Iesiri la rampa: Declaratiile top managerilor care au marcat primul semestru

Iesiri la rampa: Declaratiile top managerilor care au marcat primul semestru

Cuprins Articol:

Sunt acele evenimente din piata si declaratii care au modelat industriile IT&C din ultimele luni – fie ca vorbim de miscari strategice, noi numiri in functii inalte sau perspective asupra pietei, toate acestea au puterea de a schimba climatul in care business-urile activeaza.

Marius Bostan, fostul Ministru al Comunicatiilor si Societatii Informationale, despre bugetul necesar pentru Minister

Marius Bostan este o persoana care le spune “verde in fata”, fara ocolisurile politicienilor cu care Romania s-a obisnuit, din pacate, de-a lungul ultimelor doua decenii.

El a declarat ca Romania are nevoie de 3 miliarde de euro pentru a dezvolta infrastructura IT&C pana in 2020 astfel incat sa indeplineasca obiectivele din Agenda Digitala a Uniunii Europene.

“Infrastructura este construita in mare parte de operatorii private de comunicatii, iar aceasta infrasctructura are foarte multe duplicari in toata tara. Astfel, cand pica o retea, nu va dati seama de acest lucru pentru ca exista redundante facute sa nu sezisati acest lucru. Pentru a atinge indicatorii asumati de aceasta strategie, ar fi nevoie de 3 miliarde de euro pana in 2020. Noi avem o alocare financiara de aproximativ 530 de milioane de euro de la Uniunea Europeana, iar restul banilor ar trebui sa vina din surse nationale sau de la privat. In fiecare an sunt alocate in jur de 400-500 de milioane de euro in zona de IT&C daca luam in calcul investitiile tuturor operatorilor, a tuturor furnizorilor de internet. Daca mai calculam si alte investitii in cercetare si dezvoltare, securitate, cloud computing, open data, big data, sumele allocate de mediul privat sunt de cel putin 10 ori mai mari decat fondurile UE sau de la stat”, a afirmat Bostan.

Desi nu mai era in Guvern la acea data, Bostan a pus umarul si pentru infiintarea GovITHub, unul dintre proiectele majore ale acestui Guvern, aplaudat de actorii din piata IT. GovITHub este un program guvernamental care ofera burse de 2.000 euro specialistilor din IT care doresc sa se implice in eficientizarea administratiei publice. In urma inscrierilor urmeaza sa fie alesi cei 10 bursieri.

In mai putin de doua saptamani de la lansarea GovITHub, 1070 de persoane s-au inscris pe platforma si si-au exprimat disponibilitatea de a contribui la proiecte open-source de guvernare electronica. De asemenea, 40 de companii si-au exprimat interesul de a sustine programul si de a deveni partenere ale Cancelariei Prim-Ministrului pentru a dezvolta platforme informatice in serviciul cetatenilor.

Dragos Tudorache, Ministrul interimar al Comunicatiilor, despre Ro-Net

In putinele saptamani cat a fost Ministru, Dragos Tudorache a pavat drumul catre actualul ministru, Delia Popescu, anuntand totodata cateva date interesante.

Astfel, Ministrul interimar al Comunicatiilor, Dragos Tudorache, a subliniat ca pana la finalul anului circa 600 de locatii din cadrul proiectului Ro-Net vor fi acoperite, urmand ca restul de circa 200 sa fie adaugate intr-o a doua faza a proiectului. “Bugetul pentru a doua faza a proiectului, extinderea celor care nu vor fi acoperite anul acesta, este de 100 de milioane de euro”.

“Incercam, si avem semnale ca vom reusi, sa evitam o corectie a bugetului de la Uniunea Europeana, astfel incat am demarat discutii cu Comisia Europeana pentru esalonarea investitiilor ulterioare”, puncteaza Dragos Tudorache.

Florin Talpes, unul dintre cei mai titrati antreprenori romani, a subliniat diferentele dintre mentalitatea antreprenorilor locali, fata de cei din SUA.

„In SUA, in Silicon Valley, 90% din eforturi se indreapta catre marketing si doar 10% catre substanta, tehnologie. Acolo, inainte chiar de a avea un produs, incepi sa creezi piata – inca din momentul in care ai conceptul! De ce sa pierzi un an, sau mai mult, pana cand ai produsul 100% finit?”.

Romanii duc lipsa de experienta in business cases, lipsesc oamenii cu viziune asupra pietei. De cealalta parte insa, Talpes critica putin piata din SUA, spunand ca exista o tendinta de a supraevalua startup-urile, bazat doar pe cateva „cuvinte cheie”.

Pe de alta parte, Talpes subliniaza ca Romania trebuie sa formeze cat mai rapid specialisti in marketing si vanzari pentru ca businessurile locale sa se dezvolte la nivel international, a declarat pentru wall-street.ro, Florin Talpes.

“Cand te extinzi international, ai nevoie de oameni care sa faca vanzari si marketing. Iar acestia costa foarte mult si ai o bariera greu de depasit. Asa ca, ori iti faci un business online sau creezi o echipa care se ocupa de vanzari si marketing din Romania. Dar trebuie sa faca acest lucru la nivel international. Iar, pentru asta, trebuie sa formam multi specialisti cu abilitati de business. Acest lucru este o piedica majora pentru companiile care vor sa se dezvolte international. Atunci cand se formeaza nucleul unui start-up, acesta ar trebui sa aiba macar trei oameni, din care cel putin unul sa fie de business, nu tehnic. Si omul acela de business trebuie sa aiba o oarecare experienta si vorbim de experienta internationala...iar, la capitolul acesta, piata este foarte saraca. De aceea, pentru dezvoltarea zonei de start-up-uri de tehnologie in Romania, cred ca trebuie sa punem accentul pe formarea cat mai repede si a tot mai multi specialisti cu abilitati de business. Poate sa fie cineva care pleaca din Bitdefender si care sa mearga intr-un start-up. Acea persoana stie deja ce inseamna dezvoltare internationala si poate sa fie un pilon de baza", afirma Talpes.

Mike Parsons, Qualitance - comparatii Silicon Valley, "Romania Valley"

Antreprenorul in serie din Silicon Valley Mike Parsons, in prezent manager la Qualitance pe sectorul de inovatie, numeste si el cateva lucruri pe care antreprenorii din tech ar trebui sa le evite cand lanseaza un start-up.
“As spune ca una dintre greselile cele mai mari pe care le-am vazut, lucrand in San Francisco cu o multime de startup-uri, este ca firmele sunt ocupate cu orice altceva, decat produsul in sine. Isi fac carti de vizita superbe, un site extraordinar…totul mai putin produsul in sine. Apoi ii intrebi – „ce lucru special face produsul tau? Ce ai invatat?” – se uita la tine, se fastacesc… si in final, afli ca nu au decat planuri, fiind ocupati sa caute bani, sa fie interesati doar de aparente.

S-a schimbat perspectiva asupra finantarilor, in SUA. VC-ii sunt mai stricti, mai greu sa ii abordezi. Inainte, multe companii spuneau ca au ideea respectiva si atrageau bani, acum vor sa vada ceva practic, sunt interesati de numarul de fani, de angajati.

Paul Cosmovici, Cosmovici Intelectual Property

Paul Cosmovici este specialist in avocatura pe segmentul de comert online si tehnologie si, intr-un interviu amplu pentru WALL-STREET.ro, a parcurs cateva dintre problemele spinoase ale acestei industrii.

“Daca activezi in eCommerce, prima oara este esential sa iei, daca esti din Romania, domeniile .ro si apoi .com. “Daca cineva iti ia, ulterior, Japonia, de exemplu, iti permiti sa te lupti in instanta si sa pornesti un arbitraj la Geneva?In doua luni, de cele mai multe ori, daca domeniul tau are vechime, a fost inregistrat si a fost folosit, primesti o decizie favorabila”, explica Paul Cosmovici, proprietar si fondator al casei de avocatura Cosmovici Intelectual Property.

Chiar daca marca nu a fost inregistrata, castigi in instanta chiar si asa, insa procesul se poate intinde pe o perioada mult mai lunga – chiar ani.

Din pacate, ca in multe alte situatii, Romania este mult mai lenta. “La noi, un litigiu pe un domeniu dureaza peste un an, daca partea cealalta nu vine in instanta si nu se bate – practic, daca se judeca in lipsa. Daca astazi depui cerere la Tribunalul Bucuresti, primul termen il primesti in sase luni!”, spune el. Evident, exista cateva proceduri prin care poti accelera procesul – asa zisele ordonante presedintiale – procedura de urgenta, prin care dovedesti ca se incalca flagrant marca si exista risc iminent de pierderi mari. Atunci se poate cere registratarului national, in cazul nostru ROTLD, si se blocheaza domeniul concurentului care incalca marca.

Un exemplu practic. Bricodepot a dorit sa se lanseze acum circa 2 ani cu Bricodepot.ro, insa o persoana fizica avea deja domeniul rezervat. “In situatia aceasta, am fortat sa ne dea numele inapoi. I-am pus in fata plangerea penala si, la vederea ei, a acceptat o suma modica de bani si a cedat-o de buna voie. Evident, si in instanta am fi castigat, insa asa a castigat si el o suma de bani si noi am castigat timp”.

Andrei Pitis, Vector Watch, despre iesirea Marii Britanii din UE

Unul dintre evenimentele care, fara indoiala, vor zdruncina per total economia Europei si implicit a Romaniei, este Brexit. WALL-STREET.ro a luat pulsul mai multor manageri din piata,Andrei Pitis fiind, poate, cel care a pus cel mai bine punctul pe “I”.

Fondatorul Vector Watch si unul dintre cei mai titrati antreprenori si manageri din ROmania este dezamagit (si totodata surprins) de iesirea Marii Britanii din spatiul Uniunii. „Este un pas inapoi pentru omenire, per total!”

„Mi se pare un semn prost pentru umanitate, per total. In loc sa ne indreptam catre o Uniune Mondiala, ne divizam ca in trecut. Economic vorbind, inca nu se stie cum o sa fie. Noi avem sedii si in SUA si in Hong Kong, deci nu ne bazam neaparat si integral pe Marea Britanie”, a spus el.

Apel catre programatorii romani – editorial Valentin Radu, Marketizator

Valentin Radu este, fara indoiala, unul dintre cei mai activi, dinamici si optimisti antreprenori din Romania, in domeniul digital. El a scris, pentru WALL-STREET.ro, un editorial amplu privind starea industriei IT si a angajatilor.

“Ce este relevant daca privim putin mai clar situatia este, insa, ca suntem pioni pe tabla de sah a marilor puteri. Oricum vom fi, suntem o tara mica, Romania nu a avut profil de atacator cum au avut tarile vestice. Tari la care ne uitam acum cu gura cascata, admirand frumusetile lor, cladirile lor, numindu-le mult mai civilizate, uitand ca au ajuns acolo prin jaf si crime asupra altor tari mai fraiere, asupra generatiilor ce ne-au precedat pe noi si pe alte tari pasnice.

Ce se intampla acum este ca razboiul, din fericire pentru generatia noastra, se duce la nivel economic, psihologic si este mult mai subtil. Este otrava care ne omoara incet-incet, prin mai multe metode. Hai sa privim cateva cifre referitoare la brain-drain-ul din Romania si impactul sau asupra viitorului tarii noastre”, spune el. Citeste intreg editorialul, foarte apreciat in social media.

Dan Ostahie, Altex, despre provocarile anului curent

Dan Ostahie, CEO si fondator Altex, unul dintre pilonii de baza ai electroIT-ului romanesc, a vorbit despre provocarile anului curent, dar si despre strategia lantului de magazine pe care il conduce.
„Avem de depasit si provocari. Sa nu uitam ca este un an de alegeri, este important sa continuam reformele. Totodata ramane de vazut si cum va evolua legea darii in plata si implicit efectele asupra pietei imobiliare si ecourile pe orizontala spre alte piete”, completeaza Dan Ostahie.

Pe de alta parte, vom parcurge un an cu multiple competitii sportive, lucru care va duce la cresterea vanzarilor de televizoare cu circa 20%, de la 1 milion de unitati comercializate anul trecut, la 1,2 milioane anul acesta.

Romania are nevoie de reforme structurale in mai multe sectoare, precum educatie, sanatate sau administratie publica, chiar daca se vad efecte pozitive ale masurilor fiscale luate recent, a spus Dan Ostahie, proprietarul Altex.

Elefant.ro apasa pedala de acceleratie

Una dintre evenimentele interesante care au avut loc in prima jumatate a anului curent a fost atragerea unei investitii majore de catre Elefant.ro – 5,5 milioane de euro de la fondul Axxess Capital.

Horia Manda, managing partner al Axxess Capital, a declarat cu aceasta ocazie: „EEAF si-a propus sa aduca expertiza si capitalul pentru a sprijini compania in urmatoarea etapa de dezvoltare. Avem incredere ca echipa de management este capabila sa profite de cresterea pietei de retail online si consideram ca Elefant are potentialul sa se distanteze de restul competitorilor, devenind numarul doi autoritar in piata”.

Va fi interesant de urmatit cum va raspunde Cel.ro, al doilea cel mai mare business din online-ul autohton dupa eMag, acestei declaratii si, de alta parte, ce strategie va implementa liderul pietei pentru a prinde avant pe sectiunea de carti.

Totodata Elefant.ro nu are in plan sa se vanda, a declarat pentru wall-street.ro, Ion Sturza, principalul actionar al Elefant Online, compania care detine magazinul electronic, dupa ce in presa au aparut informatii ca fondul Axxess Capital ar vrea sa preia site-ul.

Nu cunosc detalii, nu comentez aceasta informatie. Dar pot sa va zic ca Elefant nu se vinde. Listarea pe bursa este una dintre optiuni”, a afirmat Sturza, cel care a lansat retailerul in 2010 si care este in continuare principalul actionar prin compania Millennium Gold Resources Limited din Cipru.

PayU, despre valoarea pietei de eCommerce din Romania

Valoarea pietei de eCommerce din Romania a crescut cu 31%, ajungand la 8,4 miliarde de lei (circa 1,8 miliarde de euro – n.r.).

,,Piata platilor online a crescut semnificativ pe parcursul anului trecut. Valoarea medie a cosului de cumparaturi online al romanilor a crescut cu aproximativ o treime, ajungand la peste 260 lei. Cea mai mare tranzactie in online a fost inregistrata in eTail si a atins valoarea de peste 140.000 lei.” declara Marius Costin, country manager PayU Romania.

Iulian Stanciu, eMag, arata (inca o data) importanta mCommerce-ului

eMag, cel mai mare jucator din eCommerce-ul local, genereaza circa 35% din vanzari din platforma mobila, aplicatie si varianta Web, traficul pe mobile acoperind luna anterioara 50,9% din total, conform lui Iulian Stanciu, CEO al eMag.

Circa 48% din vanzari au in componenta cel putin o cautare. “Principalele surse de trafic pentru noi sunt traficul direct, apoi Google, Facebook, newsletter si Profitshare. Interesant este ca bannerele traditionale, pe langa trafic, construiesc si awareness. De exemplu, nu multi ar asocia eMag cu covoarele. Lumea s-ar duce mai degraba la magazine de mobila sau decoratiuni interioare, insa dupa o campanie extinsa de bannere in care prezentam covoarele pe care le vindem noi, aceasta perceptie s-ar putea schimba”, explica Stanciu.

Achizitia PCGarage de catre eMag nu reprezinta si sfarsitul achizitiilor pe piata locala ci, mai degraba, startul a ceea ce ar putea insemna un val de preluari de catre liderul pietei de eCommerce. Iulian Stanciu, CEO si actionar al companiei, spune ca “sunt si ceva startup-uri care s-au dezvoltat interesant”.

Avand in vedere cresterea industriei de jocuri peste tot in lume si pozitionarea foarte buna a PC Garage in aceasta zona, vom investi in dezvoltarea regionala si cresterea gamei de produse si servicii”, Iulian Stanciu, CEO eMAG.

Sursa foto: Khakimullin Aleksandr, Shutterstock

Personalizate pentru tine