Din 5 februarie, statele membre UE – inclusiv țara noastră - aplică un embargou asupra produselor petroliere rusești, în completarea celui asupra țițeiului rusesc introdus pe 5 decembrie. Cum România importa masiv motorină din Rusia, întrebarea pe care și-o pune toată lumea este: cât de mult se scumpește carburantul?

Ce prevede embargoul asupra motorinei rusești

Practic, importurile de motorină (și alte produse petroliere) din Rusia sunt interzise în Uniunea Europeană, de la 5 februarie. La această măsură se adaugă și introducerea unui plafon de preț de 100 de dolari pe baril pentru motorina rusească vândută altor state, plafon aplicat de UE, G7 şi Australia. Acesta constă de fapt într-o interdicția impusă serviciilor de asigurare și de transport maritim privind livrările de motorină cu un preț peste plafon – servicii care, în general, sunt furnizate de companii cu sediul în state UE sau G7.

Scopul plafonului este acela de a atenua impactul embargoului asupra prețurilor globale ale motorinei. Practic, nivelul de 100 de dolari este destul de apropiat de prețul normal de tranzacționare al acestui carburant, astfel că Rusia va continua să vândă motorină statelor din afara UE și G7, doar că marjele sale de profit vor fi reduse. În același timp, motivul pentru care plafonul a fost pus destul de sus (provocând reacții din partea Poloniei și țărilor baltice) este ca marjele să nu devină negative, astfel încât Rusia să nu mai livreze – ceea ce ar provoca o creștere explozivă a prețurilor la nivel global

Ce s-a întâmplat cu prețul motorinei în România din cauza embargoului aplicat Rusiei

Ca și în cazul embargoului asupra țițeiului rusesc din decembrie 2022, prețurile carburanților la pompă nu au crescut foarte mult. Și asta cu toate că peste două treimi din motorina importată în România vine din Rusia, iar motorina este principalul carburant utilizat în țara noastră. Importurile rusești reprezintă însă mai puțin o treime din necesar (în mare, 1,8 din peste 6 milioane de tone de carburanți), restul fiind din producția internă.

De asemenea, companiile și-au făcut stocuri înainte de intrarea în vigoare a embargoului sau au găsit surse alternative de aprovizionare. Trebuie precizat că unele dintre țările din care importăm motorină, cum ar fi India, o obțin din procesarea petrolului rusesc.

Ca urmare, motorina, care pe 4 februarie era în jur de 7,6 lei/litrul în București, a ajuns pe 5 februarie, prima zi de embargou, la cel mult 7,69 de lei/litru (dar în unele stații Petrom prețul era și de 7,59 lei). Iar luni, 6 februarie, potrivit Monitorului Prețurilor, tot în Capitală motorina avea prețuri între 7,57 și 7,7 lei/litru.

De asemenea, trebuie precizat că este foarte posibil ca, în cazul în care prețul trece de 9 lei/litru să fie introdusă din nou compensarea de 50 de bani pe litru, care a încetat de la 1 ianuarie. Compensarea este suportată jumătate de către bugetul de stat (25 de bani) și jumătate, voluntar, de către benzinării (25 de bani). Evident, benzinăriile care nu vor să suporte partea lor de compensare nu o primesc nici pe cea de la buget.

Sursa foto: Cristi Croitoru / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri