Rivian este un producător american de SUV-uri și camionete electrice, rodul muncii antreprenorului R.J. Scaringe care și-a dorit să ofere un pick-up sustenabil. Eforturile sale au fost lăudate de presă, dar multiplele întârzieri în producție, pe lângă prețul mare și complexitatea modelelor din gamă, au făcut ca Rivian să se chinuie, arzând prin bugetul său de 18 miliarde de dolari în căutarea unei scheme durabile de business, scriu cei de la Wall Street Journal.
La fel ca în anul 1900, când doar francezii găzduiau zeci de producători auto ce voiau să subtilizeze profiturile noii ere a automobilului, trecerea la mobilitatea electrică a reprezentat o potențială rampă de lansare pentru diverse start-upuri îndrăznețe care și-au dorit să se ia la trântă cu giganții industriei auto pe un teren nou pentru toată lumea. Unii, precum Tesla, au reușit, în timp ce alții și-au declarat rapid falimentul.
Sursă foto: Rivian/Newspress.co.uk
Rivian se află undeva între aceste două falii, dansând pe marginea prăpastiei în încercarea de a vinde pick-upul R1T și SUV-ul R1S. Cel mai ieftin model costă 74.800 de dolari sau 71.150 euro, iar asta pare a fi o problemă în condițiile în care un Ford F150 Lightning începe de la 42.000 de dolari sau 40.000 de euro. Varianta electrică a lui F150 este, însă, mai ușor de construit și mai puțin rafinată, dar și prețul acesteia poate urca până pe la 90.000 de euro, conform configuratorului Ford.
Citeste si:
În plus, deși prețul unui Rivian începe destul de sus, americanii pierd zeci de mii de euro pentru fiecare exemplar ce iese pe porțile uzinei din Normal, Illinois. Concret, conform datelor WSJ, Rivian pierde puțin peste 31.000 de euro sau 33.000 de dolari la fiecare model produs în uzina sa care nu funcționează decât la o treime din capacitatea sa maximă. Motivul ar fi acela că Rivian încearcă să bifeze inițial ținta de 52.000 de unități produse în 2023, cea care a fost anunțată și în fața investitorilor. Rivian este listată pe NASDAQ încă din 2021.
Sursă foto: Rivian/Newspress.co.uk
Compania este trasă în jos și de o serie de înțelegeri păguboase făcute în urmă cu mai mulți ani cu furnizorii de componente. Aceste contracte, semnate pe când Rivian abia testa primele prototipuri de R1T, pun acum constructorul într-o poziție ingrată deoarece este obligat să plătească un preț mai mare pentru componente decât rivalii de pe piață. Scaringe i-a instruit pe oamenii săi să găsească toate metodele prin care se pot reduce costurile de producție, CEO-ul vizând o scădere a costului per unitate cu până la 40.000 de dolari sau 38.000 de euro.
Citeste si:
Colin Langan, analist Wells Fargo, a argumentat că o simplă scădere a costurilor de producție n-ar fi de ajuns pentru a păstra Rivian pe linia de plutire, ci ar trebui să vină la pachet cu o creștere destul de însemnată a prețului de vânzare a SUV-urilor și camionetelor sale. Rivian a umflat deja prețurile unor versiuni ale celor două modele cu până la 20% în 2022, dar Langan consideră că prețul de pornire ar trebui să fie de 100.000 de dolari, o creștere cu aproximativ 20.000 de dolari în cazul SUV-ului R1S, pentru ca Rivian să fie profitabilă în 2024.
Sursă foto: Rivian/Newspress.co.uk
În plus, și uzina din Illinois ar trebui să funcționeze la foc continuu pentru a ajuta la umplerea visteriei, ceea ce este greu de realizat într-un context economic instabil alimentat și de „războiul” prețurilor pornit de Tesla pe piața din America de Nord. Recent, Tesla a publicat date financiare care arată că producătorul deținut de Elon Musk, ce se pregătește să livreze primele camionete electrice de producție proprie Cybertruck, a ratat ținta de vânzări pe ultimele trei luni.
Citeste si:
Sursa foto: Facebook.com / Rivian
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: