Piata farmaceutica din Romania a crescut anul trecut cu aproape 19% fata de 2009, inregistrand o valoare, la pret de distributie, de 9,62 miliarde de lei (2,28 miliarde de euro), pe fondul unui avans accelerat in prima jumatate a lui 2010.
Cresterea inregistrata in 2010 a fost alimentata de un avans puternic al segmentului de medicamente eliberate pe baza de reteta medicala (+24%), pe cand cel al OTC-urilor (medicamente eliberate fara reteta medicala) a inregistrat o crestere mai modesta, de 6,3%. Segmentul de spital a crescut cu 3,6% in perioada analizata.

Valoarea totala a medicamentelor eliberate catre pacienti in trimestrul al patrulea (T4) s-a ridicat la 2,32 de miliarde de lei, in crestere cu 4,4% fata de perioada similara din 2009.

Avansul din T4 se datoreaza exclusiv segmentului de medicamente cu reteta medicala, care a atins o valoare de 1,72 de miliarde de lei, in crestere cu 8%. Segmentul OTC-urilor a raportat o scadere de aproape 7%, pana la 0,34 de miliarde de lei, pe cand cel de spital s-a depreciat cu 1,5%, pana la 0,26 miliarde de lei fata de T4 din 2009.

"Prognoza noastra anterioara de crestere anuala a fost depasita datorita creditarii practicate de majoritatea companiilor producatoare, insa performanta semestrului al doilea si in special cea a trimestrului al patrulea confirma aparitia unui nou punct de inflexiune, cauzat in primul rand de sprijinul public redus si termenele de plata foarte lungi", explica Petru Craciun, directorul general al companiei de cercetare si studii de piata Cegedim Romania.

Oficialii Cegedim apreciaza ca in comparatie cu ritmurile de crestere din ultimile cinci trimestre, se remarca in cel ultim o scadere semnificativa in unitati (-14,9%) si zile de tratament (-7,9%) cu tendinta de conservare in valoare (+4,4%).

"Piata intra astfel intr-o noua etapa, ca urmare a masurilor administrative de limitare a preturilor, de scadere a sustinerii publice si de prelungire a termenelor de plata, efectul final fiind - din pacate - limitarea accesului unui numar important de pacienti la nivelul anterior de tratament", potrivit comunicatului de presa emis de Cegedim.



Cele mai vandute medicamente

Studiul Cegedim indica o ordine neschimbata a celor mai importante grupe terapeutice, medicamentele cardiovasculare inregistrand in ultimele 12 luni o valoare de 1,79 miliarde de lei, in crestere cu 18,9%. Segmentul medicamentelor oncologice a avansat pana la 1,6 miliarde de lei, in crestere cu 34,7%, iar cel al medicamentelor pentru aparatul digestiv si metabolism a progresat in valoare cu aproape 13%, pana la 1,29 miliarde de lei.

Clasamentul celor mai mari companii farma din Romania

"Plutonul" celor mai importante companii farma din Romania este condus de francezii de la Sanofi-Aventis (inclusiv Zentiva si Sanofi-Pasteur), cu vanzari de 872,7 milioane de lei, aproape la egalitate cu Roche, care are 872,1 milioane de lei, urmati de Pfizer (inclusiv Wyeth) cu 628,1 milioane de lei.

Topul primilor 10 jucatori este completat de Novartis (596,4 milioane de lei), GlaxoSmithKline (577,2 milioane de lei), Servier (487 milioane de lei), Merck & Co (448,4 milioane de lei), AstraZeneca (386,8 milioane de lei), Daiichi-Sankyo/Terapia Ranbaxy (347,1 milioane de lei) si Abbott (274,2 milioane de lei).



Ce urmeaza anul acesta?

In conditiile unor termene de plata de pana la sapte luni, precum si ale reducerii accesului pacientilor la medicamente (prin scaderea sustinerii publice), oficialii Cegedim se declara rezervati in ceea ce priveste prognoza pentru 2011.

"Ramanem rezervati pentru 2011, riscul sistemic fiind in crestere, iar evolutia pietei va depinde in mod substantial atat de conduita companiilor, cat si de masurile autoritatilor din sanatate", este de parere Craciun.

Cegedim Romania, parte a grupului Cegedim din Franta, a inregistrat venituri de 5,7 milioane de euro in 2010. Numarul angajatilor a fost de 70 de persoane.







Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri