Pentru top-managementul grupului Digi, anul 2020 a adus un ritm alert în activitățile companiei, dar și rezultate pozitive, care s-au văzut atât la nivelul veniturilor grupului, cât și în privința numărului de abonați. Serviciile de telecomunicații fixe au avut o evoluție excelentă, iar cele mobile și-au păstrat atractivitatea, grație ofertelor accesibile, extinderii acoperirii rețelei mobile și calității client-service-ului.Valentin Popoviciu, Vicepreședintele CA al grupului Digi, ne-a răspuns, în acest interviu pentru ”Ziua Comunicațiilor”, cum au generat performanță operațiunile din România, în 2020, dar și care sunt așteptările operatorului cu privire la principalele proiecte din industrie – digitalizarea și licitația 5G.

Lucrul de la distanță și accelerarea procesului de transformare digitală exercită o presiune puternică asupra operatorilor telecom. Ce măsuri a luat și ia RCS&RDS în direcția asigurării calității și disponibilității serviciilor?

Telemunca și digitalizarea accelerată au fost, într-adevăr, doi dintre factorii care au dinamizat, în ultimul an, piața de telecomunicații. Nu aș spune că a fost o presiune puternică, dar este evident că nevoile de conectivitate în creștere au impus măsuri rapide de optimizare la nivelul capabilităților tehnice. În rețelele noastre, cea mai mare creștere de trafic a fost de circa 30%, în rețeaua de internet fix, în orele de vârf, iar în cea mobilă, creșterea a fost de aproximativ 5%. E adevărat că utilizatorii au petrecut mai mult timp pe internet și că modificări ale comportamentului de consum au fost remarcate în toate rețelele, dar la noi s-a văzut cel mai bine digitalizarea accelerată a gospodăriilor, prin acces de mare viteză prin fibra optică, mai ales în mediul rural și în urbanul mic, ca urmare a trecerii la școala online și la telemuncă.
Provocarea anului 2020 a fost, totuși, depăşirea crizei sanitare prin menținerea întregului colectiv de 14.600 de angajați în siguranță, păstrând la un nivel ridicat gradul de satisfacţie a clienţilor față de serviciile noastre. Dat fiind specificul activităților noastre, aproape trei sferturi din personal s-a aflat la lucru, inclusiv în timpul stării de urgență, ceea ce a atras eforturi importante din partea societății pentru a asigura echipamentele de protecție și condițiile de lucru sigure pentru sănătatea angajaților și a clienților. Ne bucură faptul că au fost securizate cele mai multe dintre locurile de muncă și că am reușit să răsplătim suplimentar eforturile colegilor cu expunere ridicată și suprasolicitare în această perioadă.

Ce efect a avut pandemia asupra cererii pieţei pe zona consumatorilor casnici. Dar pe zona serviciilor de business?

La nivelul utilizatorilor rezidențiali, dacă ne referim doar la România, principalele linii de business cu creșteri importante au fost internetul broadband și televiziunea prin cablu. Serviciile pay-tv au înregistrat, anul trecut, o creștere de 15,5% a numărului de unități generatoare de venituri (RGU), până la 4,7 milioane RGU, de la 4,1 milioane RGU, în perioadă anterioară. În ceea ce privește serviciul de internet fix, numărul de RGU a crescut cu 19,4%, până la 3,3 milioane RGU, la 31 decembrie 2020, comparativ cu 2,8 milioane RGU, la 31 decembrie 2019. Extra-opțiunile MAXPAK, 4K și Film Now au fost, de asemenea, solicitate de către clienții rezidențiali, pentru că au adus un plus de diversitate modalităților de a petrece timpul liber, mai ales în perioada de lock-down. Și tot în rândul utilizatorilor rezidențiali am remarcat o creștere a interesului față de soluțiile de tipul DigiStorage (cloud) sau pentru platformă DigiOnline.
În ceea ce privește sectorul B2B, a crescut în special nevoia de servicii VPN. Anumite verticale au fost mai reactive, și aici avem exemplul HoReCa, dar altele au cunoscut o perioadă dinamică și au avut mai multă nevoie de servicii de conectivitate, de exemplu, serviciile medicale, farmaciile, retail-ul. Un alt serviciu, promovat intens și care a avut succes pe piață, este cel de fleet management, Digi CarTracs. Are un preț foarte competitiv, iar din toamnă beneficiază și de o nouă aplicație pentru dispozitive mobile, tocmai pentru simplifica şi mai mult administrarea flotelor. De asemenea, am remarcat o creștere a cererii pentru servicii de videoconferință și call-centere.

Aţi lansat anul trecut servicii 5G (Digi Mobil 5G Smart) în Bucureşti şi mai multe oraşe din ţară, inclusiv pe Litoral şi pe Valea Prahovei. Veţi continua extinderea serviciilor şi anul acesta?

În vara anului 2019, mai exact, am pus în funcțiune primele stații de emisie 5G, în București, în câteva dintre zonele cele mai aglomerate din localitate și, ulterior, roll-out-ul a continuat cu alte 13 localități importante din țară și cu unele zone cu mobilitate ridicată, precum Valea Prahovei. Ceea ce ne diferențiază pe noi de alți operatori este că orice client cu abonament Digi Mobil care deține un terminal compatibil 5G poate efectua trafic și în rețeaua Digi Mobil 5G, beneficiind de trafic nelimitat la viteze superioare. Nu există costuri suplimentare, nu avem abonamente diferențiate.
Extinderea serviciilor 5G va continua, pe măsură ce terminalele/smartphones-urile capabile de 5G vor ajunge pe piață. În plus, mai rămâne doar ca autoritățile să accelereze procesul de licitație de spectru, întrucât anumite condiții pre-licitație au impact asupra tehnologiei și modului în care aceasta va fi implementată de operatori. Atât timp cât aceste condiții nu sunt clarificate de către autorități, nu vom vedea o extindere a 5G într-un ritm bun.

Cat de întârziaţi suntem în materie de 5G faţă de alte state din regiune/Europa? Credeţi că există şanse reale ca licitaţia 5G să aibă loc anul acesta?

Din păcate, deși România s-a numărat printre pionierii adoptării 5G, cu trei operatori, inclusiv grupul Digi, care au lansat comercial serviciile, în 2019, acum suntem într-un decalaj evident și față de roadmap-ul anunțat inițial de autoritățile de la București. Este dificil de anticipat ce se va întâmpla, pentru că termenele intermediare ale procesului de licitație au fost amânate de mai multe ori de către autorități, iar condițiile necesare nu sunt încă aprobate (condițiile clare privind tehnologia care poate fi utilizată, implementarea noului Cod al comunicațiilor de la nivel european, care este întârziat în acest moment). Ne dorim ca licitația pentru frecvențe să fie cât mai rapidă și să se realizeze pe principii de echilibru. Statul român trebuie să ţină cont că nu doar prețul obținut în urma licitației este relevant, atât timp cât o valoare mare a acestuia se va reflecta direct în întârzierea implementării noilor tehnologii și în prețuri mai mari către utilizatorii finali.

Anul trecut a fost aprobată preluarea Digital Cable Systems (DCS), AKTA Telecom şi ATTP Telecommunications. În ce stadiu este în prezent asimilarea reţelelor şi operaţiunilor celor trei companii?

Suntem în grafic, atât cu partea de integrare a clienților, cât și în privința planificării pentru modernizarea rețelelor. Privind la cum a evoluat nevoia de servicii de telecomunicații fixe și mobile în ultimele luni, aș spune că a fost un moment favorabil în primul rând pentru clienți, pentru că astfel au dobândit acces la servicii de calitate superioară, la un preț avantajos, într-un moment în care saltul calitativ este mai mult decât necesar. Investițiile derulate anul trecut ne-au permis să avansăm într-un ritm alert cu extinderea rețelei fixe și să înlocuim gradual vechile tehnologii de telecomunicații, preluate în cadrul tranzacției, cu tehnologia cea mai avansată din acest moment, cea pe bază de fibră optică. La finalul anului 2020, rețeaua de fibră optică Digi acoperea aproximativ 84% dintre gospodăriile din România (7,7 milioane gospodării).

Sunteţi de 12 ani consecutiv liderul portabilităţii, atât pe telefonie fixa, cât şi mobila, conform statisticilor ANCOM. Cum aţi reuşit să vă menţineţi şi consolidaţi acest statut?

În lună martie, am atins pragul de 2,5 milioane de numere de telefonie mobilă portate în rețeaua noastră, după două luni – februarie și martie – cu rezultate record la portări. Au contat câteva elemente foarte atractive. În primul rând, prețurile imbatabile, gândite special pentru un public mobil, care are nevoie de conectivitate nelimitată și accesibilă pentru orice consumator, indiferent de veniturile lunare ale acestuia, la un cost lunar care variază între 3 și 5 EUR/lună, în funcție de numărul de abonamente Digi Mobil Optim Nelimitat. În al doilea rând, posibilitatea de a achiziționa telefoane mobile în 24 de rate Digi, cu avans zero. În al treilea rând, calitatea serviciilor de relații cu clienții, unele dintre cele mai apreciate din industrie, după cum arată studiile independente de pe piață. Nu în ultimul rând, acoperirea rețelei noastre mobile care a evoluat semnificativ, după cum arată și măsurătorile efectuate și publicate de către ANCOM.
Faptul că am investit constant în creșterea acoperirii și că ne-am respectat promisiunea de a livra clienților un serviciu de date mobile și voce care să le satisfacă nevoile, fără a constitui un obstacol financiar, ne-a ajutat să evoluăm ca atractivitate și ne-a provocat să înnoim constant ofertele și de servicii și de terminale. Și voi menționa doar faptul că, anul trecut, segmentul serviciilor de telecomunicații mobile (voce și date) a înregistrat un avans al RGU (Unităţi Generatoare de Venit) cu 7%, mulțumită cu precădere investițiilor constante în creșterea acoperirii rețelei și profesionalismului echipelor de vânzări ale companiei. Obiectivul nostru este să încurajăm publicul să folosească tehnologia pentru a duce o viață mai bună, pentru împlinirea aspirațiile de progress și îmbunătățire a competențelor digitale.

DIGI vă așteaptă la Ziua Comunicațiilor, joi 15 aprilie 2021, LIVE din JW Marriott. Inregistrarea este gratuită aici https://ziuacomunicatiilor.ro/inregistrare/"

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri