Schimbarea locului de muncă poate veni la pachet cu un dosar destul de stufos pe care viitorul angajat trebuie să îl pregătească. În articolul nostru, poți afla ce trebuie să conțină acesta și cum trebuie să procedezi pentru a obține toate documentele de care ai nevoie.

1. Cartea de identitate

Conform OUG 97/2005, actul de identitate este cel care atestă identitatea și cetățenia oricărui cetățean român. Este foarte posibil ca angajatorul să îți solicite, totodată, o copie după actul de identitate și o copie după certificatul de căsătorie.

În cazul persoanelor cu copii sau al altor situații particulare, pot fi necesare și acte doveditoarre pentru persoanele aflate în întreținerea viitorului angajat. Pe lista actelor personale care mai pot fi solicitate se numără certificatul de naștere personal sau al copiilor, decretul de divorț și așa mai departe, toate acestea în copie și în original. Dosarul personal al angajatului va conține copiile, originalele, urmând a fi înapoiate după verificarea conformității.

2. Adeverință de la angajatorul precedent

Adeverința se eliberează pe baza înregistrărilor făcute în Registrul de evidență a salariaților. Adeverința (care, de la 1 ianuarie 2011, înlocuiește carnetul de muncă) atestă, conform articolului 34 din Codul muncii, activitatea desfășurată de salariat, durata activității, salariul și vechimea în muncă, meserie și specialitate.

3. Curriculum vitae

În prezent, modelul de curriculum vitae preferat de către angajatori este cel european care oferă informații în legătură cu:

  • studiile urmate;
  • experiența profesională;
  • limbile străine cunoscute;
  • aptitudini suplimentare (tehnice, organizatorice, artistice etc);
  • alte informații suplimentare relevante.

Încurajăm viitorul angajat să personalizeze și să adapteze CV-ul în funcție de postul la care candidează și de angajator, acest lucru denotând interes pentru job, dedicare și eficiență.

4. Acte de studii, certificate, avize, atestări

Există posturi care, conform legii, nu pot fi ocupate decât de candidați care au un anumit tip de calificare prealabilă (studii superioare sau studii medii, să spunem). Pe de altă parte, există posturi pentru care, în absența unei specificații legale, angajatorul poate solicita o anumită abilitate – de pildă, cunoașterea limbii germane.

Viitorul angajat trebuie să dovedească, prin acte, faptul că îndeplinește condițiile solicitate de către angajator.

5. Certificatul medical

Examenul medical prealabil angajării este obligatoriu; în absența acestuia, contractul de angajare este lipsit de valoare. Controlul de medicina muncii are ca scop atestarea faptului că viitorul angajat este apt să îndeplinească funcția respectivă.

Angajatorul este cel care pregătește dosarul medical al salariatului, dosar care este completat de Fișa de aptitudini (cu concluzia apt/inapt pentru postul respectiv) eliberată de medicul de Medicina Muncii după efectuarea testelor și a investigațiilor considerate necesare de către acesta.

6. Cazierul judiciar

Cazierul necesar este obligatoriu în unele situații, conform legislației în vigoare. El se eliberează de către organele de poliție din localitatea de naștere sau de domiciliu, pe loc sau cu programare, în condițiile specificate de către instituția respectivă.

7. Extras bancar

Extrasul bancar este necesar pentru contul în care se va opera transferul salariului viitorului angajat. Solicitarea acestui document nu trebuie să trezească niciun fel de suspiciuni.

8. Nota de lichidare

Nota de lichidare nu este necesară pentru toți angajații. Ea se eliberează de către angajatorul precedent și nu face parte din lista de acte expres solicitate prin lege. Pe de altă parte, în unele situații, se poate dovedi necesară.

9. Declarație pe propria răspundere că nu a desfășurat activitate politică

Există unele posturi, în administrația publică în general, în care este necesar ca viitorul angajat să ateste că nu a desfășurat activitate politică. Cerința nu e obligatorie decât în unele situații.

10. Înregistrarea în Revisal

Conform acestui dosar, între angajator și angajat se încheie și se semnează contractul de muncă anterior primei zile de lucru. Acest contract trebuie înregistrat în Registrul general de evidență a salariaților înaintea începerii activității propriu-zise de către salariat. Înregistrarea este responsabilitatea contabilului unității angajatoare.

Deși poate părea stufos, dosarul de angajare este personalizat de către fiecare angajator în parte în funcție de postul pe care dorește să îl ocupe. Doar unele dintre aceste elemente care pot fi solicitate sunt obligatorii.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri