O potențială întoarcere a lui Donald Trump la cârma Statelor Unite ar putea să fie nefastă pentru marii producători auto europeni care fac bani buni peste Ocean. Nume ca BMW sau Mercedes-Benz se tem că Trump, care a atras milioane de votanți prin platforma sa electorală „America First” ar putea să impună noi taxe pe mașinile aduse de pe Bătrânul continent, relatează Automotive News.

Din noiembrie, Trump ar putea să fie din nou peședintele Statelor Unite, dacă sondajele care iau pulsul tendințelor de vot din America spun adevărul. În vârstă de 77 de ani, Trump pare să aibă animozități mai ales față de China și toate produsele care vin din statul comunist. Asta s-ar putea traduce prin taxe mai mari pentru orice vine din China, dar și pentru bunurile care conțin componente de acolo.

În discuțiile private pe care Trump le poartă cu consilierii săi, plutește în aer ideea că mașinile electrice din China ar putea să aibă interzis în State, dar aceeași politică de toleranță zero s-ar putea aplica și în cazul mașinilor asamblate în China sau a celor cu piese chinezești. Cum mulți producători europeni au uzine acolo (chiar și Tesla are), iar majoritatea care-și fac EV-urile în alte părți ale lumii au furnizori chinezi, situația raporturilor de schimb dintre Statele Unite și Europa într-un nou mandat al lui Trump ar putea să fie bolovănoasă.

BMW se numără printre producătorii europeni de mașini de lux care ar putea să fie vizați de politicile lui Trump. Sursă foto: BMW

„Trump pare să nu-i aibă la inimă mai ales pe producătorii germani de automobile, mai ales în contextul succesului pe care-l înregistrează în America. Cel mai probabil, el nutrește sentimente negative față de Germania în general,” este de părere Juergen Pieper, analist independent citat de Automotive News. În ianuarie, Christine Lagarde, președintele Băncii Centrale Europene, a avertizat că Europa ar trebui să se pregătească de o revenire a lui Trump care ar fi sinonimă cu o răcire a relațiilor economice dintre cele două maluri ale Atlanticului.

De mai mulți ani, balanța schimburilor economice dintre Europa și Statele Unite favorizează Europa, iar sfătuitorii lui Trump consideră că asta arată că există practici comerciale incorecte la mijloc. Conform datelor disponibile, diferența în 2023 sare de 200 de miliarde de dolari pentru al treilea an la rând. Stefan Bratzel, director al Centrului pentru Management Auto consideră, de asemenea, că o întoarcere a lui Trump va însemna și o realiniere a Statelor Unite pe teme legate de încălzirea climatică și protecția mediului, deci un alt nod în coasta producătorilor de EV-uri.

O piață americană mai neatractivă înseamnă că Europa va fi asediată și mai tare de producătorii chinezi

„Situația i-ar afecta mai ales pe producătorii de mașini de lux din Germania, dar și pe Volkswagen care caută să-și mărească cota de vânzări de EV-uri peste Ocean, dar electromobilitatea ar putea să n-aibă trecere la Casa Albă în viitor. Acest risc este analizat cu atenție și ar putea deveni o problemă serioasă dacă scenariul devine realitate”, a spus analistul. Pedro Pacheco, analist Gartner, are o părere mai nuanțată: „chiar dacă nu vorbim, neapărat, de o scădere a vânzărilor pentru EV-uri, nu putem ignora o schimbare a stării de spirit printre producători cu privire la viitorul acestor modele în SUA”.

Volkswagen ID. 4 GTX, genul de mașină care ar putea să nu aibă trecere în SUA într-o nouă eră Trump. Sursă foto: Volkswagen

Producătorii descurajați sunt, spune Pacheco, cei care ar putea să ia decizii pripite și, până la urmă, greșite pe viitor. „Ar fi o greșeală, de exemplu, să se reducă investițiile pe tehnologia BEV. Am văzut că electricele bune sunt populare fie că există sau nu susținere sub formă de stimulente financiare de la stat, un bun exemplu în acest sens fiind Tesla Model Y”, a arătat acesta. De asemenea, dacă piața din Statele Unite nu mai este atractivă, asta ar însemna că chinezii vor ataca piața europeană cu și mai multă ferocitate.

Ultima dată când Trump a fost la mutere, Uniunea Europeană a reușit să iasă cu capul sus dintr-un „război” al impozitelor pe sectorul auto, mai ales mulțumită republicanilor ponderați care au blocat unele dintre politicile mai radicale ale lui Trump. Acum, însă, în clădirea Capitoliului regăsim mult mai puține astfel de figuri care ar putea să se pună în calea ideilor mai brutale ale prezidențiabilului din partea GOP.

Poziția oficială a echipei de campanie a lui Trump nu lasă loc de echivoc. „[Fostul președinte] s-a arătat clar în favoarea utilizării tuturor prerogativelor ce se află la dispoziția sa pentru a proteja interesele și bunăstarea lucrătorilor americani. Fie că vorbim de cei care lucrează în domeniul auto, în metalurgie, în IT sau în alte domenii, [Trump] nu va rămâne impasibil la acțiunile altor țări de a ne fura locurile de muncă sau de a ne distruge industriile”, se arată într-un mesaj transmis de purtătorul de cuvânt al lui Trump, Steven Cheung, citat de Bloomberg.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri