O parte din banii platiti de OMV pentru a cistiga Petrom se intorc in Austria, prin achizitia benzinariilor patronului. Benzinarii pe care nu-si poate pune sigla, dar sint tot ale OMV. Statul a fost de acord cu tranzactia, desi se putea opune
Operatiunea prin care grupul austriac OMV isi transfera inapoi in conturi o parte din banii pe care i-a dat pentru a ajunge proprietarul Petrom a avut avizul statului. Am avut mandat din partea statului, adica a Ministerului Eonomiei, un mandat clar, prin care sintem de acord cu tranzactia prin care Petrom cumpara statiile OMV, ne-a declarat secretarul de stat in Ministerul Administratiei si Internelor (MAI) Victor Dobre, unul dintre reprezentantii statului in Consiliul de Administratie al Petrom.

Amintim ca, recent, Petrom a anuntat achizitionarea intregii retele de benzinarii a patronului sau OMV din Romania, Bulgaria si Iugoslavia. In total, 178 de statii, pentru care compania romaneasca urmeaza sa plateasca patronului sau austriac 234 de milioane de euro. Cu toate acestea, potrivit anuntului, statiile pe care Petrom le va cumpara de la OMV nu se vor numi Petrom, raminind la denumirea OMV.

Cum se iau banii inapoi

Directorul general adjunct al Petrom, Werner Schinhan, a spus ca finantarea nu reprezinta o problema, ea urmind a fi asigurata din majorarea de capital prin care statul a ajuns actionar majoritar la Petrom si din surse proprii. Iata o logica simpla a tranzactiei. OMV a platit statului roman 669 de milioane de euro pentru achizitia a 33% din Petrom. Restul, de pina la 1,5 miliarde, reprezinta majorare de capital, adica bani pe care OMV ii aduce la Petrom pentru a ajunge sa detina 51% din capital, adica pentru a prelua controlul.

Insa, cu o parte din acesti bani, Petrom (controlata de OMV) cumpara benzinarii OMV. Deci OMV ia de la Petrom bani vinzindu-i benzinarii pe care tot OMV le controleaza (dat fiind ca Petrom este detinuta in proportie de 51% tot de OMV). In plus, Petrom va folosi tot sigla OMV pe benzinariile pe care da 234 de milioane de euro. Mai mult, dupa o logica simpla, 51% din profitul celor 178 de statii se duce tot la OMV, pentru ca OMV detine 51% din Petrom. Asta in afara cazului in care statul poate sa nu incaseze nimic, OMV putind spune ca tot profitul (mai putin impozitul care trebuie platit statului) trebuie reinvestit, deci nu pot fi acordate dividende.

Totusi, potrivit propriului comunicat, Petrom a platit benzinariile la valoarea lor totala de piata (nu 51% din ea), valoare stabilita de KPMG, cu care Petrom a fost de acord.

Extindere OMV pe banii Petrom

Cind a anuntat tranzactia, Petrom a explicat ca ea face parte din strategia se de extindere regionala. Mai mult, Schinhan a spus ca noile achizitii vor creste cifra de afaceri a Petrom cu jumatate de miliard de euro. Vorbim insa de o extindere regionala a Petrom sub sigla OMV. Mai mult, Schinhan a explicat ca, in varianta in care Petrom se va extinde pe pietele externe in care a cumparat benzinarii, facind investitii greenfield sau cumparind alte retele, noile benzinarii vor purta tot numele OMV.

Exista dreptul de veto

Desi, prin aceasta manevra, o parte din banii din privatizare se intorc in contul companiei OMV, statul a fost de acord cu tranzactia, potrivit celor spuse de secretarul de stat din MAI. Putea sa nu o faca, dat fiind ca, in noiembrie 2005, atunci cind s-a schimbat statutul Petrom, a aparut posibilitatea ca statul sa nu mandateze tranzactiile dintre Petrom si companii afiliate ale OMV daca acestea depasesc valoarea de 25 de milioane de euro in cursul unui an. Mihai Catuneanu, seful Oficiului pentru Privatizare din Ministerul Economiei (institutie care detine 40% din capitalul Petrom), a spus ca nu poate divulga continutul discutiilor din Consiliul de Administratie al Petrom, iar seful sau, adica ministrul Economiei, Codrut Seres, nu a putut fi contactat.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri