Schimbarea dobânzii variabile cu dobândă fixă la credit pentru românii care întâmpină dificultăți cu plata, odată cu explozia inflației și cu măsurile tot mai puternice ale BRD, pare să fie preferată de unii români în comparație cu rocada ROBOR-IRCC, cel puțin în anumite cazuri, potrivit Ancăi Nuțiu, Director Retail BRD. Aceasta împărtășește viziunea exprimată de Florin Dănescu, Președintele Executiv al Asociației Române a Băncilor și de Mugur Isărescu, potrivit căreia schimbarea ROBOR cu IRCC este ireversibilă și că IRCC poate rămâne deasupra ROBOR.

Inflația record a ultimelor două luni a determinat BNR să acționeze cu pași tot mai puternici asupra politicii monetare. Astfel banca centrală a accentuat pașii de creștere a dobânzii cheie de la 25 de puncte de bază la 50 (în februarie și aprilie) și apoi la 75 de puncte de bază, până la 3,75%, la ultima ședință a Consiliului de Administrație.

Aceste mutări afectează ratele lunare la creditele cu dobânzi variabile, iar ele vor continua tot mai ferm, în contextul în care între timp inflația a crescut într-o singură lună mai mult decât în oricare dintre anii care au început cu 2004.

Între soluțiile dezbătute până acum pentru românii afectați, rocada ROBOR-IRCC, cei doi indicatori pentru creditele variabile în lei, a produs multe dezbateri în spațiul public.

„Cu toate acestea, clienții BRD care cer schimbarea ROBOR cu IRCC sunt în special clienții cu credite Prima Casă indexate la ROBOR 3 luni. În schimb, clienții care au credite ipotecare luate în condițiile standard ale băncii, cu dobândă variabilă, sunt mai degrabă înclinați să se mute la o dobândă fixă”, a declarat Anca Nuțiu pentru wall-street.ro.

Retail jobs

Această soluție poate fi mai eficientă pentru că dobânda fixă nu poate fi afectată de scumpirea creditelor de BNR prin politica monetară. Mutarea din dobândă variabilă în dobândă fixă se face printr-o refinanțare a creditului și BRD se orientează după dobânzile fixe practicate la momentul respectiv.

Dacă clientul știe că veniturile lui urmează să scadă, de exemplu dacă a fost anunțat că de luna viitoare vor intra în șomaj tehnic sau că o să i se scadă veniturile. Ar trebui să vină pe loc la bancă, nu să mai aștepte să se întâmple aceste lucruri, recomandă Anca Nuțiu.

Citeste si:
Cum vede șefa Băncii Centrale Europene riscul de a intra în recesiune
Cum vede șefa Băncii Centrale...

Nu simțim o înfierbântare pe zona aceasta, nu au crescut exagerat solicitările pentru schimbarea aceasta (a tipului de dobândă sau indicatorului n.r.)

Anca Nuțiu, Director Executiv Retail BRD

Pe baza informațiilor din interogările bazelor de date, corelate cu informațiile pe care el le comunică, cu documentele aferente, banca, împreună cu clientul, decid care este varianta cea mai bună.

Ce alte soluții mai oferă banca pentru românii cu credite

Între soluțiile pe care le oferă BRD, dar și alte bănci, cu diferite variații, se află o perioadă de grație, adică un stop la plata creditului pentru clienții cu probleme grave, precum pierderea locului de muncă. De asemenea, există și varianta scăderii ratei, pentru o perioadă de timp, tot pentru clienții cu probleme majore.

Putem să vorbim despre o perioadă de grație cu sau fără prelungirea termenului de rambursare a creditului. Putem să vorbim de o perioadă în care scădem nivelul ratei, după care rata să revină la nivelul normal

Citeste si:
Schimbarea ROBOR cu IRCC – cum se face și cât de benefică este
Schimbarea ROBOR cu IRCC –...

Anca Nuțiu, Director Executiv Retail BRD

Banca poate și să prelungească perioada în care clientul plătește creditul, pentru a îi scădea din dimensiunea ratei lunare, iar acesta va trebui să plătească, în schimb, un interval mai lung.

„Putem să vorbim despre prelungirea perioadei de rambursare, dar fără perioadă de grație. Ai rambursat cinci ani, prelungim cu încă cinci ani, spre exemplu”, a mai spus Anca.

Pentru clienții care decid să își schimbe dobânda variabilă cu una fixă, nivelul dobânzii fixe se va decide în urma unei reanalizări a situației.

Este important să ne dăm seama dacă acel client are o problemă mai gravă decât creșterea indicelui sau nu

Anca Nuțiu, Director Executiv Retail BRD

Cum verifică banca dacă problema clientului este reală și cât de gravă este

La fiecare solicitare a clienților pentru o soluție privind plata creditului, banca declanșează un proces de reanaliză și se evaluează gradul actual de îndatorare a clientului.

Citeste si:
Ratele la credite continuă să crească: indicele ROBOR la 3 luni...
Ratele la credite continuă să...

„Ne uităm la veniturile actuale ale clientului, dacă sunt înregistrate la ANAF, dacă nu, trebuie să prezinte documente de venit. Ne uităm la serviciul datoriei prin interogarea Biroului de Credit și recalculăm acest grad de îndatorare”.

Cu perioada de grație putem să mergem chiar și până la 12 luni

Anca Nuțiu, Director Executiv Retail BRD

Sursa foto: Wall-Street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Filip Bodoc
Filip este preocupat de feluritele tipuri de limbaj și de modul în care acestea însoțesc și determină legăturile indivizilor și ale comunităților și obișnuiește să își finalizeze observațiile scriind. Absolvent al Facultății de Istorie a Universității din București și specializat pe Relații Internaționale, el consideră că instituțiile de pe teritoriul unui stat – și mai cu seamă cele economice – sunt într-o strânsă întrepătrundere cu...

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri