Angajaţii din România consideră voucherele de vacanţă un beneficiu extra-salarial atractiv care şi-ar dori să fie regăsit mai frecvent în oferta de angajare, arată datele unui studiu de piaţă realizat de Alianţa pentru Turism (APT), împreună cu Asociaţia Profesională a Emitenţilor de Tichete (APET).

În acelaşi timp, multe dintre companii fie nu au resursele necesară să îl ofere, fie au neclarităţi despre cum poate fi implementat.

"Voucherele de vacanţă sunt un beneficiu extra-salarial care a dovedit în timp un impact real pentru cei care l-au primit. Cu siguranţă, acestea sunt un instrument esenţial pentru redescoperirea României ca destinaţie preferată de vacanţă. În plus, sumele alocate prin voucherele de vacanţă sunt un impuls relevant pentru sectorul de turism românesc, iar un studiu realizat la nivelul Ministerului Finanţelor arată că unităţile de turism care au optat pentru acceptarea voucherelor de vacanţă au înregistrat venituri mai mari cu 9% şi au angajat în medie 4,9% mai mulţi salariaţi", a explicat Elena Pap, preşedinte al Asociaţiei Profesionale a Emitenţilor de Tichete (APET), potrivit unui comunicat al celor două organizaţii.

La rândul său, Adrian Voican, reprezentant al Alianţei pentru Turism, consideră că sistemul de vouchere de vacanţă s-a dovedit extrem de util în primul rând pentru angajaţi, care au astfel acces la cel puţin o vacanţă pe an.

"Cei care primesc aceste vouchere au acces facil la cel puţin o vacanţă pe an, îşi pot planifica un concediu, tocmai de aceea tot mai multe companii private au început să adopte şi să acorde acest beneficiu extra-salarial. De aceea, considerăm că proiectul de lege care se află acum în dezbatere în Parlament, potrivit căruia angajatorii din sectorul privat sunt stimulaţi şi mai mult să acorde vouchere de vacanţă, este unul benefic. Acesta va avea un dublu efect atât prin impulsionarea în continuare a sectorului de turism, cât şi prin facilitarea pentru angajaţii din România a unui concediu pe an, mult mai uşor de accesat", a declarat Adrian Voican.

Datele colectate de studiul desfăşurat de APET în parteneriat cu APT arată că, în România, unele companii aleg să nu ofere vouchere de vacanţă pentru că nu au resursele necesare. Deşi un beneficiu avantajos din punct de vedere fiscal, oferirea de vouchere presupune un cost semnificativ care trebuie susţinut de companie din resurse proprii. Totuşi, trendul în rândul companiilor private este unul semnificativ crescător, de la an la an. Conform studiului, în cazul companiilor care au ales să ofere vouchere de vacanţă angajaţilor, beneficiul cel mai important a fost cel fiscal. Avantajele fiscale conferă un cost mai mic şi, în egală măsură, creşterea şansei ca angajatorul să îşi poată permite oferirea acestui beneficiu, se precizează în comunicat.

Mai mult, companiile consideră că scoaterea impozitului de 10% poate ridica atractivitatea beneficiului, în contextul includerii şi taxării cu CASS 10%.

Potrivit documentului citat, de cele mai multe ori, sumele pe care angajaţii le primesc prin voucherele de vacanţă nu acoperă un sejur complet. Sumele acordate sunt, în medie de 2.200 de lei pe an, de aceea, angajaţii îşi doresc să le fie acoperite integral costurile pentru concediu. În medie, angajaţii îşi doresc ca sumele oferite prin voucherele de vacanţă să acopere un sejur de 5 zile pentru o familie de trei persoane (doi adulţi şi un copil), care să includă cazare şi masă într-o unitate de nivel mediu.

"Oferirea de vouchere de vacanţă are efecte asupra comportamentului angajaţilor, astfel că cei care preferă destinaţii în afara ţării adaugă şi o vacanţă în România, pe care o plătesc cu vouchere. În acelaşi timp, angajaţii care mergeau oricum în concedii în România folosesc acum voucherele pentru a acoperi cât mai mult din costul total al concediului. Cel mai mare impact este asupra angajaţilor pentru care primirea de vouchere de vacanţă înseamnă acces la cel puţin o vacanţă pe an, dar ele contribuie şi la creşterea numărului de nopţi petrecute într-un sejur, un număr mai mare de călătorii sau sporirea calităţii unităţilor de cazare alese", subliniază comunicatul.

Asociaţiile de profil arată, în context, că voucherele de vacanţă au un puternic impact pozitiv la nivel macroeconomic în condiţiile în care pentru fiecare 1 leu acordat în vouchere sunt generate 0,12 lei venituri la bugetul de stat, cu un efect direct de 0,0022 lei în cifra de afaceri în HORECA şi 0,025 lei în cifra de afaceri a tur-operatorilor şi agenţiilor de turism. Mai mult, prin voucherele de vacanţă a fost impulsionată creşterea gradului de ocupare din staţiunile populare, valoarea medie a unei rezervări fiind de 2.500 de lei, din care aproximativ 1.500 de lei acoperiţi cu vouchere, menţionează sursa citată.

Cercetarea de piaţă a fost realizată de Mercury Research şi a analizat motivaţia acordării voucherelor de vacanţă de angajatorii din domeniul privat, utilizând metode calitative de cercetare, pe un eşantion de 262 de companii din mediul privat şi 253 de angajaţi.

Alianţa pentru Turism (APT) reuneşte în rândul celor 25 de membri ai săi structurile federative şi asociative reprezentative pentru turismul românesc, printre care Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), Federaţia Asociaţiilor de Promovare Turistică din România (FAPT), Federaţia Industriei Hoteliere din România (FIHR), Organizaţia Patronală a Hotelurilor şi Restaurantelor din România (HORA) şi Organizaţia Patronală a Turismului Balnear din România (OPTBR).

Asociaţia Profesională a Emitenţilor de Tichete (APET) a fost înfiinţată în 2004, implicându-se activ în dezvoltarea sistemului de bilete de valoare din România, atât în ceea ce priveşte tichetele acordate ca beneficii extrasalariale, cât şi cele utilizate în cadrul programelor sociale. Membrii fondatori ai APET sunt Edenred România, Pluxee România şi Up România. Din anul 2017, APET este şi membră a Social Vouchers International Association (SVIA).

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri