Tradiționalul catalog lucios cu oferte, care ne umplea cutiile poștale, va dispărea în următorii ani. În locul său vom avea cataloage digitale și personalizate, afirmă Cătălin Pațachia, Country Manager Offerista Group. Ce s-a întâmplat cu grupurile de retail care au făcut deja această tranziție? Cum s-a văzut ea în vânzări?

”Consumatorii se mută în digital, fiecare are alte obiceiuri de consum, alte preferințe, iar targetarea cu cataloage în format digital e mult mai eficientă”, a explicat Cătălin Pațachia, Country Manager Offerista Group, în cadrul retailArena 2023. Offerista este lider de piață pe segmentul de retail marketing digital și ajunge la peste 200 de milioane de consumatori din Europa lunar.

Companiile care au renunțat la cataloagele pe hârtie

El a dat ca exemplu grupurile Leclerc și Rewe, care au renunțat recent la cataloagele tipărite recent. IKEA, care avea un catalog cu tradiție de 80 de ani, și cel mai mare din lume ca tiraj, a renunțat la el. Și în România sunt retaileri care au făcut acest lucru – METRO sau Carrefour.

Un prim motiv este cel economic: tiparul și distribuția s-au scumpit, prețul hârtiei a crescut cu 95% în 2022 față de 2021 și cu încă 50% în Q1 în 2023. De asemenea, nici consumatorii nu mai vor astfel de cataloage. Statisticile arată că 44,7% mai citesc cataloagele, față de aproape 59% în 2016. ”Estimăm că doar 20% din cataloage își ating scopul”, a spus Cătălin Pațachia. Practic, 80% ajung la coș.

Se schimbă și obiceiurile de consum, în primul rând din cauza inflației. Peste 94% dintre consumatori caută oferte, 23% au schimbat retailerul, iar 64% și-au schimbat obiceiurile de consum. Ei se reorientează spre ecosistemul de digital, care e dinamic, are o viteză uluitoare și o să înlocuiască vechile obiceiuri, în opinia reprezentantului Offerista.

Catalogul digital poate fi diferit de la un consumator la altul

”E timpul ca retailerii să acționeze. Trecerea din print în digital e un proces, nu se poate face rapid”; afirmă el. Cataloagele digitale, spre deosebire de cele tipărite, pot deveni intreactive, pot fi personalizate, dedicate utilizatorului, iar acest lucru va crește engagement-ul.

Fiecare magazin are particularitățile lui – oraș, structura populației din oraș, poziționarea față de concurență – și, ca urmare, fiecare magazin poate avea un catalog digital specific. Un alt avantaj este măsurarea eficienței campaniilor. Un studiu realizat în Germania, pe mai mulți retaileri, a arătat că trecerea de la catalog tipări la digital a dus la creșterea vânzărilor între 20 și 35%. De asemenea, a crescut frecvența cumpărăturilor în medie cu 19%.

România va renunța la cataloage tipărite în câțva ani

Ce s-a întâmplat, de pildă cu Rewe când a renunțat la cataloagele tipărite? În realitate, nu s-a văzut nicio scădere în vânzări, a explicat Cătălin Pațachia. Din păcate, în România bugetele de comunicare pe retail sunt încă 20% pe digital și 80% pe print, în vreme ce în Franța și Italia sunt 50%-50%.

Un alt aspect este acela că retailerii sunt tot mai atenți la cerințele de sustenabilitate, dar și consumatorii sunt și ei tot mai interesați de acestea. Or milioane de tone de hârtie se aruncă anual, dacă 80% din volumul de cataloage se pierde, a afirmat reprezentantul Offerista. În România am putea vedea această tranziție de la cataloage tipărite ale retailerilor la cataloage digitale în următorii câțiva ani, a estimat el.

retailArena este organizat de retail.ro și wall-street.ro, având ca Online Commerce Partner pe Fan Courier, la categoria Gold Partners pe Mastercard, P3 Logistic Parks, WDP, eMAG, Penny, Lidl, dar și pe Altex, Offerista Group, httpool, Sameday, nhood, tbi bank, Mokka, Invest HK, Innnobyte, VIVO Mall, Hervis, Environ, IULIUS, Vodafone, Cometex și Payten ca Silver Partners, sponsori fiind Mavericks, ROPECO, e-Mobility Rentals, Tappy.ro, Tomra, Fepra, și 4pay.ro.

Sursa foto: wall-street.ro / Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri