Tăierile de salarii au reprezentat o acțiune des întâlnită, lunile acestea, în companiile afectate de criza generată de coronavirus. Și chiar dacă banii nu sunt factorul determinant care reține o persoană în companie, este totuși un element foarte important. Trebuie știut că modul în care anunți o reducere de salariu și acțiunile ulterioare sunt extrem de importante nu doar în păstrarea oamenilor în companii, ci în și menținerea lor motivați la locul de muncă.

Un studiu realizat de cercetătorii de la University of Wolverhampton, care au urmărit înghețările și tăierile salariale, dar și atitudinea la muncă, indică faptul că reducerile salariale impactează în mod semnificativ și negativ nivelul de satisfacția a muncii angajaților și implicarea organizațională.

”Atunci când angajații se confruntă cu o reducere sau înghețare a salariilor, schimbarea lor de atitudine și de comportament tinde să ducă la moralul scăzut și la performanțe slabe. Cu toate acestea, un nivel ridicat de implicare și motivare intrinsecă a angajaților poate atenua astfel de efecte adverse”, a declarat, pentru wall-street.ro, Marius Barbu, national director la Profiles International și managing director în cadrul Individuum Assessment Group.

Cum selectezi oamenii cărora le vei tăia salariile

În mod normal, pot fi “salvate” două categorii de angajați:

  • în primul rând pe cei care fac performanță și evident managerul trebuie să se uite la indicatorii de performanță
  • cei în care compania se încrede pentru viitor: angajații talentați, adică cei în care au șansa de a fi top performerii organizației.

”Ambele categorii trebuie aliniate cu strategia de business, care evident trebuie schimbată și adaptată noului context. Chiar dacă nici primii și nici ceilalți nu vor scăpa de tăieriile sau înghețăriile salariale, cu aceștia managerii pot purta negocieri de salarii (cu cât la % vor scădea salariile) sau de beneficii”, a explicat Barbu.

Poți citi și PwC: 2 din 3 companii nu au redus costurile cu angajaţii în starea de urgenţă

Cum comunici corect decizia de reducere salarială

Cheia este comunicarea din timp, de îndată ce organizația a conștientizat că reducerile sunt necesare. Managerul trebuie să lucreze la planul său de comunicare.

”Făcând tot posibilul pentru a ieși în fața problemei, se poate preveni o mare parte din speculatiile și zvonurile care tind să se răspândească în timpul încetinirilor economice. Pe langă stingerea oricăror zvonuri, acest lucru permite și angajaților mai mult timp să se pregătească pentru a face față reducerilor”, spune reprezentatul Profiles International.

Important este să nu presupunem că angajații sunt conștienți de motivul pentru care compania face reduceri salariale. Când se comunică reducerile, trebuie furnizate cât mai multe informații despre impactul economic și raționamentele din spatele deciziei de reducere.

Trebuie știut că deși fiecare afacere este diferită, un e-mail către toți angajații este cu siguranță cea mai neinspirată decizie.

”Managerii trebuie să dea dovadă de maturitate și asumare, astfel să își adune toți angajații și să le comunice scăderiile, fie în timpul unei ședințe regulate, fie într-o ședință dedicată acestui scop. Asumarea vine la pachet și cu oferirea unui cadru prin care angajații au posibilitatea de a pune intrebări, atât în timpul anunțului inițial, cât și după”, a explicat Marius Barbu.

Îți recomandăm și Cinci domenii în care te poți angaja pe cele mai mari salarii ACUM. Ce specialiști caută companiile

Specialistul arată că în acest caz comunicarea trebuie să fie exactă, transparentă, asumată și perpetuă, pe tot parcursul procesului decizional. Informația trebuie să conțină momentul în care reducerile salariale vor avea efect și timpul estimat de reducere salarială.

Cum remotivezi oamenii

Pe timp de pandemie, managerii pot argumenta că iau deciziile de reduceri salariale forțați de situație. Totuși, pentru a arăta că le pasă și pentru a-și păstra angajații motivați, managerii ar putea:
- Să găsească modalități creative de a arăta recunoștința: să sărbătorească succesele mici, cât și pe cele mari.
- Să aprecieze și mulțumească pentru realizări în orice moment, nu doar la ședințele recurente.
- Să invite echipa la un “prânz online”, după finalizarea unui proiect important.
- Să sărbătorească online și să implice toți membrii companiei să aducă o contribuție; recunoașterea realizării este importantă.
- Să găsească modalități inovative de recompensă: premii personalizate, Friday off, zile de concediu în plus.

„Cercetătorii de la Univeristy of Iowa și Wisconsin-Madison au demonstrat că banii nu sunt singurul motivator și cu siguranță nu sunt motivatorul principal. Cu toate acestea, există dovezi copleșitoare că banii sunt un motivator important. Astfel, organizațiile ar trebui să ia în considerare atât instrumente financiare, cât și nefinanciare pentru atragerea, motivarea și păstrarea angajaților, dar în zilele noastre de pandemie suntem la polul opus, acela de austeritate, înghețare sau tăieri de salarii, motiv pentru care ne putem aștepta, în unele cazuri, la o creștere a comportamentelor contraproductive, de pildă: absenteism mental, pauze excesive ale angajaților, deviante interpersonale (favoruri, bârfe, învinovățiri), risipirea resurselor, deviante dăunătoare companiei de tot felul. Însă ce nu putem accepta (înainte, în timp și după pandemie) sunt deviantele majore: furt, sabotarea echipamentelor, mită, hartuire sau abuzuri verbale”, a încheiat Marius Barbu.

Sursa foto: shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri