Viteza şi indisciplina în trafic sunt principalele cauze care produc 39% dintre accidentele rutiere în România, a declarat Flavius-Florin Pavăl, şef Serviciu Siguranţa Traficului în cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), scrie Agerpres.

"Stăm destul de prost (la accidentele rutiere - n. r.), dar suntem în trendul european. În decada 2010 - 2020, am scăzut şi noi. Trendul european a fost de scădere de la 68 de decese la 1.000.000 de persoane în 2010, la 42. Noi eram undeva mai sus, deci am avut o plecare mai proastă, să spunem aşa, în 2010. Dar şi noi, prin eforturile depuse, am scăzut la 85 de decese (...) În 2021 deja am mai avut o scădere de 6% a numărului de decese rutiere", a afirmat Pavăl, la conferinţa "Drumurile sigure salvează vieţi", organizată de Deltabloc.

Potrivit acestuia, indisciplina în trafic a conducătorilor auto şi viteza sunt cauzele care au determinat 39% dintre accidentele rutiere produse în România.

"Avem două cauze care produc 39% dintre accidente. Vorbeam de educaţie - indisciplina pietonilor - şi viteza. Toate conduc la conducătorul auto şi acesta trebuie să fie disciplinat, atât coercitiv, cât şi preventiv, prin campanii, ca să conştientizeze rolul. Vorbeam de cele două cauze principale. Deci, ca un exemplu, să vedem că totul stă şi în puterea conducătorului auto, avem un exemplu pe A1, la km 71, pe Calea 2. În fiecare lună, din mai 2023 şi până în februarie, vedem că cel puţin 21% dintre conducători au depăşit limita maximă admisă, de 130 km/h. Dacă ne gândim la ce înseamnă accident la peste 130 km, înseamnă deces imediat. Nu există soluţii dacă nu ai alte soluţii tehnice, de exemplu un atenuator de impact în parapet. Dar dacă conducătorul auto nu respectă viteza, clar nu ai ce să faci sau trebuie să depui extrem de multe eforturi sau pe locaţii în care nu ar trebui doar ca să reduci accidentele. (...) La fel şi un alt de exemplu, pe autostradă, în partea de vest a ţării, unde avem tot depăşiri foarte multe. Peste 17% din conducătorii auto lunar depăşesc viteza maximă admisă", a arătat el.

Reprezentantul CNAIR a subliniat că trebuie ţinut cont şi de faptul că parcul auto a crescut exponenţial din 2010 până astăzi, cu 84%, aproape dublându-se.

"Vorbeaţi de puncte negre. Da, avem în România nişte hotspoturi, nişte puncte negre, adică nişte sectoare de drumuri în care se produc mai multe accidente decât rata medie. Avem 267 pe cele de pe drumuri naţionale, iar pe cel de la intersecţia Centurii cu Splaiul Unirii l-am tratat. Am reamenajat intersecţia, tocmai pentru că se produceau foarte multe accidente. (...) înainte de implementare era o circulaţie nereglementată şi după reglementarea acesteia nu s-a mai produs niciun accident în acea intersecţie şi chiar s-a şi fluidizat", a susţinut Pavăl.

În ceea ce priveşte DN2, o soluţie a fost circulaţia 2+1, după modelele europene.

"Am impus acea circulaţie 2+1 după modelele europene, iar de la implementare se vede clar că numărul de accidente rutiere a scăzut de la 43 de accidente la şase accidente şi, la fel, a scăzut numărul de persoane decedate şi de răniţi grav. Totodată, avem strategia de a implementa sistemul de circulaţie, de sistematizare în sistem 2+1 pe toată lungimea DN2 şi atunci n-o să mai fie congestiile pe care le întâlnim astăzi în două zile - vineri şi duminica - pentru că toată circulaţia va fi dispersată pe toată lungimea drumului, conducătorii auto vor fi învăţaţi cu modul de circulaţie şi atunci congestia va dispărea, iar oricum vom asigura şi siguranţa rutieră prin diminuarea accidentelor", a subliniat el.

Pavăl a adăugat că, prin PNRR, se vor investi 617 milioane de euro în siguranţă pasivă, iluminat, separare căi, semnalizare, marcaje, digitalizare şi elemente de siguranţă, dar şi în scopul respectării legislaţiei de către conducătorii auto.

"Totodată, noi am accesat şi finanţare BEI în care vom realiza măsuri de îmbunătăţire a siguranţei în 89 de obiective prin resistematizare intersecţii, construire de sensuri giratorii şi realizare de pasaje denivelate. Ca practică internaţională, de exemplu, parapetul din beton este o soluţie care reduce cu până în 60% numărul de accidente rutiere sau de victime. Alte soluţii tehnice în afară de soluţiile tehnice prin PNRR: o să facem şi o campanie de conştientizare şi de educare a elevilor, pentru că de la vârste fragede, dacă reuşeşti să educi copilul, atunci când va fi adult el poate să respecte regulile şi să fie atent şi să înţeleagă ce înseamnă un accident rutier şi implicit să diminuăm numărul de accidente. Am pregătit ca proiect pilot două campanii care se vor desfăşura pe DN1 şi DN2, din cele mai periculoase drumuri. Vor însemna kituri care vor consta din materiale educaţionale, din materiale de promovare tot educaţionale şi sesiuni interactive, cel mai important. De aceea dorim să le efectuăm cu persoane cu studii specifice în domeniul pedagogiei, să avem materiale video, traineri calificaţi şi conferinţe educative. Vor fi peste 140 de şcoli, licee în cadrul cărora vom face aceste sesiuni într-un an de zile", a susţinut acesta.

Toate aceste măsuri au ca obiectiv reducerea numărului de accidente rutiere.

"Obiectivul UE pentru decada 2010 - 2020 a fost de reducere cu 50% a numărului de persoane decedate. Acest obiectiv a fost menţinut şi pentru decada în care suntem, adică 2020 - 2030. Reducerea reală în UE a fost de 37%, din păcate nu s-a atins obiectivul UE. România se situează la 31%, dar pe drumuri naţionale şi autostrăzi - şi sunt drumurile cu cele mai mari viteze - numărul de persoane decedate a scăzut cu 43,9%. Noi aproape ne-am apropiat de obiectivul UE şi între timp am reuşit să creştem faţă de această decadă şi lungimea drumului de autostrăzi cu aproape 80%", a punctat oficialul CNAIR.

Strategie nouă a CNAIR pentru a spori siguranța rutieră

Noua Strategie de siguranţă rutieră pentru perioada 2022-2030 prevede măsuri de resistematizare a circulaţiei pe anumite drumuri naţionale, extinderea sistemului de protecţie pasivă şi resistematizarea unor intersecţii periculoase, a anunţat directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol.

Acesta a discutat despre dezvoltarea infrastructurii rutiere din România la sediul Băncii Mondiale din Washington.

Reprezentanţii de specialitate de la instituţia financiară internaţională şi-au manifestat interesul pentru măsurile privind siguranţa rutieră din România.

În acest context, directorul companiei de drumuri a prezentat rezultatele Strategiei de Siguranţă Rutieră (2010-2020) care, potrivit acestuia, a dus la scăderea cu 44% a numărului de accidente cu victime decedate pe reţeaua naţională de drumuri.

"Totodată, am detaliat noua Strategie de siguranţă rutieră pentru perioada 2022-2030 şi modul în care urmărim implementarea acesteia. În ceea ce priveşte măsurile pe care le vom aplica în continuare am dat mai multe exemple: măsuri de resistematizare a circulaţiei pe anumite drumuri naţionale (în special DN2) în sistem alternativ 2+1; extinderea sistemului de protecţie pasivă (parapet cu role şi parapet de beton) în zonele cu risc ridicat de accidente); resistematizarea unor intersecţii periculoase, inclusiv prin realizarea de pasaje denivelate. Reprezentanţii Băncii Mondiale au apreciat demersurile CNAIR şi au apreciat că problemele de siguranţă rutieră trebuie tratate prin întărirea la nivel naţional a capacităţilor de colaborare şi intervenţie ale tuturor autorităţilor responsabile, atât la nivel central cât şi local", a scris marţi, pe Facebook, Cristian Pistol.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri