BMW reînnoadă tradiția mașinilor folosite ca expoziții mișcătoare ale operelor unora dintre cei mai notabili artiști contemporani. La 25 de ani de când un prototip BMW înscris în cursa de 24 de ore de la Le Mans a purtat mesajele gândite de Jenny Holzer, un alt prototip bavarez va putea fi văzut în marea cursă cu o combinație de culori care iese în evidență și, de această dată, chiar va lua startul în cursă!

Reveniți la categoria supremă în lumea curselor de anduranță după o pauză mult prea lungă, de aproape un sfert de secol, cei de la BMW nu puteau să uite nici de tradiția „Art Car”. Astfel, pentru ediția din 2024 a marii curse de pe Circuit de la Sarthe, unul dintre cele două BMW M V8 Hybrid ce vor fi prezente la categoria de top Hypercar va purta notele specifice ale artistei Julie Mehretu, din New York.

„Nu cred că această maşină este ceva pe care l-aţi expune. Mă gândesc la asta ca la ceva care va concura la Le Mans. Este o pictură performance art. Modelul meu BMW Art Car a fost creat în strânsă colaborare cu echipe de motorsport şi de inginerie", declară Julie Mehretu, conform unui comunicat. „BMW Art Car este finalizată doar odată ce cursa s-a încheiat."

Pentru designul celei de-a 20-a BMW Art Car, ea a transformat o imagine bidimensională într-o reprezentare tridimensională, cu care a reuşit să aducă dinamism în formă. Julie Mehretu a folosit vocabularul de culoare şi formă al picturii sale „Everywhen” (2021 - 2023) ca punct de plecare pentru designul ei. Lucrarea este expusă în prezent la marea retrospectivă a artistului la Palazzo Grassi din Veneţia şi ulterior va deveni parte a colecţiei permanente a Muzeului de Artă Modernă (MoMA) din New York, căruia i-a fost dăruită.

"În studioul unde aveam modelul BMW M Hybrid V8, stăteam în faţa tabloului şi m-am gândit: Ce s-ar întâmpla dacă această maşină ar părea că trece prin acel tablou şi că e influenţată de el", declară Julie Mehretu, care s-a născut în 1970 în Addis Abeba, Etiopia. BMW-ul M V8 Hybrid din acest an va fi primul Art Car ce va concura la Le Mans după BMW-ul M3 GT2 (E92) cu un livery semnat Jeff Koons, mașină ce a luat startul la ediția din 2010.

Colaborarea dintre BMW şi Julie Mehretu include, de asemenea, un angajament comun faţă de o serie de ateliere media panafricane translocale pentru regizori, care vor face tururi în diferite oraşe africane în 2025 şi 2026 şi vor culmina cu o expoziţie majoră la Muzeul Zeitz de Artă Contemporană Africană din Cape Town. Julie Mehretu a fost selectată în unanimitate în 2018 de un juriu format din reprezentanţi de rang înalt ai lumii artei internaţionale pentru a proiecta cea de-a 20-a BMW Art Car.

Ce ascunde prototipul BMW sub culorile țipătoare de la exterior

BMW M V8 Hybrid este un prototip de curse dezvoltat de BMW Motorsport în parteneriat cu italienii de la Dallara, cei care construiesc monococa din fibră de carbon. Aceasta este identică cu cea folosită de rivalii de la Cadillac, dar design-ul exterior este diferit, la fel ca și motorul. În cazul celor de la BMW, vorbim de un agregat V8 de 4.000 cmc turbo preluat cu anumite modificări de pe BMW-ul M4 de DTM din 2017-2018.

Embed from Getty Images

Alături de sistemul hibrid Bosch care este standard pe toate prototipurile construite după regulamentul LMDh (Le Mans Daytona Hybrid), mașina dezvoltă circa 640 cai putere și 650 Nm. Este vorba de un sistem hibrid care include motorul electric (Motor Generator Unit, care dezvoltă până la 200 kW), dar și bateria și transmisia. Sistemul hibrid funcționează doar pe puntea spate, o diferență majoră între mașinile de specificație LMDh și cele construite după regulamentul Hypercar ce pot avea sisteme hibride dezvoltate special și, în plus, tracțiune electrică și pe față.

Modelul M V8 Hybrid a debutat în 2023, în Statele Unite, fiiind operat de echipa RLL (Rahal-Letterman-Lanigan Racing). Formația co-deținută de fostul entertainer și legendă a talk show-ului american David Letterman a fost, adesea, sub rivalii de la Acura, Cadillac și Porsche în sezonul său de debut în care nu a văzut Europa. Din 2024, însă, mașina a fost înscrisă și în Campionatul Mondial de Anduranță (FIA WEC), operațiunea fiind în mâinile echipei belgiene W Racing Team.

Embed from Getty Images

Fără niște probleme, M V8 Hybrid ar fi fost la un pas de podium în doar al doilea start al său în WEC, la Imola. Până la urmă, unul dintre echipaje a ajuns la sosire pe locul șase într-o clasă extrem de populată din care nu lipsesc rivalii de peste Ocean, pe lângă Toyota, Peugeot, Ferrari, Lamborghini și Alpine.

La Le Mans, BMW va aduce două mașini, iar Art Car-ul va purta numărul 20 de concurs. El va fi pilotat de Sheldon van der Linde, Robin Frijns și Rene Rast. Doi dintre ei au fost aduși recent de BMW de la Audi Sport, iar Sheldon van der Linde este fost câștigător al DTM-ului. Și Rast a triumfat, chiar de mai multe ori, în seria germană, asta deși și-a început cariera de jos: din seria ADAC Logan Cup din Germania.

Embed from Getty Images

Revenind la cursa de 24 de ore din 15-16 iunie, competiția va fi chiar mai feroce decât în Campionatul Mondial. În total, categoria supremă Hypercar care combină cele două tipuri de mașini (LMDh și Hypercar) va număra 23 de mașini, un record pentru ultimele decenii. În anul în care BMW a câștigat la Le Mans, adică în 1999, la categoria la care se afla și V12 LMR figurau în total 19 mașini.

Care este istoria BMW Art Car

BMW Art Car nu este doar o tumbă de PR a germanilor, ci reprezintă o metodă inventivă de a aduce arta în fața unui public foarte mare, iar asta încă din 1975. Pe atunci, pilotul de curse amator Herve Poulain, care își crease conexiuni în lumea artei din postura sa de amfitrion la o casă de licitații, și-a dorit să atragă un artist care să picteze o mașină de curse pentru cursa de la Le Mans. Ideea era că mașina va fi apoi supusă supliciului celor 24 de ore de competiție.

Embed from Getty Images

Poulain a reușit să-l convingă pe americanul Alexander Calder să participe la acest experiment ce a primit destul de rapid și susținerea BMW Motorsport. Jochen Neerpasch, șeful diviziei de curse a mărcii din Munchen, a susținut efortul și a furnizat lui Poulain un BMW 3.0 CSL cu toate modificările de uzină: chiulasă cu 24 de valve, caroserie lățită asemeni celor din seria IMSA, dar și jantele de 16 inci.

Motorul M49 cu șase cilindri în linie dezvolta, în această specificație de 3,5 litri, cam 480 de cai putere, mult peste ceea ce avusese CSL cu doar doi ani înainte, când uzina a intrat în hora turismelor. Puterea crescută (obținută la o turație de 8.600 rpm) a permis realizarea celui de-al 11-lea timp în antrenamente, mașina plecând în cursă de pe locul 10, respectiv primul în clasa Turismelor. Poulain a împărțit volanul cu Sam Posey, pilot oficial BMW la acea vreme, și cu francezul Jean Guichet.

Embed from Getty Images

Din păcate, o problemă la suspensie a dus la abandon, dar într-o ediție încă afectată de Criza OPEC fanii s-au agățat de BMW-ul pictat de Calder doar în culori primare. Ceea ce este interesant este că, până la urmă, tot un BMW s-a impus la clasa Turismelor, da a fost un 2002 TI care fusese cu aproape 40 de secunde mai lent în antrenamente.

Astfel, în 1976, BMW Motorsport a comandat un alt Art Car, de această dată cel ales fiind americanul Frank Stella. Artistul a pictat tot un BMW CSL, dar a fost vorba de versiunea cea mai potentă dintre toate: 3.5 CSL Turbo, care avea până la 800 de cai putere dacă împingeai la maximum presiunea din turbine. Brian Redman și Peter Gregg, ambii piloți de uzină ai mărcii bavareze, au pilotat bestia ce debutase în urmă cu puțin timp în etapa de la Silverstone.

Embed from Getty Images

Mașina a fost rapidă, dar nu într-atât de rapidă încât să se ia la trântă cu noul Porsche 935 și nici atât de fiabilă. În timp ce Porsche beneficiase de doi ani de experimente și dezvoltări, BMW a fost luat pe nepregătite de noul regulament al Grupei 5, iar supercarul la care visau bavarezii avea să rămână la faza de proiect mult prea mult timp. În acest context, situația a fost peticită cu CSL-ul pe steroizi și, mai apoi, cu 320i (E21). Micuța berlină cu două uși a primit și ea tratamentul Grupei 5 în 1977, iar un exemplar vopsit de Walter Maurer (cel care a pictat aproape toate Art Car-urile în acei ani, după conceptele create de artiștii selectați) la îndrumarea lui Roy Lichtenstein n-a lipsit de la start.

Acesta a fost și primul Art Car care a și terminat cursa (locul 9 la general), dar nu s-a impus la categoria IMSA unde fusese înscrisă. Victoria i-a revenit unui BMW 3.0 CSL de Grupa 2, net inferior ca viteză, dar care a avut parte de o cursă fără probleme. Ca un arc peste timp, Pierre Dieudonne, care a pilotat acel CSL și a învins Art Car-ul 320i în 1977, este astăzi Directorul Sportiv al Team WRT.

Embed from Getty Images

În 1979, după un an de pauză, conceptul Art Car a revenit cu probabil cel mai mare artist atras vreodată de program: Andy Warhol. Acesta a pictat mașina el însuși, cu niște pensule, iar întreg procesul s-a petrecut atât de repede încât camerele de filmat n-au reușit să-l capteze. Ulterior, Warhol s-a oferit să picteze și noul BMW proprietate personală a lui Maurer, care a asistat la proces doar ca spectator. Germanul a refuzat și-și dă pumni în cap din acest motiv până în zilele noastre.

Mașina folosită ca pânză mobilă în '79 a fost un M1 Procar, supercarul ce trebuia să fie dezvoltat în joncțiune cu Lamborghini, dar care a tot întârziat. Exemplarul era identic cu cele văzute în seria Procar ce îi punea pe piloții de Formula 1 ai vremii să se lupte pe traseele de Grand Prix într-un material identic de concurs. BMW-ul a terminat pe locul 6 în același an în care actorul Paul Newman a ocupat poziția secundă, obținând și victoria în clasa la care fusese înscris Art Car-ul. Manfred Winkelhock a completat echipajul și a preluat apoi mașina, care a fost revopsită în galben pentru restul sezonului. Ulterior, culorile lui Warhol au fost reaplicate și s-a creat chiar și o copie.

Embed from Getty Images

După 1979, proiectul BMW Art Car intră într-o perioadă de adormire. Peste ani au mai fost create multe exemplare interesate, unele bazate pe mașini de serie, dar legătura cu Le Mans s-a frânt vreme de decenii. Abia în 1999, când Jenny Holzer a avut onoarea să picteze un BMW V12 LMR, un Art Car a revenit la Le Mans. Dar acel model, construit de Williams și G-Force pentru BMW, nu a luat startul. Un alt exemplar, însă, a triumfat, după ce Toyota și Mercedes-AMG au avut probleme.

Cele mai recente BMW Art Car au fost văzute în alte competiții, cum ar fi Cupa Mondială de GT-uri de la Macau, iar bavarezii au inovat și au propus un Art Car ce utilizează Realitate Augmentată. Criticile au venit cu toptanul, astfel că mașina din acest an folosește conceptul clasic ce, între timp, a fost preluat de multe alte echipe și constructori. Poulain însuși a atras și alți artiști care au pictat mașini ce n-au purtat sigla BMW - cum ar fi un McLaren în 1995 sau un Venturi în anul anterior. Ultima participare a lui Poulain ca pilot a fost la Le Mans, în 1998, tot pe un „art car”, dar unul ce purta sigla Porsche.

Embed from Getty Images

Sursa foto: BMW

Abonează-te pe
9news.ro Promo

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri