Epidemia de coronavirus zdruncină puternic piața muncii, iar managerii trebuie să treacă testul suprem. Ei sunt ”vârfurile” care trebuie să mențină businessul pe linia de plutire, în timp ce comunică transparent situația dificilă oamenilor din echipe și, nu de puține ori, și măsurile drastice, precum tăieri de salarii sau concedieri. Iată cum arată un stil de management eficient în criză, potrivit Mihaelei Feodorof, executive coach & business consultant, Performanceway.

Wall-Street.ro: Cum resimt managerii această perioadă de tulburare din piața muncii?

Mihaela Feodorof: Viața fiecăruia dintre noi, implicit cea profesională, este major afectată de pandemia Covid19. Managerii, prin rolul asumat, sunt și trebuie să-și dovedească responsabilitatea, atât pentru ei cât și pentru echipele de a căror performanță se ocupă. În funcție de experiența și de trăsăturile de personalitate, fiecare dintre aceștia acționează mai potrivit sau dimpotrivă.

Wall-Street.ro: Care sunt principalele provocări?

Mihaela Feodorof: Întrebarea principală este ce facem în această situație? Dintr-o dată toate planurile, aparent neaplicabile, de riscuri operaționale și continuitate a businessului au căpătat importanța cuvenită. Dimensiunea companiei și expertiza în operaționalizarea acestor planuri fac diferența. Claritatea cu care analizezi și expui noile date, adică modul în care comunici, fac diferența. Panica și dezordinea sunt cei mai mari dușmani în astfel de situații. Am lucrat în ultimele zile cu șefi și proprietari de companii din industrii diferite. Fiecare și-a analizat situația actuală comparând cu perioadele de normalitate și calibrându-și resursele la obiectivul asumat. Aceasta este prima provocare. Să mă asigur că obiectivul este comun și asumat de persoanele cheie din organizație. Al doilea pas este să analizez cu obiectivitate capacitatea de a pune în practică planul, adică să eficientizez resursele existente și cele potențiale. Apoi să comunic la obiect, explicit și în timp util ce avem de făcut.

Citeste si:
Managementul crizei în vremea COVID-19. Plus impactul izolării sociale
Managementul crizei în vremea...

Wall-Street.ro: Ce trebuie să schimbe un manager în stilul lui de conducere într-o astfel de perioadă?

Mihaela Feodorof: Să fie lucid, echilibrat și să comunice permanent și transparent. Orice deviație de la obiectivitate costă. Oamenii din echipă au nevoie de informație pertinentă și încredere în cei care sunt la cârmă. Fiecare își poate aduce contribuția dacă știe cum poate să fie mai folositor.

Wall-Street.ro: Ce sarcini își adaugă, ce sarcini pierd din priorități?

Mihaela Feodorof: Depinde de la companie la companie, de industrie și dimensiunea organizației. Sunt și domenii care nu vor fi afectate major, cum ar fi agricultura, dar nu numai. În această perioadă de risc, prioritate au analiza obiectivă și permanentă cât și urmărirea unui plan de acțiuni printr-o operaționalizare agilă. Firmele anchilozate în care deciziile durează sau sunt neclare în punerea în practică, pierd teren.

Citeste si:
Încă o cunoscută cofetărie se gândește să renunțe la produsele mai...
Tendința cofetăriilor în...

Wall-Street.ro: Care sunt cele mai bune strategii în munca cu oamenii, într-o astfel de perioadă?

Mihaela Feodorof: Nicicând nu a fost mai actuală paradigma comunicării și a termenului #împreună. Lucrez permanent pe un model al performanței în continuă creștere care se bazează pe responsabilitatea asumată la nivel individual, activată în echipă. Sintagma ”umăr la umăr”, vâslirea în aceeași direcție și în același ritm duce nava la mal, adică la atingerea cu succes a obiectivului.

Wall-Street.ro: Ce așteaptă managementul din companii de la autorități?

Mihaela Feodorof: În acest moment cred că nu există companie care să nu-și îndrepte privirea către autorități. Un prim ajutor din partea statului a fost deja oferit și rămâne de văzut dacă se va continua seria de măsuri necesare supraviețuirii bussines-ului. Această relație are nevoie să se transforme într-un model de “parteneriat” real și cred că avem o șansă unică să rescriem convenția de încredere în reprezentanții statului.

Citeste si:
Măsuri de criză: cum îți menții angajații motivați, după ce ai...
Măsuri de criză: cum îți...

Vremurile pe care le trăim ne obligă dar, în același timp, ne invită să transformăm contextul în oportunitate. Obiectivul este comun, acela de a traversa cu pierderi cât mai mici, indiferent de natura lor, această perioadă. Este momentul să dăm proba la asumarea responsabilității. Încă lucrăm în două tabere. Cum schimbăm această paradigmă a repoziționării într-o relație guvernată de critică și competiție distructivă, într-una de complementaritate și eficientizare de resurse, într-un articol dedicat temei.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Citește și
Unde te vezi peste cinci ani? Cu acest job poți ajunge să câștigi 20.000 de lei
Setari Cookie-uri