Creșterea profiturilor marilor companii este reponsabilă pentru aproape jumătate din inflația care a afectat Europa în ultima perioadă, arată un recent raport al economiștilor Fondului Monetar Internațional.

”Nivelul crescut al inflației de până acum a reflectat profiturile mai mari și creșterea costurilor importurilor. Profiturile sunt responsabile de 45% din creșterea prețurilor de la începutul anului 2022”, afirmă trei dintre cei mai prestigioși economiști ai Fondului Monetar Internațional, într-o analiză limitată totuși la zona euro. AICI poți citi studiul integral.

Practic, economiștii au analizat inflația descompunând-o în patru factori: costurile cu forța de muncă, costurile importurilor, taxe și impozite și profituri. Acești factori au avut ponderi diferite de-a lungul timpului: de pildă, în pandemie, costurile cu forța de muncă au avut efect inflaționist, în vreme ce profiturile companiilor au tras inflația în jos. Însă, din 2021, profiturile companiilor au început să fie un motor tot mai important al inflației, la ora actuală ajungând să reprezinte aproape 50% din creșterea prețurilor.

Nu toate companiile sunt la fel de responsabile de creșterea inflației, spun specialiștii Fondului. Sectorul comerțului, al turismului, al alimentației, mineritul și utilitățile publice au avut cea mai mare contribuție la inflație; în schimb, industria a reprezentat doar o zecime.

Deși companiile le-au pasat consumatorilor creșterile de costuri, economiștii FMI atrag atenția asupra faptului că acest lucru nu înseamnă neapărat și că și-au crescut profitabilitatea. Dar ”afacerile au fost mai bine protejate decât angajații de șocul scumpirilor. Profiturile, ajustat la inflație, au fost cu circa 1% peste nivelurile dinaintea pandemiei în primul trimestru al acestui an, în vreme ce câștigurile salariale, tot ajustat, au fost cu 2% sub tendință”.

Ca urmare, dacă salariile vor crește, marja de profit a companiilor va trebui să scadă, afirmă specialiștii Fondului.

Totuși, experții FMI nu confirmă efectiv existența ”greedflației” – teoria care susține că lăcomia companiilor este principalul motor al inflației. Ei înclină mai degrabă spre abordări cum sunt cele ale lui Andrew Glover și Jonathan Haskel, care nu neagă că inflația ar fi generată în principal de creșterea marjei de profit a companiilor, dar o pun pe seama unor alți factori decât lăcomia. De pildă, Glover afirmă că firmele își cresc markup-ul în prezent pentru că se așteaptă la scumpiri și mai mari în viitor, astfel că încearcă să le atenueze impactul.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri