In Suedia, tara in care doar 13% din plati sunt facute cu bani lichizi (cash), IKEA a luat decizia ca, de la 1 octombrie, in magazinul sau din Valbo, situat langa orasul Gavle, sa nu mai poata fi facute plati cash. In ultimii patru ani, procentul suedezilor care utilizeaza in mod regulat bani cash pentru a-si plati cumparaturile a scazut semnificativ, de la 80% pana la putin peste 60%, potrivit unui studiu realizat de Banca Centrala a Suediei (Riksbanken), citat de publicatia Business Insider Nordic. Ce se intampla in Romania din perspectiva folosirii de bani lichizi si care sunt tendintele in privinta modalitatilor de plata?

In Suedia, unii retaileri au demarat deja procesul de eliminare a numerarului (cash) dintre modalitatile de plata ale produselor achziitionate din magazinele fizice, iar cel mai recent exemplu in acest sens este una dintre companiile reprezentative ale tarii, IKEA, potrivit unui articol publicat de Business Insider Nordic. Astfel, magazinul IKEA din Valbo, situat langa orasul Gavle, va fi primul din portofoliul producatorului de mobilier care elimina cu totul posibilitatea de plati cu numerar. Masura va fi introdusa de la 1 octombrie 2018.

”Comportamentul clientilor si nevoile lor se schimba in mod constant si noi vrem sa depasim asteptarile pe care le au de la IKEA, iar platile comode («smooth payments», in articolul citat – n.red.) sunt parte din aceasta abordare”, a declarat Peter Nilsson, Customer Experience Manager la IKEA Suedia, intr-un interviu acordat publicatiei locale Gefle Dagblad.

Nu toata lumea este de acord insa cu aceasta initiativa si nici cu directia catre o societate fara plati cash pentru produsele din magazinele fizice, potrivit articolului citat. Un grup intitulat Kontantuppropet – ”The Cash Uproar”, in engleza – sustine ca unii dintre clienti sunt neluati in seama atunci cand vine vorba despre eliminarea numerarului ca metoda de plata in magazine.

”Este ingrijorator sa vezi ca anumite intreprinderi private aleg sa elimine plata cu numerar, in vreme ce institutiile de stat nu au voie sa faca asta, dupa ce un tribunal a decis acest lucru”, spune Björn Eriksson, purtator de cuvant al Kontantupproret, intr-o declaratie acordata cotidianului Dagens Nyheter.

Magazinele de retail din...
Citeste si: GfK: Puterea de cumparare a romanilor, una dintre cele mai scazute

In Romania, astfel de probleme si de controverse par a tine de un viitor foarte indepartat, in principal datorita – sau din cauza, depinde de care parte a baricadei se situeaza fiecare – apetentei pe care cumparatorii romani o au in continuare pentru platile cash.

Hagen Hoehl

” Cred ca romanii iubesc numerarul, Romania este pe locul al treilea in Uniunea Europeana la folosirea numerarului, e foarte sus, se pare ca iubiti numerarul. Si noi in Germania il iubim, dar avem o rata mai mica si vad de asemenea o chestiune in Romania: multi oameni nu au acces la modalitati moderne de plata, cum ar fi cardurile bancare, pentru ca nu au conturi la banca. Cred ca romanii iubesc numerarul si ca este nevoie de numerar in Romania”, spunea, in luna mai, intr-un interviu acordat wall-street.ro, Hagen Hoehl, vicepresedinte Retail EMEA Glory Global Solutions.

Tema modalitatilor de plata a produselor si a tendintelor din acest domeniu va fi abordata si in cadrul evenimentului retailArena 2018, care va avea loc pe 24 si 25 octombrie la Hotel Sheraton din Bucuresti.

Decathlon a extins magazinul...
Citeste si: Decathlon a extins magazinul din Cluj-Napoca. Ce suprafata are


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Romanii au produs inghetata de peste 600 milioane lei anul trecut