Compania Petrom, principalul operator de pe piata petroliera autohtona, tinteste pentru anul 2010 pozitia de lider in productia de petrol si gaze din Europa de sud-est.

Preluata in urma cu un an de zile de grupul austriac OMV, firma romaneasca isi pastreaza identitatea si face planuri de achizitie si dezvoltare dupa modelul unei transnationale. Managementul Petrom a anuntat ieri ca va investi in urmatorii cinci ani aproximativ 3 miliarde de euro, jumatate in activitatea de explorare-exploatare de titei si gaze, jumatate in retehnologizarea rafinariilor si marketing. Actionarul majoritar, OMV mizeaza, la randul sau, pe firma romaneasca pentru a-si spori veniturile si a deveni cea mai puternica companie integrata de talie medie in industria de petrol si gaze. Petrom va contribui la jumatate din performanta grupului. Dorim sa producem minimum jumatate din petrolul pe care-l rafinam, sa devenim cei mai puternici in regiunea Dunarii, a declarat ieri Wolfgang Ruttenstorfer, presedintele OMV. Pentru aceasta, Petrom isi va dubla productia de titei la 210.000 barili si va creste gradul de utilizare a celor doua rafinarii, Arpechim si Petrobrazi, de la 79% cat este in prezent, la 95% in urmatorii cinci ani.

Pentru a mentine insa rezervele de titei, compania romaneasca va investi doar in activitatea de explorare circa 100 de milioane de euro/an, suma ce-i va permite sa creasca rata de inlocuire a rezervelor de la 15% cat este acum, la 70% in 2010.

In perioada urmatoare, sondele nerentabile vor fi dezafectate, a anuntat Gheorghe Constantinescu, directorul general al companiei. Managementul Petrom a decis de asemenea, ca zona care prezinta un interes deosebit pentru cresterea rezervelor de titei o reprezinta zona Marii Caspice, unde achizitiile vor fi efectuate in functie de conditiile de piata. Cresterea gradului de utilizare a rafinariilor cu aproape 20% presupune investitii suplimentare de circa un miliard de euro in urmatorii cinci ani. Investitii care vor duce si la scadere a costurilor de productie de la 12,13 dolari/baril acum la circa 9 dolari/baril. Petrom va cheltui nu mai putin de 500 de milioane de euro pentru marketing, compania romaneasca vizand iesirea pe pietele externe. Petrom va avea o pozitie competitiva pe piata de export, a Turciei, de exemplu si va deveni furnizor pe pietele de distributie invecinate, ca Bulgaria sau Serbia, a explicat Ruttenstorfer. In tara, Petrom vrea o cota de piata de 30% si un volum al vanzarilor pe fiecare benzinarie de 2,9 milioane de litri/an. Nici productia de gaze naturale nu va fi neglijata, au precizat reprezentantii Petrom. Compania romaneasca este al doilea producator de gaze naturale al Romaniei, asigurand circa o treime din cererea la nivel national. Planurile privind sectorul gazelor naturale in urmatorii cinci ani prevad o crestere a volumului de vanzari de gaze la peste 7 miliarde de metri cubi/an si atingerea unei cote de piata de 35%. OMV si Petrom vor sa atinga o profitabilitate de 13% si vor sa devina cea mai buna companie integrata de talie medie din lume, a explicat presedintele grupului, Wolfgang Ruttenstorfer.

Politica de dezvoltare anuntata de Petrom completeaza politica agresiva de expansiune a grupului austriac OMV. In timp ce Petrom isi dubleaza cantitatea de titei exploatata, OMV isi sporeste cu 50% productia zilnica si intentioneaza sa-si dubleze capacitatea de rafinare. Strategia de dezvoltare prezentata ieri la Viena ia in calcul noi oportunitati de explorare si productie in Africa de Nord, Marea Neagra, Pakistan, Rusia si regiunea Marii Caspice. La nivelul intregului grup, OMV intentioneaza sa creasca rata de inlocuire a rezervelor cu 160%, procent superior celui vizat de subsidiara Petrom. Este un ritm de dezvoltare profitabil, a declarat presedintele grupului Wolfgang Ruttenstorfer.

Potrivit planului de dezvoltare, OMV se va concentra pe operatiunile comerciale din regiunea baltica si pana in Turcia, flancate la vest de membrii mai vechi ai Uniunii Europene si de Ucraina si Belarus, numite centura de crestere est-europeana. OMV intentioneaza sa profite in continuare de pe urma ritmului ridicat de dezvoltare din Europa rasariteana, conform strategiei aplicate si pana acum. In urmatorii cinci ani, gurpul austriac si-a propus investitii de 1,7 miliarde euro/anual, cu aproximativ 400 de milioane de euro mai mult decat acum. Strategia OMV prevede concentrarea activitatilor in sase regiuni considerate esentiale: Rusia, regiunea dunareana a Marii Adriatice, Orientul Mijlociu si Marea Caspica, Marea Nordului, nordul Africii, Austria si Noua Zeelanda. Oportunitatile dintre Rusia, si regiunea caspica si compania de stat Pakistan Petroleum fac parte dintre elementele de interes maxim pentru grupul austriac, in viitorul apropiat.

Ingrijorarile presedintelui erau legate de povara importurilor energetice

Presedintele OMV, Wolfgang Ruttenstorfer, este de parere ca ingrijorarea presedintelui Basescu si a politicienilor in general in privinta evolutiei preturilor la carburanti este fireasca, dar nu schimba cu nimic politica firmei. Petrom isi face singura politica de preturi, a declarat ieri Ruttenstorfer, evitand sa vorbeasca despre masurile cu care conducerea companiei s-a prezentat saptamana trecuta la intalnirea cu presedintele Romaniei. Seful OMV a spus ca presedintele si-a exprimat ingrijorari legate de balanta de plati, de povara importurilor energetice.

Ar trebui sa se produca o scadere a pretului titeiului

Presedintele grupului OMV crede ca daca nu se intampla nimic major in urmatorii doi-trei ani, pretul international al petrolului ar trebui sa scada la 30 de dolari/barilul. Pana atunci insa, pe termen scurt, Ruttenstorfer admite ca pretul titeiului pe pietele
externe poate atinge niveluri ridicate de 50-60 de dolari/barilul.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri