Fiat Panda 4x4 Cross

Fiat Panda 4x4 Cross

Fiat Panda 4x4 Cross este alegerea perfectă pentru cei care-și doresc să poată urca orice bordură din oraș, indiferent dacă echipele de deszăpezire și-au făcut treaba sau nu. Cu o istorie bogată, ce se întinde pe mai multe decenii, varianta cu tracțiune integrală a micului Panda vine cu aripi umflate, scuturi la ambele capete și unghi de atac de 21 de grade și, respectiv, unghi de degajare de 32 de grade. Cum Panda măsoară doar 3,7 metri, adică cu mai bine de 30 de centimetri mai scurt decât un Sandero, acesta își poate face loc cu ușurință printre nămeții strânși când, în sfârșit, plugurile și-au făcut apariția.

Date tehnice:

  • Motorizare: 1,3 litri Multijet Diesel (95 de cai putere) sau 0,9 TwinAir Benzină (90 de cai putere, 145 Nm)
  • Consum: 5,8l/100 km (mixt, benzină)
  • Cutie de viteze manuală cu șase rapoarte
  • Greutate: 1.165 kilograme
  • Performanțe: 0-100 km/h în 12,7 secunde, viteză maximă de 164 km/h

Subaru Outback

Subaru Outback

Japonezii de la Subaru sunt cunoscuți pentru faptul că echipează toate modelele lor de serie cu tracțiune integrală. Ei sunt cunoscuți și pentru motoarele lor boxer, dar, tracțiunea integrală este cea care ne interesează în acest top. Outback este un crossover autentic, având silueta unui model estate combinată cu garda la sol și capacitățile pe suprafețe dificile care sunt mai degrabă apanajul off-roaderelor. Generația a șasea a lui Outback a fost lansată în 2019 și are sub „piele” Subaru Global Platform, aceeași platformă ca și cea a lui Subaru Impreza, dar Outback are o gardă la sol mărită de 213mm.

Date tehnice:

  • Motorizare: 2,5 litri benzină aspirat, 169 de cai putere și 252 Nm
  • Consum: 7,3l/100 km (mixt, benzină)
  • Cutie de viteze automată tip CVT
  • Greutate: 1.646 kilograme
  • Performanțe: 0-100 km/h în 10,2 secunde, viteză maximă de 193 km/h

Dacia Duster

Dacia Duster

Duster-ul nu este, așa cum ar putea sugera numele său cu sonorități anglofone, bun doar pentru nisip. Al doilea SUV din istoria mărcii autohtone (după originalul Duster, adică ARO 10 vândut în Marea Britanie) este printre cele mai ieftine mașini de pe piață, indiferent de segment, și printre cele mai robuste. Construcția simplă face din Duster o mașină perfectă pentru cei care călătoresc adesea în zonele montane pe durata iernii, sistemul de tracțiune 4x2 fiind foarte capabil și, în plus, nu îți este niciodată frică să murdărești un Duster.

Date tehnice:

  • Motorizare: 1.0 litri 3 cilindri TCE, benzină/GPL, 100 de cai putere și 174 Nm
  • Consum: 7,0l/100 km (mixt)
  • Cutie de viteze manuală cu șase rapoarte
  • Greutate: 1.289 kilograme
  • Performanțe: viteză maximă de 168 km/h

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad împarte, aproximativ, aceeași paradigmă cu Subaru Outback și Volvo V90 Cross Country. Cum le-am inclus pe toate trei aceste modele în top, este probabil clar că suntem de părere că acest tip de caroserie, combinat cu garda la sol mărită și un motor care să ofere performanțe îndestulătoare este, în majoritatea cazurilor, pachetul perfect pentru iarnă. Oferta celor de la Audi vine în două variante de dimensiune: A4 și A6. L-am ales pe A4 pentru că este mai mic, dar poate fi echipat cu puternicul motor V6 care te scoate din cam orice situație alunecoasă tipică iernii. Dar există și variante cu o capacitate cilindrică mai redusă, anume A4 Allroad Quattro 45 TFSI (benzină, 2,0 litri, 265 de cai putere și 370 Nm), respectiv A4 Allroad Quattro 40 TDI (diesel, 2,0 litri, 204 cai putere și 400 Nm).

Date tehnice:

  • Motorizare: 3,0 litri diesel, 281 de cai putere și 620 Nm (A4 Allroad Quattro 50 TDI)
  • Consum: 7,0l/100 km-7,4l/100 km (mixt)
  • Cutie de viteze tiptronic cu 8 trepte
  • Greutate: 1.885 kilograme
  • Performanțe: 0-100 km/h în 5,4 secunde, viteză maximă de 250 km/h

Suzuki Jimny

Suzuki Jimny

Jimny este unul dintre ultimii reprezentanți ai acelei rase pure de modele off-road. Mic, abil, simplist, Jimny trece peste (aproape) orice și se ia adesea la trântă cu modele mult mai scumpe fără a ieși șifonat din astfel de confruntări. Este atât de mic încât, în țara natală Japonia, o variantă ușor modificată este încadrată printre liliputanele kei cars. În Europa, însă, vine cu aripi evazate și bare mărite, care sugerează că designer-ul Hiroyuki Yonezawa a avut, cândva, o afinitate pentru marca americană Hummer. Cert este că, fie iarna cât de rea, cu Jimny cu siguranță vei trece de ea. Singura problemă ar fi că normele de poluare nu-l fac bine-venit pe piața europeană, încât a fost reclasificat ca utilitară.

  • Motorizare: 1,4 litri 4 cilindri în linie, 101 cai putere și 185 Nm
  • Consum: 6,1l/100 km (mixt)
  • Cutie de viteze automată cu patru rapoarte sau manuală cu cinci rapoarte
  • Greutate: 1.070 - 1.350 kilograme
  • Performanțe: viteză maximă 145 km/h

Land Rover Defender 90

Land Rover Defender 90

Defender 90 este cel mai compact Defender disponibil și vine, în mod standard, cu roți de oțel, ca acum 70 de ani. Doar că ultima generație a lui Defender nu mai arată ca acum 70 de ani, ci are un design proaspăt, păstrând, însă, ADN-ul unei mașini de teren ca la carte. Deși marca britanică și-a construit reputația prin băi de noroi mai degrabă, Defender-ul știe să danseze și pe gheață, iar zăpada nu-i pune probleme nici chiar în varianta de bază.

  • Motorizare: 3,0 litiri 6 cilindri în linie diesel, 200 de cai putere și 500 Nm (Defender 90)
  • Consum: 7,6l/100 km (mixt)
  • Cutie de viteze automată
  • Greutate: 2.303 kilograme
  • Performanțe: 0-100 km/h în 9,8 secunde, viteză maximă de 175 km/h

BMW 320i xDrive

BMW 320i xDrive

În general, am vrut să nu fim extrem de specifici cu alegerile făcute în acest top și, deși aici vom oferi cifrele pentru varianta 320i xDrive a Seriei 3 de la BMW, în principiu, cam orice Seria 3 cu sistemul XDrive, fie pe benzină sau pe motorină, va face față condițiilor de iarnă. Și nu doar în oraș. Evident că, la fel ca în cazul tuturor mașinilor din top, cauciucurile de iarnă sunt necesare pentru a obține performanțe maxime în condiții de aderență precară, pe ghețuș sau pe zăpadă. Pentru cei care au nevoie de și mai mult loc, BMW Seria 3 este (încă) disponibil și cu portbagaj, varianta break fiind și ea echipată cu xDrive dacă buzunarul permite, căci 320i xDrive, exemplul pe care l-am luat aici, începe de la 45,934 euro. Prețurile urcă vertiginos și variantele cu tracțiune integrală nu sunt dintre cele ieftine, modelele cu pachet M fiind cele mai scumpe la peste 80,000 euro.

  • Motorizare: 2,0 litri 4 cilindri benzină, 135 de cai putere și 300 Nm
  • Consum: 7,6l/100 km (mixt)
  • Cutie de viteze automată cu 8 trepte
  • Greutate: 1.655 kilograme
  • Performanțe: 0-100 km/h în 7,7 secunde, viteză maximă de 230 km/h

Volvo V90 Cross Country

Volvo V90 Cross Country

Numele sugerează că ar putea trece peste țări. Peste mări nu știm dacă s-ar descurca, dar Volvo V90 Cross Country continuă o poveste de succes a mărcii suedeze care se pricepe să pregătească, încă de pe linia de producție, estate-urile sale pentru condiții grele. Cu o gardă la sol mărită (204 milimetri) și mai toate sistemele de siguranță activă care-ți pot veni în cap, V90 Cross Country este pregătit și de un drum dificil, și de condițiile de pe lângă acesta.Motorizările sunt diverse, câte două pentru fiecare tip: două pe benzină, două diesel, respectiv două pe benzină cu tehnologie mild hybrid. Nivelele de echipare sunt trei pentru a simplifica personalizarea, dar, probabil, simpla achiziție este un act de personalizare, căci V90 Cross Country nu este chiar o prezență obișnuită.

  • Motorizare: 2,0 litri 4 cilindri în linie, 250 de cai putere și 350 Nm
  • Consum: 7,5l/100km (mixt)
  • Cutie de viteze automată cu opt rapoarte
  • Greutate: 1.825 kilograme
  • Performanțe: 0-100 km/h în 7,4 secunde, viteză maximă de 180 km/h

Jeep Compass

Jeep Compass

Nu poți realiza un top al mașinilor care se pot lua la trântă cu sezonul zăpezilor și să treci cu vederea un Jeep. În fond, întregul segment al modelelor de teren intră, chiar și astăzi, sub termenul-umbrelă de „jeep-uri”. Asemeni xerox-ului sau adidașilor, Jeep a reușit să ajungă în punctul în care să-și definească propriul univers, iar Compass este un Jeep al vremurilor noastre care încearcă să îmbine caracterul citadin cu atuurile care ies în evidență abia în momentul în care ieși din oraș. Pe timp de iarnă, Compass poate fi busola către siguranță, trecând peste drumuri înzăpezite sau alunecoase, iar dimensiunile compacte nu-l aruncă în derizoriu în restul anului.

  • Motorizare: 2,0 litri MJet, 170 de cai putere și 380 Nm
  • Consum: 5,7l/100 km-7,4l/100 km (mixt)
  • Cutie de viteze automată cu nouă rapoarte
  • Greutate: 1.619 kilograme
  • Performanțe: 0-100 km/h în 9,5 secunde, viteză maximă de 196 km/h

Mercedes-Benz Clasa G

Mercedes-Benz Clasa G

Printre puținele opțiuni rămase în portofoliul Mercedes-Benz dacă ești în căutarea unui model cu o singură literă la nume. Este și cam singura opțiune dacă îți dorești ca steaua în trei colțuri să troneze pe un automobil care este cu adevărat capabil pe teren accidentat. Deși actualul G nu mai are decât legături stilistice cu vechea generație - platforma este total nouă - inginerii din Stuttgart s-au muncit să păstreze accentul destul de departe de litera „S” și cât mai aproape de litera „U” în cazul acestui SUV. Dar, cu siguranță, Clasa G este mai SUV ca oricând, deși tot vei trece cu el prin orice iarnă, oriunde te-ar prinde pe glob.

  • Motorizare: 2,9 litri 6 cilindri în linie diesel, 330 de cai putere și 700 Nm (G400D 4Matic)
  • Consum: 10,7 litri (mixt)
  • Cutie de viteze tiptronic cu 9 rapoarte
  • Greutate: 2.414 kilograme
  • Performanțe: 0-100 km/h în 6,4 secunde, viteză maximă de 210 km/h
Sursa foto: Shutterstock.com, BMW, Suzuki, Audi, Dacia, Mercedes-Benz, Jeep, Volvo, Land Rover, Fiat, Subaru