Volvo a anunțat recent că nu va mai susține financiar dezvoltarea companiei Polestar, deși deține în continuare 48% din acțiuni. Mutarea, venită în contextul în care vânzările Polestar sunt în cădere liberă, sugerează că Volvo vrea să scape de o povară de pe umeri, mai ales că are propriile sale probleme cu noile EV-uri lansate, scrie Automotive News.

Săptămâna aceasta nu a fost una tocmai memorabilă pentru suedezii de la Volvo. Dacă în urmă cu doar câteva zile aflam că livrările noului SUV compact electric EX30 vor fi amânate cel puțin parțial până se remediază o problemă pe partea de software, ieri am aflat că Volvo nu va mai pompa vreun ban în Polestar. Ceea ce este interesant este că Polestar s-a născut, practic, ca parte a Volvo, deoarece vorbim de fostul brand sportiv al mărcii (care a evoluat din echipa de curse și tunerul Flash Engineering din anii '90), care a primit o viață proprie sub umbrela Geely.

Acum, gigantul chinez care deține ambele companii va trebui să se ocupe de Polestar, specialiștii așteptându-se și la o redistribuire a acțiunilor Polestar între Volvo și Zhejiang Geely Holding Group. Oficialii chinezi au spus că susțin Polestar ca brand independent, pe lângă participația de 79% pe care Geely o are în Volvo. Motivul pentru această schimbare a strategiei este, oficial, pus pe seama nevoii Volvo de a-și concentra resursele pe dezvoltarea propriilor produse.

Volvo EX30. Sursă foto: Volvo

În 2023, Polestar a livrat doar 54.600 de mașini la nivel global față de o țintă stabilită de 60.000 de unități. Listată în 2022 în Statele Unite, printr-o legătură cu o companie specializată (SPAC - special purpose acquisition company), Polestar și-a pierdut o bună parte din valoare, prețul acțiunilor scăzând cu peste 80%. Analiștii de la Bernstein au atenționat recent că Polestar ar avea nevoie de o infuzie de peste 1 miliard de dolari pentru a rămâne pe linia de plutire, adăugând că listarea pe cont propriu e o greșeală.

Săptămâna trecută, Polestar a anunțat că va pune pe liber 450 de angajați la nivel mondial, echivalent cu 15% din forța de muncă angajată de producătorul de EV-uri. Motivul oficial a fost „un climat dificil pe piață”. De asemenea, la finele anului trecut, Polestar a publicat un nou plan de afaceri prin care speră să poată să se bazeze mai puțin pe ajutor extern, dar împrumuturi de la Geely și Volvo rămân o constantă.

Cum trebuie înțelese problemele Polestar în contextul pieței de mașini electrice

Polestar a fost lansat ca un brand independent în 2017, într-o mutare similară cu ceea ce am văzut în cazul Seat - Cupra. Polestar fusese brandul sportiv al Volvo vreme de mai mulți ani, iar modelele care au apărut după scindare au împărțit același limbaj de design ca cel abordat de Volvo. Mai mult decât atât, primul Polestar, coupe-ul hibrid Polestar 1 era, practic, o interpretare menită pentru producția de serie a unui concept Volvo.

Polestar 3

Tocmai de aceea decizia Volvo se poate traduce, metaforic, ca un tată care-și ia mâna de pe fiul care nu performează. În cazul Seat - Cupra, puterea grupului VAG din umbră este îndeajuns de mare încât Cupra prosperă, iar Seat pare a fi pe cale de a se reorganza ca brandul cel mai ieftin și puțin tehnologizat din grup. Polestar este un nou exemplu de start-up de mașini electrice care se chinuie, la ani lumină de succesul răsunător al Tesla - compania americană devenind cea mai valoroasă din industria auto (și prima cu o evaluare de 1 trilion de dolari).

Acest succes, coroborat cu schimbările legislative, i-a făcut pe toți jucătorii mari din industrie, dar și mulți alții mai mici, să investească, laolaltă, 1,2 trilioane de dolari pentru a face trecerea la vehicule electrice. Acum, odată cu trecerea valului de „early adopters” care se traduce printr-o scădere (cel mai probabil temporară) a cererii pentru EV-uri la nivelul mai multor piețe importante, mulți constructori de mașini electrice se chinuie.

Adevărul este că dezvoltarea de EV-uri este extrem de scumpă, chiar și Tesla luptând mulți ani cu valurile de pierderi până să înceapă să facă profit. Toyota, BYD sau Volkswagen își permit să arunce miliarde pe noi platforme, motoare, baterii sau software, însă un start-up se chinuie dacă cererea dispare, o cerere alimentată până acum într-un procent deloc neglijabil de subvențiile de la stat. Cum acestea încep să fie micșorate sau sunt eliminate complet - ca în cazul Germaniei - șocul se simte rapid. Tot în Germania, specialiștii prognozează o scădere vizibilă a cererii pentru EV-uri în următoarele 12 luni.

„Este, cu siguranță, momentul adevărului”, a spus Andy Leyland, co-fondator al SC Insights. „Start-upurile din segmentul electricelor trebuie să arate că pot să devină profitabile, dar și competitive, iar asta în fața rivalilor legacy, dar și a chinezilor,” a explicat acesta. Cum spuneam, Polestar are nevoie de 1,3 miliarde de dolari doar ca să oprească hemoragia și să fie pe 0 până în 2025.

Volvo C40 Recharge. Sursă foto: Volvo

Printr-o situație similară trec și companii precum Fisker, Rivian sau Lucid, fiecare pierzând bani odată cu eforturile de a scala producția. Și Tesla a fost în această postură, dar asta acum șase ani când investitorii erau mult mai răbdători cu producătorii de mașini electrice, doarece premisele creșterii cererii păreau fără limită. Recent, Musk a tras un semnal de alarmă, spunând că cererea pentru mașinile Tesla va scădea, anunț care i-a făcut instant pe investitori să taie 80 de miliarde de dolari din valoarea de piață a companiei. În fapt, de la momentul în care Tesla a vost evaluată la 1 trilion de dolari, în 2021, producătorul și-a pierdut 40% din valoare.

Pentru a rămâne competitivă, Tesla a intrat într-un război al prețurilor, scăzând succesiv prețurile modelelor sale și punând presiune pe rivalii care au trebuit să aleagă: ori vindem mai puțin, ori ne asumăm că vom merge pe pierdere. Ford, de pildă, a început anul 2023 în forță și a crescut producția camionetei electrice F150 Lightning, dar previziunile au fost înjumătățite în ianuarie.

În mod similar, și Audi a explicat că-și împinge mai departe în viitor țintele de vânzări pentru mașini electrice, iar Stellantis caută ajutor de stat. Grupul a declarat că are nevoie de mai multă susținere din partea guvernului pentru a crește producția de EV-uri la uzina Fiat, iar un oficial din guvernul conservator de la Roma a spus că statul ia în calcul să cumpere o acțiuni la Fiat pentru a susține angajările.

Cu alte cuvinte, am intrat într-o etapă a luptei pentru supraviețuire în lumea electricelor, o etapă în care aplombul unui nou început s-a estompat, iar realitățile dureroase ca inflația, lipsa infrastructurii și costul materiilor prime și cel asociat dezvoltării de tehnologii noi au început să lovească la fundația unor producători mici care au sperat că pot să meargă înainte făcând mașini scumpe cu marje mari de profit. Acum, când EV-urile încearcă să se aplece și către „omul de rând” cu venituri medii, se pare că această strategie nu poate supraviețui pe cont propriu.

Sursa foto: Polestar

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri