Insolventa, desi nu este o stare dezirabila pentru companie, trebuie privita ca o solutie pentru salvarea afacerii sau a elementelor de valoare dintr-o afacere: brand, angajati, cota de piata, un produs cu perspectiva, active valoroase, know-how. Valoarea care poate fi salvata si gradul de dificultate in care a ajuns compania se afla intr-o relatie invers proportionala: cu cat nivelul de dificultate este mai mic, cu atat mai multe elemente din afacere pot fi salvate. Rolul practicianului in insolventa este de a maximiza rezultatele reorganizarii in favoarea companiei si a tuturor actorilor din jur.

Nietzsche spunea ca „ceea ce nu ne omoara, ne face mai puternici.” La fel este si in cazul insolventei, o procedura care in trecut era perceputa ca fiind egala cu falimentul companiei, si care acum, mai ales in cazul companiilor de anvergura, inseamna majoritar reorganizarea afacerii. Este o procedura pe cat de dificil de acceptat, pe atat de benefica pentru companie, mai ales atunci cand este solicitata la timp. Daca in trecut insolventa reprezenta un stigmat, oamenii de afaceri au inceput sa o perceapa asa cum este, o stare de fapt care ajuta la resetarea afacerii, la optimizarea si asezarea acesteia pe o traiectorie normala.

Cu toate acestea, decizia de intrare in insolventa nu este deloc simpla. Este o solutie rationala, indelung analizata de antreprenor, dar si marcata de o incarcatura emotionala puternica. Rezultatele muncii sale, o afacere construita candva de la zero, au devenit vulnerabile. Dintre toti actorii implicati (actionari, manager, creditori, consultanti, practicianul in insolventa etc.), antreprenorul este cel care are abordarea cea mai emotionala. Pe langa provocarile survenite din gestionarea afacerii (lipsa lichiditatii, intarzieri la plata creditelor, presiuni venite din partea salariatilor, creditorilor si furnizorilor), tensiunea provocata de modul in care el percepe dificultatea si teama de esec sunt factori determinanti in luarea acestei decizii.

Deschiderea propriu-zisa a procedurii aduce in primul rand un moment de respiro pentru business si antreprenor, desi inca mai exista teama de necunoscut. Este un moment zero in care tot ce tine de trecutul companiei trece in responsabilitatea administratorului judiciar, iar focusul pe business-ul curent revine managementului. Se stopeaza starea de criza continua, iar compania intra intr-o zona de protectie financiara, care altfel nu ar putea fi accesata. Primul pas pentru salvarea business-ului a fost facut. Intervine un soi de usurare, care mai ia putin din presiunea ultimelor luni.

Apoi focusul trece pe salvarea companiei. Pe parcursul procedurii, practicianul in insolventa va actiona ca un mediator intre antreprenor si creditori, cu scopul de a salva valoarea din business. Prin natura rolului sau, acesta are posibilitatea sa analizeze obiectiv si echidistant situatia prin care trece compania si sa gaseasca punctul de echilibru intre interesele companiei si ale creditorilor.
Primele luni ale insolventei sunt percepute de obicei ca fiind cele mai dificile pentru antreprenor, salariati si administrator judiciar, prin prisma nevoii de informatii a celui din urma, care trebuie sa analizeze tot istoricul companiei si sa inteleaga in detaliu cum functioneaza businessul. Iar aici comunicarea are un rol la fel de important ca eficientizarea, atat in plan intern cat si extern.

Reorganizarea reprezinta sansa unui restart profund necesar unei afaceri care s-a luptat pentru supravietuire. Ea vine de multe ori dupa luni de zile in care antreprenorul s-a confruntat cu crize succesive care in final ajung sa il depaseasca. Sta in priceperea si experienta administratorului judiciar sa restranga pagubele, sa puna la un loc toate bucatile, sa clarifice lucrurile si sa dea incredere partenerilor.

Secretul unei reorganizari rapide si de succes este cooperarea intre toti actorii implicati. Vorbim despre comunicare deschisa si transparenta. Clientii vor fi abordati pentru a primi garantia ca afacerea merge mai departe, creditorii vor fi asigurati de maximizarea averii companiei care sa ajute la plata creantelor, iar salariatii – partenerul principal pe parcursul procedurii – vor primi asigurari in privinta locurilor de munca in masura in care acestea pot fi salvate, toate in functie de gradul de dificultate al companiei.

Resetarea nu se produce doar la nivelul afacerii, ci si al managementului. Acesta trebuie sa fie atent la trei componente esentiale: stabilizarea afacerii in perioada de observatie, participarea la conceperea unui plan de reorganizare impreuna cu administratorul judiciar – in esenta un plan de afaceri – si apoi executarea acestuia. Aici, rolul adminstratorului judiciar este acela de specialist in management de criza, care prin colaborare cu echipa de management a companiei trateaza toate aspectele strategice ale companiei, dar si activitatile si masurile de zi cu zi. In perioada de redresare, managementul trebuie sa continue sa se concentreze pe directiile agreate prin planul de reorganizare.

Etapa post insolventa presupune o precautie crescuta atat pe plan intern, cat si in ceea ce priveste contextul industriei si economic in general. Administratorul judiciar iese din ecuatie imediat dupa inchiderea procedurii de insolventa, iar echipa de management este din nou complet autonoma. Urmeaza o perioada de readaptare a companiei la conditiile pietei, urmatorii ani fiind esentiali pentru restabilirea si maturizarea afacerii. Este timpul ca managementul sa se concentreze pe core business, sa isi directioneze resursele in activitati profitabile si sa evite generarea de costuri nesustenabile, care ar putea afecta activitatea de baza a companiei, mai ales atunci cand vorbim despre o piata volatila, intr-un context fiscal complicat.

In cei peste 20 de ani de experienta in CITR, feedback-ul constant al antreprenorilor care au trecut prin etapa de reorganizare a fost ca daca ar fi inteles mai din timp ca acest proces chiar poate fi o sansa reala pentru companie si ca e vital ajutorul unui specialist in criza, asa cum e un admnistrator judiciar cu experienta, ar fi accesat cu siguranta aceasta procedura de la primele ei semne.

Sursa foto: SFIO CRACHO / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri