Europenii au luat sub lupă practicile Beijingului, acuzat că ar altera piața prin metodele sale de susținere a constructorilor locali. China este cunoscută pentru miliardele de euro pe care le toarnă în industria sa auto, mărcile din statul asiatic fiind beneficiarele mai multor subvenții care le permit apoi să vină în Europa cu mașini mai ieftine decât oferta de pe bătrânul continent. Un război al taxelor, însă, ar putea lovi și în cei mai mari fabricanți europeni, conform Bloomberg.

China intră tot mai puternic pe piața auto europeană, chiar dacă acest trend nu este încă vizibil în România. Cele mai recente rapoarte de vânzări la nivelul spațiului comunitar și extra-comunitar european arată că mărci precum Great Wall, Nio și BYD devin tot mai populare, în ciuda lipsei unui istoric similar cu cel al mărcilor germane, franțuzești sau italienești. Chiar și așa, cumpărătorii sunt atrași prin niște prețuri atractive atașate unor mașini burdușite cu tehnologie și care rivalizează cu oferta europeană - mai ales pe segmentele EV-urilor.

În urmă cu câteva săptămâni, Comisia Europeană a anunțat că va începe să ancheteze practicile Chinei și metodele prin care statul comunist reușește să țină în frâu prețurile mașinilor produse de mărcile sale locale, mai ales când vine vorba de cele electrice. Răspunsul Beijingului a fost virulent, arătând cu degetul către „protecționismul” european și lăsând loc de posibile replici comerciale proprii. Cu alte cuvinte, ne putem imagina un război al taxelor ca cel dinte aceeași Chină și Statele Unite sub bagheta lui Donald Trump.

China este cea mai mare piață din lume pentru Mercedes-Benz Clasa S. Sursă foto: Mercedes-Benz

În acest context, au apărut deja mai multe analize și opiniile curg în spațiul public, competiția Chinei făcându-și simțită prezența mai ales în Marea Britanie care a părăsit nu demult Uniunea Europeană. Nu știm, încă, ce decizie va lua Bruxelles-ul, însă șefa Comisiei, Ursula von der Leyen, a fost tranșantă în discursul său despre practicile incorecte de alterare a pieții europene de către China, mai ales într-un context în care Europa e presată și de industria nord-americană.

Cum ar putea să fie afectate mărcile europene de eventuale taxe aplicate Chinei

Taxele pe importuri, un subiect fierbinte care pune la grea încercare și relația UE - Marea Britanie în aceste zile, pot fi o sabie cu două tăișuri. În ultimele decenii, China a început să producă și mașini pentru constructorii vestici, nu doar componente, subansamble și tot restul lucrurilor ce poartă omniprezentul indicativ „Made In China”. Până nu demult, Volkswagen era lider pe piața chineză, iar mărci precum BMW, Porsche și Mercedes-Benz se bucurau de o cotă de piață generoasă în segmentul premium, chinezii fiind mari iubitori ai luxului german. Un „război” al taxelor și suprataxelor ar putea, însă, să destrame hegemonia europeană, dacă și China va decide să taxeze excesiv produsele europenilor.

China de una singură este o piață mai mare pentru Porsche decât Europa sau America de Nord. Sursă foto: Porsche

Cifrele nu lasă loc de discuții: în 2022, mai mult de o treime din vânzările globale pentru modele scumpe precum BMW Seria 7 sau Mercedes-Benz Clasa S s-au concentrat pe piața din China. În plus, peste 1.000 de Mercedes-Benz Clasa S Maybach se vând anual în același stat, în ciuda unui preț de pornire de 200.000 de dolari. Pentru Porsche, piața cea mai mare este tot China, care a depășit ca volum de vânzări America de Nord. Totodată, Audi, o altă marcă ce ar putea să fie afectată, vinde cam 1 din 3 mașini în China. Peste 10.000 de limuzine Audi A8 au părăsit doar anul trecut uzina din Neckarsulm și s-au îndreptat către China.

Roeska & Lee au estimat că aproximativ 25% din venitul net al mărcilor germane de mașini provine din vânzările de pe piața chineză. În prezent, China impune o taxă de 15% pe mașinile importate, dar producători precum Mercedes-Benz și BMW se folosesc de uzinele locale pentru a vinde modelele mai ieftine fără să achite acea taxă suplimentară, deoarece mașinile sunt considerate „produse locale” dacă sunt asamblate în China. Din cele 750.000 de mașini vândute de Mercedes-Benz în China în 2022, doar 20% au fost importate, iar cifrele pentru Clasa S sunt aproape incredibile: peste 36.000 au ajuns în China, iar doar 53.000 au fost vândute pe restul piețelor din lume.

Peste 10.000 de Audi A8 au fost vândute în China doar anul trecut și cam de trei ori mai multe Mercedes-Benz Clasa S. Sursă foto: Audi

În acest context, mărcile germane de lux (și nu numai) nu au niciun interes ca UE să pornească o adevărată furtună a taxărilor cu China, căci dacă acei 15% devin 30%, de exemplu, vânzările s-ar putea prăbuși peste noapte și asta ar avea un efect de domino în întreaga industrie. Mercedes-Benz se bazează, sub conducerea CEO-ului Ola Kallenius, pe strategia „Luxul pe primul loc” care este alimentată de vânzările din China și America de Nord, ambele iubitoare de lux. Dacă ar „pica” China de pe listă, Mercedes & Co. ar tremura foarte tare, spun unii analiști.

Sursa foto: Shang Saal / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri