Țiriac Collection este, din această săptămână, gazda unui monopost de Formula 1, fostul tenismen și om de afaceri Ion Țiriac prezentând mașina Red Bull RB6, una dintre cele care l-au dus pe germanul Sebastian Vettel către primul său titlu mondial, ca pe un „cadou venit din ceruri”. Țiriac a spus că nici nu știe cât va sta monopostul în cadrul galeriei sale personale de lângă Aeroportul Henri Coandă, dar „1, 2, 3 ani sigur rămâne”.

În 2010, Red Bull Racing, echipa ce poartă numele și este deținută de producătorul austriac de băuturi energizante, a început o poveste a dominanței în Formula 1. Deși întreruptă de era formației Mercedes-AMG, Red Bull Racing este, în prezent, echipa-etalon din Marele Circ. Primele cărămizi la acest totem al victoriilor și titlurilor mondiale în cel mai cunoscut campionat de sporturi pe patru roți au fost puse de Red Bull RB1, lansat în 2005. La doar cinci ani distanță, în 2010, lumii îi era dezvăluit RB6.

Embed from Getty Images

„Ținta noastră este să câștigăm titlul în acest an, deși suntem o echipă încă tânără”, spunea managerul Christian Horner, înainte de începutul stagiunii în care echipa deținută de Dieter Mateschitz i-a adus la start pe germanul Sebastian Vettel și pe australianul Mark Webber. Monopostul a ratat prima sesiune de teste din acel an, dar acest început oarecum greoi a fost rapid uitat, mai ales că toată presa se concentra mai degrabă pe revenirea septuplului campion mondial Michael Schumacher, care a concurat pe un monopost Mercedes-AMG.

Dar nu Schumacher a fost campionul sezonului, ci mult mai tânărul Vettel. Acesta-și trecuse în cont primul său succes în F1 cu doar doi ani înainte, într-un Grand Prix al Italiei înmuiat în hazard. Pe o ploaie torențială și având la dispoziție un monopost Torro Rosso nu tocmai galonat, Vettel a strălucit, iar semnalul de alarmă a devenit mult mai clar în 2010. Cifrele din arhive arată că 2010 a fost unul dintre ultimele sezoane cu adevărat disputate din istoria contemporană a F1, dar asta nu a știrbit din performanța Red Bull Racing.

Embed from Getty Images

Austriecii au obținut pentru prima dată dubla în istoria lor, cucerind titlul la piloți, dar și pe cel la constructori. În total, RB6 a câștigat nouă curse dintre care cinci victorii au fost bifate de Vettel. Cu 20 de podiumuri și 15 pole position-uri, aceasta nu este cea mai de succes mașină din istoria echipei (acest titlu s-ar putea îndrepta către RB7, RB9 sau RB19 de anul acesta), dar este primul capitol de succes.

Inima monopostului este un V8 aspirat de 2.400 cmc de 740 de cai putere dezvoltat de Renault care se turează - spre plăcerea urechilor tuturor - până la 18.000 rpm. Conform comunicatului transmis de Țiriac Collection, vorbim de „șasiul #13”, ceea ce ne face să bănuim că este a doua mașină pilotată de Vettel în 2010 sau că este vorba de o greșeală de tipar. Să explicăm: Sebastian a debutat în acel sezon cu șasiul #03 pe care l-a poreclit „Luscious Liz” și care, în urma unui accident, a fost pasat colegului Webber. Ceea ce știm este că acest șasiu și-a păstrat caroseria originală, iar echipa i l-a făcut cadou lui Webber.

Embed from Getty Images

Prin excludere, înseamnă că noi vorbim aici despre mașina folosită în a doua parte a anului 2010 de Vettel, adică de cea poreclită „Randy Mandy”, dacă nu este de fapt vreo mașină de rezervă sau un show car (caz în care valoarea nu ar fi deloc atât de mare pe cât se pretinde, evident). Țiriac însuși nu ne ajută să deslușim misterul. „Acest cadou mi-a venit din cer, pentru că am încercat de foarte mult timp să pun mâna pe un monopost de Formula 1”, a spus acesta cu ocazia prezentării mașinii. „Fostul pilot Gerhard Berger, care îmi e prieten, e frate de cruce, cum se spune, cu tânărul Mateschitz (n.r. fiul fondatorului Red Bull). Şi i-am spus să vorbească cu el de o maşină. Aceste maşini nu prea se dau, toată lumea le păstrează, şi sunt şi foarte, foarte scumpe. Iar acum o lună şi jumătate m-am trezit că îmi spune că am o maşină de Formula 1 de la Red Bull", a afirmat Ţiriac.

Mai mult decât atât, detaliile afacerii sunt și ele neclare. Am căutat platformele de licitații, dar niciun RB6 nu a fost cumpărat în cadrul unui eveniment public în ultima perioadă, iar Țiriac dă de înțeles că vorbim doar de un împrumut din colecția Red Bull Racing. „Aşa că ne-a venit acest cadou şi îi mulţumesc tânărului Mateschitz pentru asta. Vă dau cuvântul meu că nici nu l-am întrebat pe Mateschitz dacă e a mea, dacă aici rămâne un an, trei ani sau cât. Ei mi-au trimis-o aici, aşa că 1, 2, 3 ani sigur rămâne, dar se pare că ne rămâne nouă după aceea, vedem mai târziu ce va fi", a precizat el.

Embed from Getty Images

Din păcat, mașina nu are caroseria originală din 2010, cu cunoscutul blown diffuser exploatat la maximum de designer-ul șef Adrian Newey, ci o aerodinamică mai nouă. „Caroseria monopostului e mult mai nouă decât şasiul, pentru că ei vor ca oamenii când văd maşina să spună că e cea pe care a văzut-o acum două săptămâni la televizor, nu în 2010. Nu ştiu prea multe detalii tehnice, dar mă bucură faptul că aceste cauciucuri care sunt pe acest monopost sunt fabricate în România (la Slatina),” a spus Țiriac.

Acesta nu este, însă, primul Red Bull din acea perioadă de la începutul aniilor 2010 care a poposit în România, căci caravana Red Bull l-a adus pe Patrick Freisacher cu un Red Bull RB7 atât în Piața Constituției, pentru o demonstrație, cât și pe Transfăgărășan. Totuși, din ce știm noi, Țiriac devine primul colecționar autohton care are o mașină de F1 în colecție - fie și temporar.

Embed from Getty Images

Când poate fi admirat monopostul Red Bull la Țiriac Collection

Astăzi a avut loc avanpremiera de prezentare a mașinii la care au avut loc, prin înscriere și contra unui cost destul de piperat, doar 100 de persoane. Mașina poate, însă, să fie admirată în acest weekend (28-29 octombrie) de către publicul larg. Biletul standard de intrare la Țiriac Collection este de 20 de lei, iar la fața locului se vor găsi și simulatoare de pilotaj pentru cei ce vor să simtă un grăunte din senzațiile trăite de un pilot de Formula 1.

În perioada următoare, galeria lui Ion Țiriac va intra în renovare, pentru a putea găzdui și mai multe automobile. „În curând o să închidem colecţia, pentru că mai vrem să aducem încă o sută de maşini. Vor fi în total undeva la 300 de maşini, toate funcţionale, şi va fi de departe cea mai mare colecţie europeană. Colecţia a devenit aşa de importantă încât trebuie să îi acord o atenţie mărită, asta înseamnă că vor fi undeva la 4,5 milioane de euro pentru a mări spaţiul de expunere", a menţionat Ţiriac.

Sursa foto: Facebook.com / Țiriac Collection

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri