Choco Fashion este o afacere cu ciocolata inceputa in urma cu mai bine de 12 ani de Stefan Negoita in Bucuresti, omul care "a dat" multinationala pe antreprenoriat. Cu aceleasi preturi de la inceput si cu export din tarile vecine pana in Antilele Olandeze, pralinele si trufele romanesti rezista pe piata si mizeaza pe parteneriate cu firme, cea mai mare parte a vanzarilor fiind generata de segmentul business-to-business.

In urma cu 13 ani, Stefan Negoita renunta la job-ul din multinationala si isi deschidea propria afacere, un laborator specializat in producerea de praline, numit Choco Fashion, in care a investit initial 70.000 de euro. Intr-o piata dominata de marii competitori, precum belgienii de la Leonidas sau francezii de la Jeff de Bruges, afacerea romaneasca a inceput cu doi-trei angajati si mai putin de 100 de companii partenere, fiind o perioada dificila pentru a stabili politica Business-to-business (B2B) si a convinge firmele ca produsele lor sunt cadoul ideal.

Afacerea a trecut peste criza financiara, care a generat o scadere a vanzarilor cu 30% in 2009 fata de anul 2008, de la 200.000 de euro la 140.000 de euro. In 2018, cifra de afaceri a ajuns la aproape 200.000 de euro; iar anul acesta este estimata ca va trece de 250.000 de euro, 80-90% din vanzari fiind generate de segmentul B2B. Planul este de a creste numarul de comenzi pentru persoanele fizice, printr-o gama care sa se adreseze mai mult acestora si care sa fie promovata pe canale de vanzare diferite.

Se cauta ciocolatieri!

Din 2007, de cand Choco Fashion a inceput sa produca ciocolata, compania a crescut si a ajuns la 12 angajati, dintre care cinci lucreaza in laborator, iar restul se ocupa de vanzari, marketing sau parteneriate. Lucrurile nu se mai intampla ca acum 10 ani, cand fiecare angajat din totalul de trei facea de toate. In prezent cauta inca opt angajati: doi ciocolatieri cu experienta, doua ajutoare de preparare a ciocolatei si patru lucratori pentru posturi de ambalare. Anuntul de angajare a tot fost distribuit, dar inca nu au gasit oameni pentru posturile vacante. "Este o problema acuta cu personalul pe partea de productie. Noi nu gasim ciocolatier", spune Stefan Negoita, fondatorul Choco Fashion.

Numarul redus de angajati si nevoia de a avea mai mult personal nu afecteaza in prezent capacitatea Choco Fashion de a pune in cutii cele mai colorate si mai aromate praline sau cele mai fine tablete de ciocolata alba, neagra sau cu lapte. Insa, pentru planurile de viitor si dezvoltarea businessului, un plus de personal trebuie bifat in planul de afacere.

"Nu refuzam comenzile, avem o capacitate de productie care face fata in prezent comenzilor pe care le avem, insa suntem implicati in niste proiecte care sunt in desfasurare si care vor avea finalitate intr-o luna sau o luna si jumatate, cand vom incepe sa vindem. Atunci vom avea nevoie de mai multa forta de productie. Noi avem foarte multe produse in portofoliu si cream produse noi. Avem produse pe care le gandim, le testam, si care sunt in stadiu final, le putem da drumul la vanzare. Nu le-am dat drumul inca pentru ca am complica zona de productie", explica Stefan Negoita.

Competitia dulce

Piata de ciocolata artizanala produsa sau importata in Romania a crescut in ultimii ani prin afaceri mici, de apartament, laboratoare care lucreaza doar pe baza de comanda si business-uri de familie, care nu reprezinta insa o competitie pentru cei de la Choco Fashion, pentru ca segmetele de vanzare sunt diferite.

"Majoritatea producatorilor mici functioneaza mai mult pe B2C si incearca B2B. Noi, insa, activam pe segmentul B2B. De aceea, multi dintre producatori nu sunt neaparat concurentii nostri, pentru ca avem canale de vanzare diferite. Pe de alta parte, ne bucura ca avem producatori noi, pentru ca in felul acesta facem o educare a pietei si invatam oamenii sa consume ciocolata de calitate, sa nu mai consume ciocolata surogat, pseudo-ciocolata", sustine fondatorul Choco Fashion.

Numarul de companii cu care colaboreaza a crescut la 5.000, dar Stefan precizeaza ca exista o ciclicitate a comenzilor, iar o firma care ofera anul acesta ciocolata, este posibil ca anul viitor sa nu mai face asta: "Noi nu vindem o necesitate, noi vindem, mai degraba, un moft".

