Este Skype initiativa care va aduce moartea companiilor clasice de telefonie? Sau este doar o alta creatie a unei echipe de specialisti ţn marketing? Atunci cÔnd un utilizator obisnuit aude pentru prima data de Skype si de oferta sa - ätelefonie gratuita prin Internet, de o calitate foarte bunaö - ţsi spune ca este subiectul nedorit al unei farse
Utilizatorul respectiv, care se considera un fan al noilor tehnologii, a mai ţncercat probabil ţnainte astfel de servicii si a äreusitô de fiecare data sa ramÔna dezamagit de calitatea lor. Asta pentru ca rezultatele au ţnsemnat de multe ori convorbiri ţntrerupte, pierdere de timp si rÔsete batjocoritoare din partea celor carora a dorit sa le faca o demonstratie a noilor solutii de comunicatie. Nu are deci nici un fel de motiv pentru care sa considere noua propunere mai mult decÔt un balon de sapun. Priveste chiar cu suspiciune stirile care circula de aproape un an si care anunta un sistem revolutionar de telefonie directa ţntre utilizatori, sistem ce poate falimenta companiile de telefonie traditionala.

2 centi minutul pentru convorbiri europene

Fondata ţn 2002 de Niklas Zennstr÷m si Janus Friis, Skype este o companie care ofera servicii gratuite de comunicatieľvoce, de ţnalta calitate, catre orice utilizator care are o conexiune la Internet. La ţnceput, perspectivele Skype pareau legate strÔns de contestarea sistemelor clasice de telefonie.
Programul poate fi descarcat si instalat extrem de usor pe aproape orice computer din lume. Skype mai ofera, pentru cei interesati, servicii de telefonie catre destinatii fixe ori mobile din toata lumea, la preturi modice - tarifele ţncep de la 2 centi minutul pentru convorbirile cu destinatii fixe ţn tarile europene. Utilizatorii care platesc o anumita suma de bani pot opta pentru servicii de voicemail (similar robotului telefonic), instant messaging, apel ţn asteptare sau apel ţn conferinta. ╬n viitor, Skype ţsi propune sa ofere si comunicatii video ţntre utilizatori.

Atunci cÔnd ţncearca programul pentru prima data, utilizatorul ramÔne surprins de calitatea buna a sunetului. E ca si cum ai vorbi la un telefon digital. Si calitatea se pastreaza indiferent ca vorbesti ţn RomÔnia sau ţn Australia. Skype spune ca aproape trei milioane de utilizatori folosesc simultan programul la fiecare ora a zilei. Noua comunitate e extinsa deja ţn peste 225 de tari. Unde o sa se opreasca oare noul copil teribil al Internetului?

150.000 de noi utilizatori zilnic

Datorita arhitecturii peer-to-peer (utilizator-la-utilizator), programul nu are nevoie de o infrastructura pe care sa functioneze, iar efortul de ţntretinere al retelei este infim ţn comparatie cu avalansa de costuri pe care trebuie sa le suporte o companie traditionala de telefonie. ╬n acelasi timp, cei 150.000 de utilizatori care descarca zilnic programul au marele rol de a crea o comunitate din ce ţn ce mai numeroasa a consumatorilor de co-municatie prin Skype. Fiecare dintre ei devine ulterior pion al strategiei de marketing pe care compania a reusit sa o puna la punct. Mesajul Skype se propaga astfel simplu, cu mare viteza: ä╬ncearca Skype! S-ar putea sa nu mai ai nevoie de vechiul tau telefon fix!ô. Utilizatorul poate da telefoane fara a äatingeô reteaua traditionala de telefonie. Se evita astfel costurile de interconectare, indiferent de destinatia apelului, sub conditia ca atÔt apelantul, cÔt si cel apelat sa aiba instalat pe computere programul Skype.

Michael Powell, directorul Federal Communications Commission din SUA, spunea, ţntr-un interviu acordat äWall Street Journalô: äAm stiut ca totul s-a terminat atunci cÔnd am descarcat pentru prima data Skype. Atunci cÔnd inventatorii distribuie gratuit un program care ţti permite sa vorbesti cu oricine, ţn biroul vecin sau pe alt continent, la o calitate fantastica a sunetului, este semnul ca totul s-a terminat. Lumea se va schimba acum ţn mod inevitabilô.

Frate cu Kazaa

Creatorii Skype sustin ca, de la momentul lansarii, peste 54 de milioane de utilizatori folosesc programul. Se aud chiar voci care compara modul ţn care Skype cucereste inimile utilizatorilor, cu istoria anterioara a Hotmail. Sau, mai recent, cu istoria Kazaa. Acesta din urma are chiar mai multe legaturi cu Skype decÔt ne-am putea imagina: aceiasi äparintiô. Jan Friis si Niklas Zennstrom sunt programatorii care au dezvoltat ambele programe. Ca si Kazaa, Skype foloseste tehnologia de conectare utilizator-la-utilizator (peer-to-peer) si transforma computerele utilizatorilor ţntr-o retea colaborativa puternica, functionabila fara ajutorul unui creier central sau administrator de sistem.

Premisele sunt evidente pentru orice analist al pietelor de comunicatie. Numarul mare de noi adepti zilnici ai Skype, precum si calitatea comunicarii ţl transforma ţn inamicul principal al marilor ätelcosô. Un razboi pare iminent, iar pentru
Skype o astfel de perspectiva poate sa flateze. Dar, din pacate pentru compania din Luxembourg, acelasi razboi poate fi ţn mare masura fatal, intrucňt functionarea Skype este dependenta de cea a companiilor de telefonie.

Pacea e mai productiva

Spre deosebire de utilizatorul fanatic de Internet, omul obisnuit nu are de-a face ţntotdeauna cu un computer. Or, pentru a folosi Skype, chiar daca acesta este gratuit, atÔt apelantul, cÔt si apelatul trebuie sa aiba un computer dotat cu VoIP (Voice over Internet Protocol). Mai mult decÔt atÔt, utilizarea Skype implica acces la Internet. Un domeniu ţn care companiile traditionale de telefonie s-au extins extrem de mult ţn ultimii ani.

Astfel, nu trebuie sa surprinda deloc atitudinea fondatorilor Skype, care elimina din start ideea de falimentare a companiilor de telefonie. Dimpotriva, se vorbeste foarte clar despre modalitatile prin care cei doi ofertanti de comunicare pot colabora. ╬n aceasta ecuatie, Skype ar juca rolul momelii prin furnizarea unei aplicatii de Internet extrem de tentante (convorbiri telefonice gratuite prin intermediul Internetului). ╬n spatele scenei, companiile de telefonie ţsi pot vinde propriile servicii de conectare la Internet.

Se pare ca obiectivul Skype nu este acela de a ţnchide portile telefoniei clasice. ╬n ultima luna, perspectivele Skype par sa devina tot mai mult legate de contestarea pietei clasice a tranzactiilor online, precum si a modului ţn care functioneaza publicitatea pe Internet.

Oferta Ebay

La ţnceputul lunii septembrie, gigantul Ebay, lider mondial ţn domeniul licitatiilor online, anunta ca trateaza achizitionarea Skype pentru suma aparent gigantica de 2,6 miliarde dolari, plus alte avantaje conditionate de atingerea unor obiective comerciale viitoare. De la momentul acestui anunt, speculatiile au ţnceput sa äcurgaô, Skype fiind mereu ţn centrul atentiei.

Potrivit unui comunicat oficial al Ebay, äcomertul electronic ţsi bazeaza functionarea pe o serie de factori. Comunicatiile, ca si plata ori livrarea produsului, sunt parte critica a procesului de comert electronic. Politica Ebay plaseaza Skype ţn rolul de furnizor de ţncredere ţn procesul de comunicare ţntre cumparator si vÔnzator. Ca rezultat, Skype poate creste viteza tranzactiilor care au loc zilnic prin intermediul Ebay, mai ales ţn acele situatii ţn care este necesara o mai buna comunicare ţntre utilizatori: masini second-hand, echipament industrial sau de afaceri. ╬n viitor, Skype va permite advertiserilor sa vÔnda spatii publicitare ţn sistemul pay-per-call, ţn special ţn domenii precum serviciile de turism ori serviciile imobiliareô.

╬n realitate, oferta Ebay poate sa aiba doua tinte. Daca se doreste äpreluareaô comunitatii de utilizatori a Skype, se poate comenta faptul ca pretul platit este unul extrem de piperat. In cazul in care se doreste preluarea tehnologiei Skype, atunci probabil ca Ebay are un plan stralucit prin care ţsi va recupera investitia ţntr-un timp rezonabil. Una peste alta, äpreluarea anuluiô are ţnca ţndeajuns de multe necunoscute, care o pot transforma ţn ädezamagirea anuluiô.
Aboneaz─â-te pe

Calculator Salariu: Afl─â c├ó╚Ťi bani prime╚Öti ├«n m├ón─â ├«n func╚Ťie de salariul brut ┬╗

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat ├«n 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari juc─âtori din industria rom├óneasc─â de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezen╚Ť─â pe pia╚Ťa media, ne-am propus s─â fim o surs─â de inspira╚Ťie pentru mediul de business, dar ╚Öi un canal de educa╚Ťie pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiar─â.├Än plus, Wall-Street.ro are o experien╚Ť─â de 10 ani ├«n organizarea de evenimente B2B, timp ├«n care a sus╚Ťinut peste 100 de conferin╚Ťe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&s─ân─âtate sau imobiliare. Astfel, am reu╚Öit s─â avem o acoperire complet─â - online ╚Öi offline - pentru tot ce ├«nseamn─â business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din sec╚Ťiunea IT & C »



Setari Cookie-uri