Utilizatorul respectiv, care se considera un fan al noilor tehnologii, a mai īncercat probabil īnainte astfel de servicii si a „reusit“ de fiecare data sa ramāna dezamagit de calitatea lor. Asta pentru ca rezultatele au īnsemnat de multe ori convorbiri īntrerupte, pierdere de timp si rāsete batjocoritoare din partea celor carora a dorit sa le faca o demonstratie a noilor solutii de comunicatie. Nu are deci nici un fel de motiv pentru care sa considere noua propunere mai mult decāt un balon de sapun. Priveste chiar cu suspiciune stirile care circula de aproape un an si care anunta un sistem revolutionar de telefonie directa īntre utilizatori, sistem ce poate falimenta companiile de telefonie traditionala.

2 centi minutul pentru convorbiri europene

Fondata īn 2002 de Niklas Zennström si Janus Friis, Skype este o companie care ofera servicii gratuite de comunicatie–voce, de īnalta calitate, catre orice utilizator care are o conexiune la Internet. La īnceput, perspectivele Skype pareau legate strāns de contestarea sistemelor clasice de telefonie.
Programul poate fi descarcat si instalat extrem de usor pe aproape orice computer din lume. Skype mai ofera, pentru cei interesati, servicii de telefonie catre destinatii fixe ori mobile din toata lumea, la preturi modice - tarifele īncep de la 2 centi minutul pentru convorbirile cu destinatii fixe īn tarile europene. Utilizatorii care platesc o anumita suma de bani pot opta pentru servicii de voicemail (similar robotului telefonic), instant messaging, apel īn asteptare sau apel īn conferinta. Īn viitor, Skype īsi propune sa ofere si comunicatii video īntre utilizatori.

Atunci cānd īncearca programul pentru prima data, utilizatorul ramāne surprins de calitatea buna a sunetului. E ca si cum ai vorbi la un telefon digital. Si calitatea se pastreaza indiferent ca vorbesti īn Romānia sau īn Australia. Skype spune ca aproape trei milioane de utilizatori folosesc simultan programul la fiecare ora a zilei. Noua comunitate e extinsa deja īn peste 225 de tari. Unde o sa se opreasca oare noul copil teribil al Internetului?

150.000 de noi utilizatori zilnic

Datorita arhitecturii peer-to-peer (utilizator-la-utilizator), programul nu are nevoie de o infrastructura pe care sa functioneze, iar efortul de īntretinere al retelei este infim īn comparatie cu avalansa de costuri pe care trebuie sa le suporte o companie traditionala de telefonie. Īn acelasi timp, cei 150.000 de utilizatori care descarca zilnic programul au marele rol de a crea o comunitate din ce īn ce mai numeroasa a consumatorilor de co-municatie prin Skype. Fiecare dintre ei devine ulterior pion al strategiei de marketing pe care compania a reusit sa o puna la punct. Mesajul Skype se propaga astfel simplu, cu mare viteza: „Īncearca Skype! S-ar putea sa nu mai ai nevoie de vechiul tau telefon fix!“. Utilizatorul poate da telefoane fara a „atinge“ reteaua traditionala de telefonie. Se evita astfel costurile de interconectare, indiferent de destinatia apelului, sub conditia ca atāt apelantul, cāt si cel apelat sa aiba instalat pe computere programul Skype.

Michael Powell, directorul Federal Communications Commission din SUA, spunea, īntr-un interviu acordat „Wall Street Journal“: „Am stiut ca totul s-a terminat atunci cānd am descarcat pentru prima data Skype. Atunci cānd inventatorii distribuie gratuit un program care īti permite sa vorbesti cu oricine, īn biroul vecin sau pe alt continent, la o calitate fantastica a sunetului, este semnul ca totul s-a terminat. Lumea se va schimba acum īn mod inevitabil“.

Frate cu Kazaa

Creatorii Skype sustin ca, de la momentul lansarii, peste 54 de milioane de utilizatori folosesc programul. Se aud chiar voci care compara modul īn care Skype cucereste inimile utilizatorilor, cu istoria anterioara a Hotmail. Sau, mai recent, cu istoria Kazaa. Acesta din urma are chiar mai multe legaturi cu Skype decāt ne-am putea imagina: aceiasi „parinti“. Jan Friis si Niklas Zennstrom sunt programatorii care au dezvoltat ambele programe. Ca si Kazaa, Skype foloseste tehnologia de conectare utilizator-la-utilizator (peer-to-peer) si transforma computerele utilizatorilor īntr-o retea colaborativa puternica, functionabila fara ajutorul unui creier central sau administrator de sistem.

Premisele sunt evidente pentru orice analist al pietelor de comunicatie. Numarul mare de noi adepti zilnici ai Skype, precum si calitatea comunicarii īl transforma īn inamicul principal al marilor „telcos“. Un razboi pare iminent, iar pentru
Skype o astfel de perspectiva poate sa flateze. Dar, din pacate pentru compania din Luxembourg, acelasi razboi poate fi īn mare masura fatal, intrucåt functionarea Skype este dependenta de cea a companiilor de telefonie.

Pacea e mai productiva

Spre deosebire de utilizatorul fanatic de Internet, omul obisnuit nu are de-a face īntotdeauna cu un computer. Or, pentru a folosi Skype, chiar daca acesta este gratuit, atāt apelantul, cāt si apelatul trebuie sa aiba un computer dotat cu VoIP (Voice over Internet Protocol). Mai mult decāt atāt, utilizarea Skype implica acces la Internet. Un domeniu īn care companiile traditionale de telefonie s-au extins extrem de mult īn ultimii ani.

Astfel, nu trebuie sa surprinda deloc atitudinea fondatorilor Skype, care elimina din start ideea de falimentare a companiilor de telefonie. Dimpotriva, se vorbeste foarte clar despre modalitatile prin care cei doi ofertanti de comunicare pot colabora. Īn aceasta ecuatie, Skype ar juca rolul momelii prin furnizarea unei aplicatii de Internet extrem de tentante (convorbiri telefonice gratuite prin intermediul Internetului). Īn spatele scenei, companiile de telefonie īsi pot vinde propriile servicii de conectare la Internet.

Se pare ca obiectivul Skype nu este acela de a īnchide portile telefoniei clasice. Īn ultima luna, perspectivele Skype par sa devina tot mai mult legate de contestarea pietei clasice a tranzactiilor online, precum si a modului īn care functioneaza publicitatea pe Internet.

Oferta Ebay

La īnceputul lunii septembrie, gigantul Ebay, lider mondial īn domeniul licitatiilor online, anunta ca trateaza achizitionarea Skype pentru suma aparent gigantica de 2,6 miliarde dolari, plus alte avantaje conditionate de atingerea unor obiective comerciale viitoare. De la momentul acestui anunt, speculatiile au īnceput sa „curga“, Skype fiind mereu īn centrul atentiei.

Potrivit unui comunicat oficial al Ebay, „comertul electronic īsi bazeaza functionarea pe o serie de factori. Comunicatiile, ca si plata ori livrarea produsului, sunt parte critica a procesului de comert electronic. Politica Ebay plaseaza Skype īn rolul de furnizor de īncredere īn procesul de comunicare īntre cumparator si vānzator. Ca rezultat, Skype poate creste viteza tranzactiilor care au loc zilnic prin intermediul Ebay, mai ales īn acele situatii īn care este necesara o mai buna comunicare īntre utilizatori: masini second-hand, echipament industrial sau de afaceri. Īn viitor, Skype va permite advertiserilor sa vānda spatii publicitare īn sistemul pay-per-call, īn special īn domenii precum serviciile de turism ori serviciile imobiliare“.

Īn realitate, oferta Ebay poate sa aiba doua tinte. Daca se doreste „preluarea“ comunitatii de utilizatori a Skype, se poate comenta faptul ca pretul platit este unul extrem de piperat. In cazul in care se doreste preluarea tehnologiei Skype, atunci probabil ca Ebay are un plan stralucit prin care īsi va recupera investitia īntr-un timp rezonabil. Una peste alta, „preluarea anului“ are īnca īndeajuns de multe necunoscute, care o pot transforma īn „dezamagirea anului“.