Este de aproape un an in Romania si conduce operatiunile Ursus Breweries, cel mai important jucator din industria locala a berii. Gary Whitlie, 54 de ani, a fost surpins de diferentele care exista intre consumatorii romani si cei englezi, cea mai vizibila fiind loialitatea fata de un anumit brand de bere. “Romanii sunt mai fideli brandurilor pe care le consuma. Daca intra intr-un bar comanda o anumita marca, in timp ce englezii merg simplu pe «o bere lager»”, explica Whitlie intr-un interviu acordat wall-street.ro.
Cu o experienta de 26 de ani in cadrul grupului SABMiller, Gary Whitlie a preluat sefia Ursus Breweries in luna iunie 2010, dupa ce Stephan Maria Weber a renuntat la aceasta functie din motive personale.

In cele zece luni de cand este in Romania spune ca aproape in fiecare saptamana merge in zona Lipscani. “Am vazut miscare in aceasta zona – mai multe baruri deschise, mai multe cladiri renovate. Este un loc vibrant chiar si cand vremea nu este asa buna”, povesteste Gary Whitlie.

Cu toate acestea, analizand primele doua luni ale anului seful Ursus Breweries vorbeste de un inceput greu. “La fel ca in multe alte tari din Europa am observat o relaxare a consumatorilor pe perioada Sarbatorilor de iarna, dupa care realitatea cresterii preturilor, a scaderii salariilor, a unei economii afectate au lovit in ianuarie. De obicei cifrele pentru aceste doua luni sunt mici pentru ca nu exista sarbatori majore”, explica Whitlie.

In ultimii doi ani, piata berii a inregistrat o contractie de 16% fata de 2008, an in care volumul vanzarilor de bere a ating o cota maxima, de 20,2 milioane hectolitri.

Consumul de bere pe cap de locuitor a inregistrat anul trecut o valoarea de 78 litri, continuand trendul descendent inceput in 2009 si demonstrand ca situatia economica a afectat clientii si obiceiurile de consum.

“Pentru toti consumatorii 2010 a fost un an dificil, dupa un 2009 si mai dificil, care probabil a fost cel greu pentru industrie, an in care au fost inregistrate cele mai puternice scaderi. A fost un an greu pentru industrie si la fel de greu si pentru noi. Ne-am mentinut cota de piata insa orice scadere a pietei se simte”, afirma Gary Whitlie.

Pentru acest an, presedintele Ursus Breweries ia in calcul doua scenarii pentru evolutia industriei de profil. “Nu sunt un pesimist si sper ca lucrurile sa fie fantastice in 2011. Daca simti asta probabil asa va fi, daca esti pesimist vor sta prost. Scenariul realist vizeaza o stagnare a pietei, cel optimist o crestere usoara, de o singura cifra, daca vom avea o vara calduroasa”, crede Whitlie.

In opinia sa, exista semnale ale unei reveniri usoare a economiei, insa atitudinea este una mai degraba de tipul “asteptam sa vedem ce se intampla”.

“Exporturile au crescut, sunt companii interesate sa intre pe piata romaneasca, vanzarile de automobile au crescut. Insa suntem legati de economia mondiala si ceea ce se intampla acum va face aceasta revenire mai grea”, declara Gary Whitlie.

Elemente-cheie pentru o evolutie favorabila a economiei sunt revenirea increderii consumatorilor, crearea mai multor locuri de munca si mentinerea stabilitatii la nivel macroeconomic.

“Ingrijorarea la nivelul tuturor pietelor este ca oamenii au fost foarte afectati de criza anul trecut, sunt reticenti in a incepe sa cheltuiasca din nou. Insa, oamenii par sa realizeze ca lucrurile nu stau atat de prost pe cat cred. Recastigarea increderii consumatorilor reprezinta cheia. In cazul in care va intrebati daca aceste semne pozitive se vad si in industria de bere, raspunsul meu este negativ, insa este doar inceput de an”, spune presedintele Ursus Breweries.

‘Nu avem in plan sa mai inchidem fabrici in acest an’

Daca in 2009, cei cinci membri ai Asociatiei Berarii Romaniei detineau pe plan local 13 fabrici si 6.000 de angajati, anul trecut numarul unitatilor de productie s-a redus la 10, in timp ce 1.900 de angajati si-au pierdut locurile de munca, pe fondul crizei financiare. In 2010, Ursus Breweries, Heineken Romania si Bergenbier au inchis 3 unitati de productie - la Cluj-Napoca, Hateg si Blaj - decizie care a afectat 420 de angajati.

"Suntem nevoiti sa inchidem fabrica de bere de la Cluj, dar am decis sa pastram o mini-linie de productie. Vom avea si un bar si un restaurant acolo. 150 de angajati vor fi trimisi in somaj, dar vor primi cel putin sase salarii compensatorii", declara in luna noiembrie Gary Whitlie.

Pentru acest an compania nu are in plan masuri similare, afirma presedintele Ursus Breweries. Provocarea va fi in 2011 consolidarea relatiei cu consumatorul.

“Nu avem in plan sa mai inchidem fabrici in acest an. Multi producatori au trebuit sa-si ajusteze activitatea si sa renunte la angajati si asta a fost rezultatul unei piete inflamate. Ajustarile au avut loc anul trecut si cred ca producatorii sunt acum adaptati conditiilor actuale de piata, dintr-o perspectiva obiectiva. Cred ca aceasta reasezare a avut loc”, considera Whitlie.

Ursus Breweries are sediul central in Bucuresti si detine 3 fabrici de bere in Timisoara, Buzau si Brasov, avand peste 1.000 de angajati. Marcile Ursus Breweries sunt: Peroni Nastro Azzurro, URSUS, Redd’s, Timisoreana, Stejar, Ciucas si Pilsner Urquell.

Ursus Breweries, cu afaceri de aproximativ 325 mil. euro la nivelul anului 2008, a raportat in anul financiar 2009-2010 o scadere a vanzarilor de 13%.

SABMiller plc este una dintre cele mai mari companii de bere din lume, cu participatii in societati producatoare de bere sau acorduri de distributie pe 6 continente. Marcile grupului includ Grolsch, Miller Genuine Draft, Peroni Nastro Azzurro si Pilsner Urquell, precum si o gama de marci locale, precum Aguila, Castle, Miller Lite, Snow si Tyskie. In afara SUA, SABMiller plc este, de asemenea, una dintre cele mai mari companii din lume care imbuteliaza produse Coca-Cola.

Cine este Gary Whitlie

Whitlie a fost numit director general al Chamdor Breweries in 1993, iar dupa doar un an o fost promovat in pozitia de director financiar al Beer Division. In 1999 a ocupat in Ungaria pozitia de director financiar al operatiunilor SABMiller in Europa. La inceputul anului 2001 Whitlie a parasit Ungaria pentru a prelua functia de director finance & control al grupului SABMiller. In 2005 a trecut in partea operationala in functia de director general, punand bazele Miller Brands, operatiunile SABMiller in Marea Britanie. Din octombrie 2008 ocupa functia de director general al Dreher Breweries.

Whitlie s-a nascut in Marea Britanie, dar a absolvit cursuri de specialitate si a obtinut diploma de contabil autorizat in Zimbabwe, inaine de a se muta in 1984 in Africa de Sud, unde s-a alaturat South African Breweries in Durban, in functia de financial accountant.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri