Michael Schmidt, proprietarul Automobile Bavaria, este unul dintre primii oameni de afaceri romani din capitalism. Dupa Revolutie, Schmidt a decis sa aiba un business in industria auto, importul de masini BMW, si spune ca la acea vreme dezvoltarea unei firme in Romania se facea foarte greu, cu foarte multe piedici.

"In anii 90 nu exista niciun fel de predictibilitate. Inflatia, cursul valutar, diversele “prietenii” din perioada comunista incercau sa blocheze orice nou venit pe piata. Din acest punct de vedere, dezvoltarea afacerilor s-a desfasurat mai greu decat in alte tari din Estul Europei. Cu exceptia catorva obiective majore (intrarea in NATO si UE), ne-au lipsit strategiile si proiectele pe termen lung. Am fost si suntem o piata atractiva, dar consider ca puteam obtine mai mult in acesti 30 de ani", a declarat Michael Schmidt, presedintele Automobile Bavaria Group, cea mai mare retea de dealeri BMW din Europa Centrala si de Est.

Michael Schmidt a decis in 1994 sa importe modele noi BMW in Romania, asa ca pe 1 aprilie a inchiriat un spatiu in primul corp de birouri in Piata Unirii in Centrul Sitraco. In primul an, cu trei oameni, a vandut 11 masini. In anul urmator, in 1995, Schimdt a mutat biroul intr-un showroom de 60 metri patrati in Galeria Hotelului Sofitel (n.r. actualul Hotel Pullman), unde abia incapeau doua modele BMW. In anii urmatori, vanzarile au crescut exponential.

"Imi aduc cu placere aminte de perioda 2004-2008 cand business-ul s-a dezvoltat incredibil. A fost un drum greu, plin de provocari dar si de satisfactii pe masura. Momentul aderarii la Uniunea Europeana a fost factorul decisiv in asigurarea unui mediu cu adevarat propice economiei de piata, sincronizat cu legislatia europeana".

Diferenta dintre Romania si Germania era foarte mare in anii 90. "Pentru mine, primii ani (1990-1998) au fost cei mai dificili, din mai multe puncte de vedere. La intoarcerea mea din Germania, am luat contact cu o piata noua, in dezvoltare, care abia se obisnuia cu mecanismele economiei de piata. Mentalitatea pietei din acei ani te obliga sa dezvolti o anumita strategie, destul de diferita de cea din vest. Nu puteai folosi aceeasi reteta. Succesul a fost asigurat de preseverenta, incredere in potentialul pietei din Romania si o echipa unita, dar nu in ultimul rand de increderea in propriul instinct. Situatiile care pana la un punct au parut fara iesire s-au finalizat in cel mai surprinzator mod", adauga omul de afaceri.

Intrebat care sunt slabiciunile capitalismului, Michael Schmidt, spune ca "proprietatea privata si profitul, in general, pe o piata competitiva si libera trebuie sa fie accesibile fiecarui cetatean. Tinerii antreprenori trebuie sa aiba curajul sa riste, dar statul trebuie sa-I ajute in egala masura, sa se dezvolte".

Omul de afaceri isi doreste ca in urmatorii ani autoritatile sa sustina piata de masini hibrid si electrice, intrucat numarul de astfel de modele va creste puternic incepand din 2020.

"Sustinerea programelor pentru achizitionarea de masini electrice si infrastructura necesara sunt de asemenea subiecte importante pentru noi, in urmatorii ani. BMW va lansa mai multe modele plug-in hybrid si electrice pana in 2025 si ne bazam si pe sprijinul autoritatilor pentru sustinerea acestei piete de autovehicule prietenoase cu mediul".

In anii ce vor urma, Michael Schmidt se asteapta ca lucrurile sa evolueze diferit in functie de tara. In Germania, pe piata dealerilor auto exista tendinta de inghitire a dealerilor mai mici, de catre cei mari. In cativa ani probabil se va restrange semnificativ numarul acestora, cei independenti de marile retele.

In cei 25 de ani de activitate, Automobile Bavaria a vandut peste 45.000 de vehicule si peste 1.050.000 de clienti au vizitat atelierele de service autorizate BMW, MINI si Rolls-Royce.

Acest articol este parte a proiectului editorial "30 de ani de capitalism". Anuarul 30 de ani de Capitalism a fost realizat de wall-street.ro cu sprijinul Filip & Company, ING Bank Romania si Electronic Arts Romania. Puteti descarca GRATUIT Anuarul aici.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri