Energia electrică, stocată în baterii de diverse tipuri, este văzută drept principala soluție în lupta pe care sectorul transporturilor o duce cu poluarea. Bateriile de tip litiu-ion sunt preferate în acest moment, cel puțin în cazul automobilelor și vehiculelor utilitare, dar un test desfășurat recent arată că energia electrică necesară unei mașini poate fi strânsă și de la soare, cel puțin pe asta s-a bazat un experiment al Universității Tehnice din Eindhoven.

Aici, pe Wall-Street.ro, scriem adesea despre energia eoliană, despre prosumatori și ce înseamnă să strângi și tu energie solară care poate fi apoi utilizată în diverse scopuri. Ceea ce nu vedem prea des, însă, este o mașină ce se „hrănește” cu energie de la soare, deși panouri cu celule fotovoltaice au mai fost văzute pe mașini comune. Noua Toyota Prius, de pildă, are pe lista de opționale niște mini-panouri fotovoltaice, dar acestea pălesc în comparație cu echipamentele de pe acest prototip de teren.

Denumit Stella Terra, SUV-ul cu o linie ce amintește de camionetele australiene a fost dezvoltat de studenții de la TUe cu scopul de a tăia cu eficiență maximă prin aer, pentru a maximiza autonomia. De aceea iese în evidență coada alungită, cu formă aerodinamică și spatele tăiat ascuțit, amintind de un Kammback de pe vremuri. Coordonatorul echipei care a lucrat la acest model de teren a spus că „s-a împins la maximum tehnologia existentă” în acest sens.

„Stella Terra trebuie să reușească să reziste pe teren accident, continuând să ruleze fără probleme pe macadam cu o greutate minimă la bord, pentru a putea fi alimentat exclusiv de energia solară”, a spus Wisse Bose. „Tocmai de aceea a trebuit să proiectăm chiar noi și să construim majoritatea componentelor, de la suspensie și până la sistemul de invertori pentru panourile solare”, a adăugat coordonatorul.

În total, SUV-ul a parcurs peste 1.000 de kilometri prin peisajul saharian din Maroc, iar Bose a spus că ținuta de drum pe nisip și pietre este chiar confortabilă. „Deoarece Stella Terra nu este grea, a scăzut mult riscul de afundare în nisip. Considerăm că ăaceasta este o lecție care nu ar trebui să fie ignorată de marii constructori, fie că vorbim de Land Rover sau BMW, când proiectează următoarea generație de soluții sustenabile de mobilitate”.

Mașina este înmatriculată în Olanda, iar conform fișei tehice, ea poate prinde o viteză maximă de 145 km/h și cântărește doar 1.200 de kilograme. Pentru a păstra greutatea foarte jos, echipa nu a utilat complet interiorul, ceea ce înseamnă că înăuntru se găsesc doar scaunele din față. Autonomia, în condițiile unei zile obișnuite cu soare, este de 710 kilometri pe șosea, respectiv 550 de kilometri pe teren accidentat.

Conform echipei olandeze, convertorul care a transformat energia solară capatată de panouri în energie electrică are o eficiență de 97% în practică. Înainte de a testa vehiculul, eficiența calculată era cu 30% mai redusă, dar realitatea s-a dovedit a fi mai prietenoasă decât testele pe calculator. Asta a însemnat că, pe parcursul călătoriei africane, șoferul și pasagerul și-au putut încărca telefonul mobil cu curentul de la bord și au putut și să conecteze un reșou electric pentru a găti ceva într-o pauză de relaxare.

Pentru zile cu nori pe cer, Stella Terra vine și cu o baterie litiu-ion la bord, dar aceasta nu este menită să alimenteze mașina pe distanțe lungi. Cum, însă, bateria este încărcată de panourile solare atunci când este soare, autonomia se reface de la sine în timpul mersului. În plus, prototipul este cu cel puțin 25% mai ușor decât un SUV obișnuit de serie. Nu știm, însă, cât a costat dezvoltarea mașinii solare, căci toți banii s-au strâns prin donații, dar o altă companie ce încerca să vândă mașini alimentate de energie solară a dat recent faliment.

Mașina Lightyear dezvoltată de Atlas Technologies n-a reușit să atragă clienți cu un preț ce pornea de la 500.000 de dolari, dar compania a revenit pe piață cu cun concept al unei mașini solare de doar 40.000 de dolari ce ar trebui să meargă cam 800 de kilometri fără să fie nevoie să se oprească pentru a se reîncărca. Au mai existat și alte prototipuri de mașini solare, dar majoritatea erau complet inpractice sau nu erau făcute pentru a parcurge distanțe lungi pe macadam.

Sursa foto: Facebook.com / TU Eindhoven

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri