Industria tutunului și a produselor dedicate fumătorilor trece de mulți ani printr-o schimbare, ceea ce necesită o capacitate mare de adaptare, dar contextul actual se poate transforma într-o oportunitate, este de părere Jorge Araya, Director al Ariei Europa de Sud Est și General Manager al BAT România.

Reprezentantul grupului BAT în România, cel mai mare jucător de pe piața locală a tutunului, cu o cotă de piață de peste 50%, companie ale cărei activități a generat un impact de peste 125 de miliarde euro în economie cei 25 de ani de prezență pe piața locală, a discutat cu wall-street.ro, despre provocările curente, despre ce așteptări are pentru anul 2024, dar și despre investiții.

Compania care a contribuit din 1997 și până în prezent cu circa 24 de miliarde de euro la bugetul de stat al României, sub formă de taxe și accize, investește sume impresionante la nivel în dezvoltarea de noi categorii de produse cu risc redus, confirmate prin date științifice. Aceste categorii presupun o trecere completă de la fumat la aceste produse, dar, evident, nu sunt lipsite de riscuri și pot provoacă dependență.

În acest context, Jorge Araya consideră că o companie trebuie înțeleagă perspectiva consumatorului, pentru a putea anticipa tendințele pieței, astfel încât să aducă pe piață produsele potrivite pentru consumatori.

Wall-Street.ro: Cum a fost 2023 pentru BAT România?

Jorge Araya: Rămânem pe deplin angajați în călătoria noastră de transformare, iar 2023 a fost un an special din acest punct de vedere, deoarece a marcat zece ani de la începutul acestei călătorii, care a început în 2013 prin lansarea primului nostru produs pentru vapat în Statele Unite ale Americii și în Marea Britanie. De atunci, inovația și noile tehnologii au transformat industria, produsele și comportamentele consumatorilor noștri, iar pentru noi această schimbare se traduce prin dezvoltarea de noi categorii de produse cu risc redus*.

Portofoliul nostru din România reflectă acest parcurs prin inovații și alternative cu risc redus lansate în acest an, precum VuseGo, produsul nostru de top pentru vapat, și veo™, primul consumabil pe bază de plante compatibil cu dispozitivul glo, care oferă consumatorilor adulți de nicotină și fumătorilor o alternativă la fumat fătă tutun și care nu implică ardere. Velo, produsul nostru modern cu nicotină pentru uz oral, este de asemenea prezent pe piața locală din acest an. Așadar, oferim în acest moment consumatorilor adulți din România întreaga gamă de produse cu risc redus din portofoliul nostru.

WS: Cu ce idei continuați strategia de transformare a companiei în 2024?

J.A.: Procesul de transformare necesită de asemenea o adaptare continuă a culturii organizaționale. O capacitate solidă de înțelegere a consumatorilor, anticiparea tendințelor pieței și abilitatea de a fi cu un pas înainte în îndeplinirea așteptărilor consumatorilor reprezintă cheia succesului viitor. Ne confruntăm cu schimbări continue în tehnologie și în organizarea proceselor de lucru, ceea ce implică o adaptare permanentă. Este o provocare majoră pentru orice afacere, cu siguranță, dar și la nivel individual.

În același timp, aceste schimbări reprezintă o oportunitate de creștere și de învățare, prin adaptarea continuă a mentalității organizaționale la un mediu aflat în continuă transformare. Ne concentrăm pe aceste schimbări în interiorul organizației dar, pentru ca o afacere să prospere, are nevoie de stabilitate și predictibilitate în ceea ce privește mediul economic și cadrul fiscal în care operează, ceea ce reprezintă o provocare continuă pentru marii investitori internaționali ca noi.

BAT este o companie globală puternică, activă de peste 120 de ani în 175 de țări, iar viziunea pe termen lung și deciziile sustenabile în țările în care își desfășoară activitatea se bazează întotdeauna pe un mediu economic stabil și un cadru fiscal echilibrat, care generează predictibilitate pentru dezvoltarea solidă a afacerii.

WS: Care ar fi investițiile pe care le-ați scoate în evidență în direcția transformării?

J.A.: Construirea unui viitor mai bun – A Better Tomorrow™ - necesită un angajament puternic față de investiția continuă în cercetare științifică, în inovație, în tehnologie și în specialiști capabili să înțeleagă așteptările consumatorilor, evoluția economică și potențialul afacerii noastre.

Călătoria noastră de transformare este ghidată de conceptul de reducere a riscurilor asociate fumatului, o strategie în elaborarea politicilor publice care recunoaște riscurile asociate fumatului și își propune reducerea impactului asupra sănătății prin încurajarea fumătorilor să aleagă alternative cu risc redus bazate pe cercetare și dovezi științifice.

Pe lângă potențialul de risc redus, aceste produse trebuie să ofere și o satisfacție a experienței pe care o creează, de aceea continuăm să investim în dezvoltarea noilor categorii de produse, pentru a ne asigura că evoluează din punct de vedere științific și tehnologic pe măsura preferințelor consumatorilor noștri. În 2022, am investit peste 2 miliarde de lire sterline în dezvoltarea noilor categorii de produse.

Fabrica noastră din Ploiești, a doua cea mai mare a grupului din Europa, este de asemenea unul dintre principalii producători de consumabile din tutun pentru glo și peste 70% din producția locală merge la export în peste 50 de țări din lumea întreagă. BAT a investit peste 500 de milioane de euro în dezvoltarea fabricii de la inaugurarea sa în 1997 și în prezent circa 1,100 de angajați lucrează aici.

Pentru că vorbim de angajați, aceștia reprezintă întotdeauna o prioritate și BAT investește constant în dezvoltarea și creșterea profesională a acestora. BAT are circa 3.000 de angajați în cele trei entități care operează pe piața locală (fabrica de la Ploiești, BAT Trading – entitatea comercială și GBS – centrul global de servicii integrate) și generează alte 30.000 de locuri de muncă pe lanțul de aprovizionare și distribuție.

Investiția în dezvoltarea angajaților noștri reprezintă o prioritate constantă și ne bucurăm să vedem că nivelul de retenție a acestora este unul foarte bun: circa jumătate dintre angajați sunt alături de companie de peste 10 ani. O provocare permanentă, dar și o satisfacție incredibilă în cariera noastră ca lideri organizaționali este să dezvoltăm mereu echipe și oameni și să putem susține o nouă generație mai bună decât cea de azi.

WS: Care au fost cele mai mari provocări pe care a trebuit să le depășiți în 2023?

J.A.: Trecem printr-o perioadă marcată de schimbări și transformări continue, ceea ce implică o adaptare permanentă. Este o provocare majoră pentru orice afacere, cu siguranță, dar și la nivel individual. În același timp, acest context poate fi o oportunitate de creștere și de învățare, prin adaptarea continuă a culturii organizaționale la un mediu aflat în continuă transformare. Prin urmare, afacerile și companiile trebuie să fie mult mai pregătite pentru volatilitate, mai rezistente.

Dialogul cu consumatorii și obținerea de informații relevante despre așteptările lor, transformarea companiilor în organizații axate pe învățare și creștere sunt câteva dintre elementele care pot susține o afacere mai rezistentă. Avem nevoie de abilitatea de a înțelege perspectiva consumatorilor, astfel încât să fim capabili să anticipăm tendințele pieței, să înțelegem direcția în care evoluează. De asemenea, lanțul de aprovizionare trebuie să fie foarte rezistent, la fel capacitățile comerciale și puterea financiară, pentru a fi pregătite pentru acest nivel de volatilitate.

Ciclurile economice sunt mult mai reduse acum, ceea ce creează presiuni asupra capacității operaționale. BAT este o afacere foarte puternică și rezistentă, dar înțelegem că zilele în care puteai anticipa viitorul au rămas în trecut. De aceea, este nevoie sa dezvoltăm o capacitate sporită de rezistență și să ne pregătim pentru orice tip de scenariu.

Cum menționam anterior, stabilitatea și predictibilitatea mediului economic și a cadrului fiscal reprezintă o preocupare permanentă. Este important ca toți actorii implicați să înțeleagă faptul că un mediu economic stabil și echilibrat și politicile fiscale predictibile pot genera volume semnificative de investiții din partea marilor companii în industria și economia din România, care poate astfel să-și întărească potențialul economic în regiune și să devină din ce în ce mai competitivă pe piețele internaționale.

WS: Peste ce fel de provocări și oportunități vă așteptați să dați în 2024?

J.A.: Procesul de transformare a companiei este extrem de complex și continuăm investiția de resurse semnificative în această direcție – construirea unui viitor mai bun prin reducerea impactului asupra sănătății. BAT susține construirea unui viitor în care alternativele cu risc redus la fumat reprezintă o opțiune viabilă, în care inovația este în centrul atenției și consumatorii au posibilitatea să aleagă dintr-o gamă variată de produse cu nicotină fără ardere.

Traversăm în prezent un context care poate deveni o mare oportunitate de schimbare, de redefinire a viitorului strategiilor de sănătate publică prin politici relevante, care să reflecte realitatea și care să le ofere fumătorilor adulți libertatea de a alege produse cu risc redus. Aceasta nu înseamnă relaxarea cadrului legal; dimpotrivă, înseamnă recalibrarea reglementărilor pentru a reflecta cât mai corect dovezile științifice și așteptările consumatorilor adulți în căutare de alternative mai bune la fumat.

De aceea, dezvoltăm mai multe categorii de produse care să contribuie la reducerea efectelor nocive asociate fumatului, astfel încât consumatorii adulți să poată alege cel mai potrivit produs cu risc redus pentru ei. Credem că fiecare categorie de produse cu risc redus ar trebui să aibă reglementări specifice și că știința ar trebui să fie reperul pentru elaborarea unei reglementări bazate pe dovezi și proporționale cu gradul de risc pentru fiecare categorie.

Sperăm ca factorii de decizie, organismele de sănătate publică și autoritățile de reglementare să ia decizii informate, pe baza dovezilor științifice disponibile și, în același timp, să ia în considerare progresele înregistrate în țările care au implementat cu succes strategiile de reducere a efectelor nocive asociate fumatului, Suedia, Japonia sau Marea Britanie fiind doar câteva exemple.

WS: Care sunt obiectivele companiei pentru 2024?

J.A.: Ultimii ani relevat faptul că provocările cu care ne confruntăm sunt din ce în ce mai imprevizibile și dificile și este nevoie de o capacitate crescută de adaptare și de rezistență.

Ne uităm constant la domenii pe care le putem îmbunătăți și dezvolta, iar prioritățile principale sunt clare.

În primul rând, vom continuă să investim în știință, tehnologie și inovare. La nivel global, investim circa 300 de milioane de lire sterline anual în cercetare pentru noile noastre categorii de produse și oferim un portofoliu extins de produse fără tutun, precum produse de încălzire a tutunului, produse cu vapori și produse moderne cu nicotină pentru uz oral. BAT își propune ca 50 de milioane de consumatori să aleagă noile noastre categorii până în 2030 și suntem bucuroși să spunem că produsele recent lansate și inovația continuă, susținute de extinderea geografică ulterioară, au făcut ca 24 de milioane de consumatori să aleagă deja aceste produse la nivel global în 2023, o creștere de 1,5 milioane față de întregul an 2022.

În al doilea rând, ne propunem să dezvoltăm permanent un mod de lucru responsabil și sustenabil. Generarea unui impact pozitiv în societate face parte din scopul nostru strategic de a construi un viitor mai bun. În România, angajamentul nostru pentru sustenabilitatea afacerii se traduce prin abordări multiple:

  • campanii anuale de conștientizare cu privire la practicile comerciale responsabile și prevenirea accesului tinerilor la produse cu nicotină;
  • campanii de conștientizare privind protejarea mediului și dezvoltarea permanentă a infrastructurii de colectare a dispozitivelor noastre electronice în vederea reciclării, cu peste 17.500 de dispozitive colectate deja;
  • campanii interne, în care angajații își unesc forțele pentru a produce schimbări pozitive prin donații de sânge, donații de îmbrăcăminte și proiecte de împădurire.

Nu în ultimul rând, angajații noștri rămân între cele mai importante resurse și priorități ale companiei. O echipă minunată de oameni îndrăzneți, diverși și entuziaști, care împreună generează o performanță uimitoare a rezultatelor, în a căror dezvoltare profesională continuă investim permanent prin training-uri și cursuri de pregătire adaptate nevoilor individuale și de echipă.

Mă bucur să spun că foarte mulți angajați din România activează în poziții de conducere în diferite piețe ale companiei la nivel global, iar echipa de conducere a Ariei bazată la București coordonează activitatea BAT în România și în alte 12 țări incluse în această arie, între care Italia, Ucraina, Turcia, Bulgaria, Serbia, Slovenia, Croația, Bosnia – Herțegovina, Muntenegru, Albania, Macedonia și Kosovo.

Sursa foto: BAT România

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri