Razvan Stoica, director general al GTS Telecom, companie care a oferit primele servicii de conexiuni internet din Romania in anii ’90, spune ca la inceputurile capitalismului antreprenorii din industrie faceau investitii mici in retele de cablu de cartier. Calitatea nu conta foarte mult.

"In industria telecomunicatiilor au existat diverse perioade. Anii ’90 au fost cei ai antreprenoriatului mic, in care mici companii acopereau nevoi locale, cu investii reduse, in general in retele de cablu ici si colo, apoi s-au extins in din ce in ce mai multe localitati. Calitatea si eficienta nu contau foarte mult. Important pentru acesti antreprenori era sa vada niste programe, sa dea drumul unor servicii de acest tip, iar apoi sa colecteze un abonament, adica fiscalizarea acestor activitati dupa consolidarea business-urilor", povesteste managerul GTS Telecom.

Telecomunicatiile terestre erau confiscate la acea vreme de Romtelecom si au ramas greu de accesat, chiar si dupa privatizarea companiei.

"Accesul la Internet, in crestere globala, a fost un pariu greu, din cauza lipsei infrastructurii de acces de la acea vreme. Insa pionierii anilor ‘90
nu s-au lasat, ajutati si de colaborarile si interesul colegilor din industrie din tarile occidentale. Bunaoara, reteaua europeana EUnet a avutsustinatori privati si in Romania, astfel ca Liviu Ionescu, fondatorul EUnet Romania (actualul GTS Telecom), a pus bazele primului ISP comercial in 1993. La inceput a fost e-mailul, utilizat in special pentru schimbul de fisiere la distanta. Evolutia tehnologica a facilitat ca producatorii de echipamente sa creeze o spirala ascendenta benefica pentru dezvoltarea capacitatilor de comunicatii la distanta, desi era nevoie de bani pentru astfel de investitii. Tot mai multi bani", a adaugat Razvan Stoica.

Parteneriatele cu companii occidentale au devenit tot mai frecvente spre finalul anilor ’90, iar aparitia operatorilor mobili in 1997 a pus definitiv Romania pe harta.

Telecomunicatiile au inregistrat cresteri semnificative dupa anul 2000

Ca orice infrastructura a carei prezenta activeaza cresteri geometrice de business-uri in ariile in care se dezvolta, si telecomunicatiile au inregistrat cresteri semnificative la capitolul servicii si capabilitati, dupa anul 2000. Prima decada a anilor 2000 a adus cu sine primele efecte ale concurentei.

"Desi cererea era imensa si toate companiile cresteau de la an la an, clientii au inceput sa aiba de unde alege, astfel ca maturizarea pietei prin aparitia unei competitii reale a inceput sa se faca simtita la peste zece ani de la revolutie. Diversitatea si calitatea serviciilor au inceput sa devina importante pentru consumatori. Tot dupa 2000, capitalismul din ce in ce mai asezat din telecomunicatii a creat primele generatii de profesionisti get-beget. Investitiile tot mai mari nu mai puteau fi operate oricum. Profiturile erau imense, ca in orice piata nou deschisa.

Telecomunicatiile au fost una dintre putinele industrii care au evoluat constant, atingandu-si maturitatea in fluxul normal, as spune, si producand efecte si pe verticala si pe orizontala – economies of scope / of scale, asa cum ne invata consultantii. Acum telecomunicatiile au devenit un sector emblematic al economiei romanesti, cu toate poticnelile inerente inceputurilor: intai mai fara reguli, mai pompieristic, apoi tot mai asezat si eficient", a mai spus managerul.

Anii ‘90 au fost cei ai antreprenorului mic, in care mici companii acopereau nevoi locale, cu investitii reduse.

Slăbiciunile capitalismului

"Capitalismul a functionat bine in sectorul de telecomunicatii. Este una din industriile care a evoluat cel mai firesc si pe baze concurentiale
dintre cele mai sanatoase, prin comparatie cu alte industrii. Desigur, ne-am fi dorit mai mult sau ca unele lucruri sa se intample mai devreme din
partea diversilor arbitri si creatori de politici, insa rezultatul evolutiei este excelent, entuziasmant pe alocuri – sa amintim doar de locul fruntas ocupat de Romania la capitolul viteze de acces la Internet.

Marile slabiciuni, observabile chiar si astazi, in anumite demersuri antreprenoriale, sunt legate de planificare, apoi de disciplina executiei. Posibil
sa fie o mostenire foarte grea a perioadei anterioare, care ne-a schimbat ADN-ul, insa disponibilitatea de a “muri cu termenul de gat” este greu
detectabila. Cea mai potrivita sintagma este “merge si asa!”. As vrea totusi sa nu transmitem aceasta mostenire mai departe generatiilor
urmatoare", a precizat seful GTS Telecom.

Cum a fost perceput capitalismul in Romania?

"Ca in vestul salbatic. Multi au luat ce-au putut din fostele intreprinderi de stat. Unii regreta etern ca nu au avut “atunci”, la inceputuri, mintea de acum. A existat o pizma proletara fata de proaspat imbogatitii anilor ‘90, chiar si dupa aceea perioada. A treia generatie regreta si acum ordinea economiei planificate. Fostii colegi de intreprindere, azi mari patroni, sunt comentati la o bere “hai sa-ti spun eu cum a facut primul milion”, parafraza la “nu ma intreba cum am facut primul milion”. In telecomunicatii capitalismul a fost corect perceput de consumatori si de piata in ansamblu, pentru ca au existat investitii majore, incercand sa vin cu o privire obiectiva. Au existat investitii private devreme, s-au creat multe locuri de munca si oportunitati de dezvoltare profesionala, iar industria a devenit un etalon de calitate a serviciilor, prin comparatie cu alte domenii" a adaugat Razvan Stoica.

Ce urmeaza dupa acesti 30 de ani de capitalism

"Alti multi ani de capitalism. Sper ca oranduirea sa nu se mai schimbe vreodata spre totalitarism. Observam o orientare spre comunitate a
antreprenorilor ultimei decade, ceea ce ar trebui sa ne dea sperante. Constientizarea impactului business-urilor actuale este mult mai prezenta si vreau sa cred ca se va dezvolta si mai mult. Knowhow-ul acumulat in ultimele doua decade tinde sa vindece ranile trecutului, prin directia data prin fapte, in loc de vorbe. In telecomunicatii limitele capitalismului sunt testate deja de ceva ani, printr-o piata condusa autoritar de consumator: preturi scazute si raport calitate/pret extraordinar. Cresterea veniturilor va conduce doar spre cresterea preturilor, ceea ce, la drept vorbind, este normal. Fiind vorba de tehnologie, surprizele placute vor continua: vom vedea noi servicii, aplicatii si terminale care vor rafina experienta clientului la niveluri pe care astazi nu le intuim", considera managerul GTS Telecom.

Citeste si:

    GTS detine un portofoliu de servicii nationale si internationale ce consta in solutii de tip Cloud, servicii de colocare, backup si Disaster-Recovery
    in data centerele proprii din Bucuresti si ClujNapoca, servicii de acces internet si anti DDoS, servicii de date si voce.

    Compania si-a inceput activitatea sub denumirea de EUnet Romania, in 1993, intrand pe piata drept primul furnizor comercial de servicii de
    profil din Romania si oferind primele servicii de conexiuni internet, de tip dial-up, terestre si prin satelit. Din anul 2000, compania a operat sub
    brandul KPNQwest, ca parte integrata a retelei pan-europeane a KPNQwest NV, oferind astfel oportunitati majore de acces la tehnologii de
    ultima ora unui mare numar de companii nationale si internationale prezente pe piata locala. Portofoliul de servicii s-a imbogatit cu solutii de IPVPN si de gazduire dedicata.

    Citeste si:

      In anul 2002 compania a inceput sa functioneze sub brandul GTS, ca membra a grupului regional GTS Central Europe si a continuat sa dezvolte si sa ofere servicii noi clientilor sai, precum voce fixa, servicii de Data Center, Ethernet, anti DDoS si cloud (IaaS).

      Abonează-te pe

      Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

      Despre autor
      Cristian Gubandru
      Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

      Te-ar putea interesa și:



      Mai multe articole din secțiunea IT & C »



      Setari Cookie-uri