj-Deva, parte din Autostrada 1 (A1). Cei 22 de kilometri au fost dati in trafic pe 14 august, intre localitatile Soimus si Ilia din judetul Hunedoara. Antreprenorul acestui contract in valoare de peste 419 milioane de lei este Asocierea Tehnostrade – Spedition UMB, detinuta de omul de afaceri Dorinel Umbrarescu.

La finalul anului, pe 23 decembrie, lotul 3 al Autostrazii A1 Lugoj-Deva s-a deschis, dar cu restrictie pentru camioane si viteza limitata la 80 de kilometri pe ora. Contractul pentru lotul de 21,1 kilometri are o valoare de aproape 580 de milioane de lei, iar antreprenor a fost asocierea . Teloxim Con - COMSA - Aldesa Construcciones - Arcadis Eurometudes, al carei contract a fost reziliat in vara acestui an.

Problemele de pe Lotul 4

Inca din luna august, cand s-au analizat lucrarile de pe lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva, pentru a stabili daca poate fi dat in trafic, consultantul nu recomanda inceperea receptiei, pentru ca nu erau indeplinite conditiile tehnice de catre asocierea Teloxim - Comsa - Aldesa Construcciones - Arcadis Eurometudes. Ulterior, Ministerul Transporturilor a reziliat contractul. In luna septembrie, autoritatile au intrat in alerta dupa ce pe tronsonul de autostrada a aparut o fisura. Ministrul Transporturilor de la acea vreme, Razvan Cuc, anunta ca exista probeme la garantie si ca s-a descoperit un numar record de neconformitati. Firma iberica sustinea ca s-a declansat un conflict cu autoritatile din Romania si ca se va adresa Comisiei Europene.

La inceputul lunii noiembrie, ministrul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor, Lucian Bode, anunta ca lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva ar putea fi dat in trafic in 2019 cu restrictii de viteza si tonaj, dupa repozitionarea aparatelor de reazem la podul peste Mures.
Potrivit contractului, lucrarile au inceput la finalul lui 2013 si trebuiau sa fie gata in 2016.

Santierele de autostrada din tara

In prezent se lucreaza la loturile 1 si 2 din A10 Sebes-Turda, la Centura Bacau, parte din A7, la sectoarele Bors-Biharia si Rasnov-Cristian, parte din A3 si la sectiunile Iernut-Chetani si Chetani-Campia Turzii, care fac parte din A3.

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, anunta ca in 2020 ar putea fi date in trafic tronsoanele Biharia-Bors si Iernut-Chetani, parte din autostrada Transilvania, lotul 1 din Sebes-Turda si chiar centura Bacaului. Ministrul a facut, insa, o precizare: "Luam contractele la mana, stadiul fizic, stadiul financiar, verificam situatia reala in care se gaseste fiecare proiect".

La finalul lunii octombrie, Compania de Drumuri era optimista si sustinea ca va deschide circulatia pe lotul 1 al autostrazii Sebes-Turda pana la finalul anului 2019, unde stadiul fizic al lucrarilor a ajuns la 80%, ceea ce ar permite circulatia masinilor si finalizarea in acelasi timp a lucrarilor ramase. Lotul 1 are 17 kilometri, lucrarile au inceput la finalul anului 2014, iar cotractul are o valoare de 542 milioane de lei.

In ceea ce priveste lucrarile la lotul 2 din Sebes-Turda, lung de 24,2 kilometri, acestea au fost oprite la finalul lunii noiembrie de catre constructorul subcontractat de Aktor, pentru ca a ramas fara bani si materiale de constructii. Compania romaneasca Marcotim Impex din Cluj, subcontractata de grecii de la Aktor, spune ca a avansat cu lucrarile mai mult decat era prevazut in contract, dar inca nu a primit banii pe ce a lucrat si a sesizat Directia de Drumuri si Poduri din Cluj si Compania Nationala de Drumuri.

Lucrarile la Centura Bacaului, care includ 16 kilometri din Autostrada Moldovei (A7), au fost incepute anul acesta de constructorul roman Dorinel Umbrarescu.

La inceputul lunii decembrie, contractul Biharia-Bors, subsectiunea cu lungimea de 5,3 kilometri, parte din autostrada Transilvania, a fost trimis pentru finantare la Comisia Europeana.

Lucrarile la lotul Rasnov-Cristian, in lungime de circa 10 kilometri, parte din autostrada Comarnic-Brasov, au inceput la finalul lunii mai 2019 si ar trebui sa se finalizeze in aprilie 2020.

Lucrarile la cei 18 kilometri de autostrada dintre Chetani si Iernut, parte din Autostrada A3, sunt gata in procent de 80% si ar putea fi gata in 2020. Lotul Chetani-Campia Turzii, cu o lungime de 16 kilometri, ar putea fi si el dat in trafic de la anul.

La inceputul acestui an, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anticipa ca in 2019, soferii vor circula pe 925 de kilometri de drumuri de mare viteza, cu circa 120 de kilometri mai mult decat in prezent. La finalul anului 2019, CNAIR spunea ca vor fi gata urmatoarele segmente de autostrada: lotul Iernut-Campia Turzii, parte din Autostrada Transilvania, lotul Sebes-Aiud, din Autostrada Sebes-Turda si lotul Covasa-Deva, parte din Autostrada A1 Bucuresti-Nadlac. Realitatea din teren arata ca niciunul dintre aceste segmente de drum de mare viteza nu poate fi folosit de soferi.

Fostul ministru al Transporturilor, Razvan Cuc, declara ca pana la sfarsitul anului vor fi dati circulatiei 100 de kilometri de autostrada din cei 160-170 aflati in constructie, mai putin decat estimarea Companiei de Drumuri. Nici promisiunea lui Cuc nu este indeplinita.

SF in 2020

"SF" este prescurtarea de la "studiu de fezabilitate", document necesar pentru lansarea unei licitatii. In contextul actual, "SF" poate sa vina forte bine de la "stiintifico-fantastic".

Pe hartie, la final de 2018, Compania de Drumuri se astepta ca numarul kilometrilor de autostrada sa treaca de 1.000 in anul 2020, urmand sa fie deschisi circa 89 de kilometri: sectiunea Brasov-Cristian, lotul Ungheni-Targu Mures si lotul Suplacu de Barcau-Bors. Astfel, in anul urmator ar trebui sa fie dati circulatiei 1.014 kilometri de drumuri de mare viteza.

Sursa foto: SORIN BLADA / AGERPRES FOTO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri