Dacia pregătește o nouă mașină electrică accesibilă, pentru a face față valului de modele pe baterii din China. De la anunțul făcut chiar de CEO-ul Grupului Renault Luca de Meo, am aflat mai multe din secretele modelului care va înlocui Dacia Spring și care va fi făcut în Europa.
Renault va dezvolta noua Dacia electrică în timp record, cu ajutorul chinezilor
Recent, după anunțarea rezoltatelor financiare pe 2024, șeful Renault a anunțat că, până la finele deceniului, în gama Dacia se vor regăsi două modele, nu doar unul singur. Știam deja că viitoarea generație a hatchback-ului Sandero va fi disponibilă din 2027, dar de Meo a transmis că ea nu va fi singura, ci că producătorul autohton își va pune sigla și pe o variantă mai simplă a micuțului Renault Twingo.
Oficialul Renault a declarat că mașina va fi dezvoltată în timp record, doar 16 luni de zile. Astfel, ea ar putea ajunge pe piață în a doua jumătate a lui 2026 sau în 2027, înaintea rivalilor de la mărci de renume precum Volkswagen ID.1.
Acest lucru va fi posibil deoarece Dacia va beneficia de platforma lui Twingo, o versiune scurtată a arhitecturii AmpR Small utilizată de Renault 4 și de Renault 5. Twingo va fi lansat cu singuranță în 2026, iar prețul de pornire va fi de sub 20.000 de euro.
Modelul de oraș a fost dezvoltat în doar 21 de luni de zile, după ce R5 pe baterii a fost conceput în trei ani, iar Megane E-Tech în patru ani. Această reducere masivă timpul de dezvoltare al unui nou model a fost posibilă grație noi strategii interne Renault. Francezii împart dezvoltarea de mașini în două ramuri independente: în timp ce Ampere se ocupă exclusiv de proiecte de mașini electrice, divizia Horse construiește mașinile cu motoare tradiționale.
În cazul lui Twingo și a noului EV de buget Dacia, proiectarea se realizează în cadrul Centrului Avansat de de Dezvoltare pe care Ampere îl operează în Shanghai, China. Practic, ambele mașini sunt dezvoltate în China, dar nu vor fi făcute acolo, așa cum este cazul Daciei Spring. Modelul pe care Dacia îl oferă actualmente în segmentul A este asamblat în Shiyan, China.
Înlocuitorul lui Spring va fi făcut în Europa, cu componente puține
Conform anunțului din data de 20 februarie, noua Dacia pe baterii va fi făcută în Europa, pentru ca Renault să evite taxele vamale suplimentare impuse de Bruxelles mașinilor electrice făcute în China.
CEO-ul Renault a declarat că modelul nu va fi asamblat în România, ci în aceeași uzină din Novo Mesto, Slovenia, care va fi și „casa” lui Twingo. Astfel, mașina va putea accesa și subvențiile oferite de țări ca Franța, care au scos Spring-ul de pe lista modelelor care primesc ajutor de stat din cauza originii sale chinezești.
Printre metodele utilizate de Renault pentru a reduce cheltuielile de dezvoltare a noilor modele se numără și reducerea numărului de componente folosite la o mașină. În 2019, numărul mediu de componente necesar pe un nou model Renault era de circa 2.200 - 2.900 de componente, dar această cifră a fost redusă la doar 750 de componente în cazul noului Twingo.
Modelul de oraș are cu 30% mai puține componente decât Renault 5 E-Tech electric, iar unele piese sunt comune. Ne putem aștepta ca Dacia, care va avea un preț sub cel al llui Twingo, să aibă chiar mai puține componente, deci mult sub pragul de 1.000 de piese.
Cât va costa Dacia electrică de buget
Luca de Meo a fost clar în exprimare când a spus că noul model va veni să înlocuiască Dacia Spring și nu va fi o nouă generație a mașinii care a luat naștere ca Renault Kwid.
Este de așteptat ca viitoarea Dacie electrică de oraș să coste sub 18.000 de euro, adică să fie mai ieftină decât Twingo. Renault promite că va vinde cea mai ieftină versiune a lui Twingo cu un preț de bază de nici 20.000 de euro. Totodată, viitorul Volkswagen ID.1 va avea un preț similar.
În prezent, o Dacia Spring începe de la 16.900 de euro fără vreun ajutor de la stat, același preț ca și pe piața din Franța. În toamna anului trecut, Leapmotor a lansat în România modelul T03, o alternativă la Dacia Spring care a fost dezvoltată în China, dar care se asamblează în Europa, printr-un parteneriat cu Stellantis.
Prețul lui T03 este de 19.900 de euro. În Italia, cu tot cu ajutoarele de la stat, prețul ajunge la 15.500 de euro, iar la noi ar putea fi chiar mai ieftin, dacă valoarea ecotichetului Rabla pentru EV-uri va crește în 2025 față de cei 5.100 de euro oferiți anul trecut.
Un alt rival pentru Dacia ieftină va fi BYD Seagull. Acesta costă doar 9.000 de euro în China și va ajunge în Europa din acest an cu un preț „cu mult sub 20.000 de euro”, conform oficialilor celui mai mare producător de mașini electrice din lume.