Cand a pus pe picioare afacerea, a deschis si un magazin de prezentare, pe care a fost nevoit sa il inchida in 2009. Planul pentru un nou magazin a ramas in picioare si asteapta, de doi ani, momentul ideal, spatiul exclusivist cu o chirie care sa merite banii. "Proiectul magazinului este integrat in proiectul B2C. Este o etapa pe care cu siguranta o vom indeplini. Noi in momentul de fata suntem gata cu conceptul, trebuie doar sa il punem in aplicare, doar ca nu este prioritar", spune Stefan. Pana la acel moment, produsele lor se gasesc in magazine cu suveniruri, cu delicatese sau cafenele.

Cum rezisti pe piata

In cei 12 ani de cand activeaza pe piata, Choco Fashion a privit cum o parte dintre competitorii sai pierd teren (Praline de la Cisnadie) sau pleaca din tara (Jeff de Bruges). In aceasta perioada, ei au incercat sa ramana in piata, trecand prin momente dificile, precum criza economica, marindu-si echipa si ajungand la contracte cu peste 5.000 de companii. Toate acestea au fost posibile pentru ca au pus accentul pe servicii si pe diversificarea sortimentatiei: mai multe bomboane, tablete de ciocolata mai colorate, ambalate cat mai frumos, pentru ca ambalajul premium vinde si poate ajunge la 50% din costul produsului.

"Consider ca, pe de-o parte, serviciile si calitatea produselor au facut diferenta. Pe de alta parte, diversificarea este unul dintre factorii care ne-a ajutat sa ne mentinem in piata. Noi avem o gama larga de praline pe care o schimbam de la sezon la sezon. Insa, sunt multe praline pe care nu le schimbam, pentru ca sunt foarte solicitate, iar unele dintre ele au devenit foarte cunoscute. Avem praline pe care le facem din 2007 si pe care nu le-am schimbat deloc, precum pralina cu fructul pasiunii sau pralina cu vanilie", marturiseste Negoita.

Citeste si:

    Pretul neschimbat al produselor a pastrat, de asemenea, numarul clientilor constant. Pretul unui kilogram de praline este de 200 de lei, indiferent de tipul acesteia: cu fistic, cu rom, cu zmeura, pepene galben, cafea sau vanilie. Costul unui kilogram de trufe, cu crema de unt cu ciocolata, whisky, lichior Disaronno sau de banane, este acelasi. Pretul unei tablete cu ciocolata de 40 de grame variaza intre 5 lei si 18 lei, iar un kilogram de fructe confiate, invelite in ciocolata costa 150 de lei.

    Pretul produselor va creste, insa, cu 10-20% din 2020, pentru a putea face fata cheltuielilor care au crescut in ultimii ani si care au fost suportate, in mare, de cresterea volumelor de productie.

    "Pralinele noastre au acelasi cost din 2006. Reusim sa pastram acelasi cost datorita cresterii volumelor de productie. Ne vedem obligati sa avem o crestere, nu mai rezistam foarte mult. Vom creste preturile in momentul in care ne finalizam contractele pe care le avem pe o perioada mai lunga. Incheiem contractele in primavara si vom creste preturile, pe care le vom comunica si vom explica clientilor, partenerilor nostri ca pentru a mentine si a creste calitatea produselor, trebuie sa folosim niste ingrediente care sunt foarte scumpe si nu mai avem cum altfel. Estimam ca preturile vor creste undeva intre 10 si 20%. Nu vrem sa crestem ca sa ne imbogatim, noi trebuie sa crestem preturile ca sa fim competitivi", explica Stefan Negoita.

    Citeste si:

      Sarbatorile de Craciun sunt, in prezent, in topul vanzarilor, iar luna decembrie aduce cele mai mari cresteri pentru afacerea romaneasca din Capitala. Asa ca, cei de la Choco Fashion gandesc produse speacial pentru aceasta perioada, cum ar fi cutia tip calendar, cu 25 de praline, la pretul de 100 de lei sau bradul din ciocolata, de 600 de grame, pe care sa il asamblezi singur.

      Firma bucuresteana isi livreaza produsele in toate orasele mari din tara si in cateva orase mai mici. ChocoFashion exporta in Bulgaria, Germania si Austria si in tot felul de insule exotice, precum Antilele Olandeze.

      Sursa foto: Facebook Choco Fashion

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Anca Olteanu
      Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea Companii »


      Setari Cookie-uri