Ericsson, unul dintre principalii furnizori de servicii de telecomunicatii din lume, a finalizat studiul de piata desfasurat in 4 tari din Sud-Estul Europei: Serbia, Bulgaria, Romania si Grecia. Studiul furnizeaza concluzii despre nevoile si atitudinea consumatorilor finali fata de produsele si serviciile de telecomunicatii. Studiul se bazeaza pe standardele internationale de excelenta ale departamentului de cercetare Ericsson ConsumerLab si ale departamentului de consultanta in afaceri, Ericsson Business Consulting.
In contextul unui mediu de telecomunicatii foarte competitiv si din ce in ce mai complex, intelegerea profunda a utilizatorului final este cheia succesului operatorilor de telecomunicatii din intreaga lume. Ericsson, un partener de reputatie internationala pentru operatorii din industria de telecomunicatii, intelege cu adevarat cerintele utilizatorilor prin intermediul unei activitati de cercetare de piata efectuate in fiecare an de catre Ericsson ConsumerLab.

De peste 10 ani, Ericsson ConsumerLab efectueaza cercetari de piata. ConsumerLab realizeaza mai mult de 20.000 interviuri directe cu utilizatorii din 25 de tari de pe 4 continente. Avand la baza aceste date, Ericsson Business Consultants ofera consultanta operatorilor de telecomunicatii in procesul de luare a deciziilor si planificare, pentru optimizarea veniturilor si managementul costurilor in vederea dezvoltarii de succes a afacerii lor.

Studiile efectuate recent de Ericsson in Balcani au relevat informatii importante pentru clientii Ericsson. Astfel, 89% din esantionul reprezentativ din Serbia are acces la un telefon fix acasa, ceea ce ii plaseaza pe un loc fruntas in Europa, in fata Greciei (81%), Bulgariei (68%) si Romaniei (50%). Mai mult, locuintele din Serbia sunt dotate cu computere (46%) si televiziune prin cablu (42%). Televiziunea prin cablu este mai rãspandita in Romania (79%) si in Bulgaria (70%). Conexiunea la Internet prin Dial-up este utilizata in 27% din locuintele din Serbia, 17% in cele din Grecia si 12% in cele bulgaresti. Cu toate acestea, rezultatele studiului demonstreaza o diferentiere tehnologica intre aceste tari, intrucat locuitorii din mediul urban detin mai multa tenhologie de ultima generatie decat cei din mediul rural.

Consumatorii vor Internet de mare viteza

Indicatorii generali ai uzului de Internet arata valori similare in cele 4 tari balcanice. Potrivit studiului, 27% din esantionul din Serbia foloseste Internetul zilnic sau saptamanal, in Grecia 25%, 26% in Romania si 31% in Bulgaria. Totusi, standardele globale arata ca accesul la Internetul de mare viteza este inca limitat in Balcani. Doar 7% din locuintele din Serbia sunt dotate cu Internet de mare viteza, dar un total de 17% din respondentii sarbi intentioneaza sa achizitioneze Internet de mare viteza ceea ce reflecta nevoia de banda larga de inalta capacitate. 8% din respondentii greci afirma ca intentioneaza sa-si achizitioneze Internet de banda larga in urmatoarele 12 luni, care se vor adauga celor 7% utilizatori existenti. Caracteristicile esentiale ale Internetului de mare viteza sunt ‘accesibilitate’ si ‘calitate’, dupa cum afirma peste 85% din esantionul analizat. In ceea ce priveste serviciile de Internet, locuitorii celor 4 tari balcanice considera telefonia prin Internet drept unul dintre cele mai interesante servicii. 66% dintre utilizatorii de Internet din Bulgaria si 28% din consumatorii din Grecia afirma ca sunt foarte interesati de VoIP. Mai mult, romanii si sarbii sunt foarte interesati de “Internet Video Telephony”, iar sarbii sunt foarte atrasi de serviciile de ‘ Video la cerere’ si ‘ TV la cerere’. Servicii oferite de asa numita societate a informatiei cum ar fi invatamantul online, sanatatea si guvernarea online sunt de mare interes in toate cele 4 tari balcanice, dar inregistreaza cele mai bune rezultate in Grecia. (35% din utilizatori de Internet greci sunt interesati de serviciile de e- guvernare )

Balcanicii au adoptat tehnologia mobila si solicita servicii de calitate

Utilizatorii de telefonie mobila din Serbia sunt utilizatori frecventi ai serviciului SMS in comparatie cu standardele globale si regionale. 84% dintre sarbi folosesc serviciul SMS cel putin o data pe luna, in comparatie cu 69% in Romania, 59% in Grecia si 53% in Bulgaria. In acelasi timp, 73% din populatia cu varste cuprinse intre 15-69 de ani din Serbia detine un telefon mobil, nivelul de penetrare in Bulgaria atingand cote asemanatoare (72%). In Grecia se inregistreaza cel mai ridicat nivel de penetrare, 83%, apropiat de cel al Germaniei si Spaniei. Romania are inca potential de crestere cu 68% din populatie declarand ca detine un telefon mobil personal. Cifrele indica o crestere continua a telefoniei mobile, ce tinde sa devina unul dintre cele mai folosite mijloace de comunicare in zona Balcanilor. Calitatea sunetului, aria de acoperire si pretul sunt principalele trei argumente in alegerea unui furnizor de telefonie mobila.

Consumatorii balcanici isi arata interesul pentru comunicatii extensive

Utilizatorii telefoniei mobile isi comuta interesul catre servicii mai dezvoltate. 17% din abonatii companiilor de telefonie mobila din Serbia folosesc deja serviciul MMS lunar, fata de 10% in Grecia, 9% in Romania si 8% in Bulgaria. Camera foto este foarte des folosita in Balcani. 29% din posesorii de telefoane mobile din Grecia folosesc camera pentru a face poze, urmati de Serbia (26%), Bulgaria si Romania. Noile tehnologii integrate in telefonia mobila sunt preferate de utilizatori: in special video-telefonia si retelele virtulale private pentru prieteni&familie (VPN) care se numara in primele 3 dintre cele mai folosite servicii in toate cele 4 tari. De exemplu, 33% din utilizatorii telefoniei mobile din Bulgaria sunt interesati de video-telefonie. Mai mult, 27% din sarbi sunt interesati de serviciile Internet de mesagerie instanta. Interesul crescut pentru astfel de servicii sunt un indicator pentru potentialul succes al comunicatiilor dezvoltate si al serviciilor multmedia oferite de retelele mobile de mare viteza.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri