Unele dintre cele mai importante proiecte de digitalizare în domeniul industriei și infrastructurii, pe plan global, sunt realizate la Cluj-Napoca, unde se află Divizia Industry X a Accenture.

”Trenul din Zurich, când pleacă din gară, este supravegheat de un soft care este făcut aici, la Cluj. Ca să te asiguri că un tren pleacă la timp, e relativ ușor. Ca să te asiguri că toate trenurile din rețeaua din Elveția ajung la destinație în timp ai nevoie de milioane și milioane de linii de cod”, spune György Birtolon, managing director Industry X România.

Ca urmare, o echipă de 20 de ingineri Accenture se ocupă de trenurile din Elveția, sistemul fiind dezvoltat de 12 ani. La momentul respectiv nu exista niciun produs de acest tip.

Pe căile ferate din Elveția circulă zilnic aproximativ un milion de călători - practic, întreaga populație a țării ar putea fi mutată pe calea ferată într-o săptămână.

”Elvețienii sunt foarte mândri de punctualitatea trenurilor lor, și pe drept. Pentru ca noi, ca pasageri, să putem beneficia de acest serviciu foarte punctual, de pildă, să primim un mesaj pe telefon dacă trenul întârzie câteva minute, avem nevoie de un ecosistem imens format din sisteme care lucrează în spate și fac posibil să avem o astfel de infrastructură”, explică Szekely Akos, Delivery Manager Accenture.

FOTO: Golin Harris Public Relations

Sistemul are un grad de automatizare mare - uneori dispecerul stă în fața ecranului și se plictisește. Dar, dat fiind că infrastructura este atât de des folosită apar atât incidente care pot fi rezolvate automat de sistem, dar și altele care au nevoie de intervenția umană. Într-o lume ideală, mersul trenurilor este executat de acest sistem și, dacă totul ar decurge planul, dispecerul chiar ar putea dormi în fața monitoarelor, spune specialistul Accenture.

Sistemul prevede ce se va întâmpla pe căile ferate în următoarele 2 ore

”Partea cea mai importantă a sistemului este că vede în viitor; pe baza situației actuale de pe infrastructură, sistemul știe ce se va întâmpla în următoarele două ore și o să gestioneze trenurile ca să nu existe conflicte”, explică Szekely Akos.

Sistemul are și un modul prin care transmite informații către mecanicul de tren astfel ca acesta să știe cu ce viteză să circule ca să nu fie nevoit să se oprească la următorul semnal și astfel să consume mai puțină energie. Practic, se economisește astfel de consumul de energie al unui oraș mai mic.

De asemenea, pentru lucrările de mentenanță, Accenture dezvoltă, împreună cu Universitatea Tehnică din Cluj un sistem care să optimizeze efectuarea acestor reparații. Practic, dispozitivul blochează traficul pe o porțiune de cale ferată și poate fi controlat de la distanță pentru ca muncitorii să facă reparațiile fără să apară niciun fel de probleme.

Ar putea fi implementate astfel de soluții și pe căile ferate din România, prin PNRR

Accenture este în discuții cu parteneri pentru a intra în proiecte legate de PNRR atât în România, și în întreaga Europă, spune György Birtolon, managing director Industry X România. ”În România trebuie să vedem, din bugetele alocate, cât la sută va fi pentru tehnologie, pentru că o investiție și o remodernizare a căii ferate este un proiect foarte mare de inginerie civilă și vine cu un cost foarte mare”.

Citește și: Undă verde pentru cumpărarea primelor trenuri nepoluante pe hidrogen din România

Provocarea României este că și celelalte țări au primit fonduri, deci va fi un fel de competiție pentru expertiză, dat fiind că PNRR are un termen-limită, iar aceasta ar putea fi o provocare pentru o țară ca a noastră, care trebuie să înceapă cu dezvoltarea de la infrastructura de bază și probabil va ajunge la tehnologie mai târziu, spun specialiștii Accenture.

Ce alte proiecte are Divizia Industry X din România

În acest moment, printre clienții Accenture, care are circa 900 de angajați în Divizia Industry X din România. se numără nu doar căile ferate din Elveția, ci și 89 de companii din clasamentul Fortune Global 100 și 75% dintre companiile din clasamentul Forbes 500

Centrul de Excelență și Inovare de la Cluj este reponsabil pentru unele dintre cele mai importante proiecte de digitalizare industrială. Printre altele, echipează fabricile cu senzori care colectează, transmit și interpretează date în timp real, și pot prezice cu precizie, de pildă, când va trebui înlocuit un motor. Companiile pot avea astfel o imagine clară a proceselor lor industriale, asigurând identificarea potențialelor probleme înainte de apariția acestora.

În România, experții de la Accenture s-au ocupat de digitalizarea fabricii de mașini de spălat Arctic de la Ulmi. Aceasta fabrică a fost inclusă de Forumul Economic Mondial pe lista „Lighthouse Network” a celor mai avansate fabrici din lume care au adoptat tehnologiile Industry 4.0.

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri