Cât costă bateriile de pe mașinile electrice și hibride Dacia. La Spring, reprezintă peste 40% din preț

Sursǎ foto: Dacia

Cât costă bateriile de pe mașinile electrice și hibride Dacia. La Spring, reprezintă peste 40% din preț

Dacia continuă să-și extindă gama de mașini electrificate. După modelul Jogger Hybrid 140, care a intrat în producție la începutul anului trecut, al doilea hibrid clasic al gamei, care ascunde același tren de rulare, a fost noul Duster. De asemenea, Dacia mai oferă și cel mai ieftin EV de pe piața autohtonă sub forma micului Spring. Toate aceste mașini sunt accesibile și grație prețului redus al bateriei, conform cifrelor obținute de francezii de la l'Argus.

În mod tradițional, bateriile reprezintă cel mai scump element din ansamblul trenului de rulare al unui automobil electric. Deși EV-urile au mai puține componente decât rivalele lor cu propulsie tradițională, ele au în continuare, în majoritatea lumii, un preț mai mare. Conform Jato Dynamics, în prima jumătate a anului, diferența de preț dintre un EV și un model cu ICE comparabil a fost de aproximativ 28%, în Europa.

Decalajul pare mare, dar este în scădere. În 2021, diferența dintre EV și ICE era de peste 50% pentru mașini echivalente. Astfel, drumul către paritate între cele două tipuri de tehnologie ar putea să fie mai scurt decât se credea în urmă cu nu foarte mult timp, iar principalul accelerator este scăderea costurilor bateriilor. Conform Statista, în 2024, bateria reprezintă, în medie, cam 28% din prețul total al unui EV, de la peste 40% în trecut.

Sursă foto: Renault

Există și EV-uri la care procentul este mai mic, dar și modele la care bateria este o „felie” mai mare din prețul final. Acest lucru se întâmplă, mai ales, în cazul electricelor de buget. Spre exemplu, bateria reprezintă doar 16% din prețul unui Ford Mustang Mach-E sau 23,4% din prețul unui Volkswagen ID.4, respectiv 13,6% din prețul unei Tesla Model 3. Evident, există și alte cauze pentru scăderea prețului EV-urilor, cum ar fi reducerea costului asociat producției.

Dacia pune baterii de 7.000 de euro pe Spring

În cazul grupului Renault, care conține și brand-ul autohton Dacia, scăderea prețului bateriilor, dar și reciclarea materialelor rare din interiorul acestora este o prioritate. Francezii țintesc la o scădere a prețului bateriilor cu 20%, iar reciclarea va demara la uzina Flins și va include și reintroducerea în economie a pieselor recondiționate.

Sursă foto: Dacia

Până atunci, însă, jurnaliștii de la l'Argus au aflat cât costă bateriile pe care Renault le folosește pe modelele sale, dar și pe cele ale Dacia. Este vorba de două tipuri de baterii pentru hibridele clasice, un alt tip de baterie pentru modelele cu tehnologie plug-in (PHEV), respectiv un total de șapte baterii pe electrice.

Dacia Duster Hybrid 140 și Jogger Hybrid 140 utilizează același sistem electrificat cumplat la un motor termic de 1,6 litri care dezvoltă 90 de cai putere. Sistemul dezvoltă, în total, 140 de cai putere, iar bateria care susține propulsorul electric este una de 1,2 kWh pe arhitectura de 230 V. Prețul acesteia este de 3.500 de euro, iar ea mai este utilizată pe modelele Clio, Symbioz, Captur și Arkana ale Renault. Toate aceste modele E-Tech Full Hybrid au motoare termice de 1,6 litri, dar sistemul dezvoltă 145 cai putere.

Sursă foto: Renault

În cazul EV-ului Spring, însă, bateria este mult mai mare și de două ori mai scumpă. Este vorba de bateria unică ce se găsește și pe modelul de bază, Electric 45, care începe de la 16.900 euro, dar și pe versiunile superioare care oferă motorul mai puternic Electric 65. Bateria are o capacitate de 26,8 kWh pe o arhitectură de 262,8 V. Prețul ei este de 7.000 de euro și este de departe cea mai ieftină baterie din „arsenalul” Renault.

Practic, dacă luăm în calcul prețul de 16.900 de euro al unui Spring Essential, prețul bateriei reprezintă 41% din costul total de achiziție al mașinii. În cazul versiunii de top Spring Extreme, care are un preț de listă de 19.900 euro, bateria reprezintă doar 35%. Bateria Daciei Spring este făcută în China, acolo unde este asamblată și micuța mașină de oraș. Ea este garantată pentru opt ani sau aproximativ 120.700 de kilometri de către producător.

Sursă foto: Dacia

Prin comparație, următoarea cea mai ieftină baterie de pe EV-urile Renault este cea de 12.000 de euro de pe Twingo E-Tech. Vorbim de o baterie cu o capacitate chiar mai mică (22 kWh), dar cu 400 V. Modelul cu 81 cai putere începe de la 25.500 euro în Franța, în contextul în care Spring (care nu mai are acces la ajutoarele de stat pentru hibride și EV-uri în Hexagon) începe de la 18.900 euro.

Cea mai scumpă baterie pe care Renault o oferă în gama sa actuală costă 25.000 de euro și vine pe Renault Scénic E-Tech Long Range, model care are o autonomie reală de 620 kilometri. Este vorba de o baterie de de 87 kWh pe arhitectura de 400 V. Versiunile superioare ale modelului Scenic costă între 45.500 euro și 47.500 euro.

Personalizate pentru tine