Statisticile europene arată că mașinile electrice devin tot mai populare, iar această evoluție pozitivă pentru EV-uri reprezintă o oportunitate pentru încă o debarcare a constructorilor chinezești, marile mărci din China ratând primele tentative de a își crea o clientelă în Europa în urmă cu 15-20 când au propus o gamă de modele ieftine cu motoare termice. Acum, însă, marii producători de pe bătrânul continent au prins frică de chinezi și se grăbesc să pregătească un răspuns.

Cele mai recente date culese de ACEA arată că Europa a absorbit 820.000 de mașini electrice noi în primele șapte luni ale acestui an ceea ce reprezintă o creștere de aproape 55% față de aceeași perioadă a anului trecut. Astfel, EV-urile au acum o cotă de piață de aproximativ 13%, iar în anumite state din UE acest procent este mult mai mare. Nu este, deci, vreo surpriză că mărcile din China, care au experiență pe segmentul electricelor, să vrea să mai încerce marea cu degetul.

Lansând deja mai multe generații de mașini electrice în ultimul deceniu, cu o tehnologie care evoluează atât ca baterii cât și la capitolul trenurilor propulsoare, China are experiență în dezvoltarea EV-urilor ieftine. În Europa, însă, aceasta este doar o nișă în contextul în care constructorii țintesc marje mai mari de profit care sunt posibile doar în cazul modelelor mai scumpe. Dacia, de pildă, oferă cel mai ieftin EV de pe piața autohtonă, dar modelul Spring este construit tot în China.

„Cred că că [chinezii] sunt cu o generație înainte noastră”, a sus Luca de Meo, CEO Renault Group, la IAA Mobility 2023. „Va fi o bătălie, căci oferta din China este foarte competitivă și Europa trebuie să prindă din urmă rivalii asiatici cât mai repede”, a adăugat de Meo care ocupă și funcția de șef ACEA (European Automobile Manufacturers' Association).

CEO-ul BMW Oliver Zipse, care a mai enunțat avertizări cu privire la pericolele trecerii prea bruște la EV-uri, este de părere că segmentul modelelor ieftine ar putea dispărea complet în Europa sau ar putea să fie acoperit preponderent de mărci din Asia. El susține că mărcile europene s-ar putea opri din a mai face mașini ieftine odată cu trecerea la EV-uri. Ola Kallenius, în schimb, susține că Mercedes-Benz, compania pe care o conduce, este ca într-un maraton în procesul său de electrificare, „dar sunt abia la kilometrul 8 sau 9 din această cursă lungă”.

Foto via Xpeng

Oliver Blume, CEO Volkswagen Group, nu consideră că ambițiile chinezilor prezintă un risc iminent pentru granzii din Europa, cel puțin pentru moment. „Avem un nivel înalt de know-how în construcția de automobile, iar nivelul nostru de calitate este cunoscut. În plus, ne putem baza și pe istoria și renumele nostru, un factor care le lipsește celor noi-veniți”, a explicat acesta. Tot Blume consideră că mărcile chineze nu vor putea oferi mașini cu prețuri la fel de mici în Europa ca și în China, mai ales din cauza diferențelor legislative.

Care este părerea analiștilor cu privire la asaltul mașinilor electrice din China

Analiștii din domeniu auto subliniază că ceci care controlează producția de baterii sunt chinezii, analistul Ferdinand Dudenhoeffer spunând că „chinezii sunt campioni mondiali la producția de baterii”, iar acest element este foarte important în contextul în care cam 40% din prețul total al unui EV este reprezentat de baterie. În prezent, mai multe firme chineze caută să deschidă facilități de producție în Europa, ceea ce ar putea reduce prețul modelelor electrice făcute în state precum Germania.

De asemenea, prezența asiatică este tot mai vizibilî: la IAA Mobility 2023, peste 40% din expozanți au sediul general în Asia, iar de două ori mai multe companii chineze au răspuns prezent față de Salonul de la Munchen din 2021. Mărci precum Xpeng au anunțat că vor intra pe piața franceză și pe cea germană din 2024 (cu SUV-urile G6 și G9, pe lângă berlina P7), iar BYD este gata să vândă crossover-ul SealU (prezentat în pozele din acest articol) și berlina Seal în toată Europa. Sedanul va avea un preț de pornire de 45.000 de euro ceea ce-l va transforma într-un rival direct pentru Volkswagen ID.4 și Tesla Model 3. În schimb, Xpeng va colabora direct cu Volkswagen pentru a dezvolta modele dedicate pieței chineze.

Datele statistice arată că, în prima parte a anului 2022, prețul mediu al unui EV în China era de doar 32.000 de euro. Prin comparație, o electrică costa în medie 56.000 de euro în aceeași perioadă conform celor de la JATO Dynamics. „Salonul Auto de la Munchen era, în trecut, o scenă pe care mărcile germane își flexau mușchii și dezvăluiau noi tehnologii și modele în fața lumii. Între timp, însă, restul lumii a reuperat mult teren, iar ediția din 2023 pare a fi mai degrabă o întâlnire între constructori care sunt pe picior de egalitate, fie că sunt chinezi, germani sau din alte colțuri ale Asiei”, a spus un analist al firmei Oliver Wyman, Fabian Brandt.

Foto via Xpeng

Sursa foto: BYD

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri