Cum isi propun austriecii de la OBB sa mentina vie si sa dezvolte reteaua de trenuri de noapte, devenita traditie

Destinatii internationale precum Roma, Milano, Zurich, Hamburg, Berlin, Varsovia, Zagreb defileaza pe panourile de plecari de la 'Hauptbahnhof', principala gara din capitala Austriei, unul din rarele orase europene care ofera in continuare o gama larga de trenuri de noapte transfrontaliere, transmite AFP.

In acest domeniu, Austria este un caz singular in Europa, unde dezvoltarea trenurilor de mare viteza si explozia legaturilor aeriene low-cost a marginalizat calatoriile cu trenul de noapte. Cu toate acestea, compania austriaca de cai ferate, OBB, care opereaza singura sau in parteneriat 26 de linii de tren de noapte, nu se multumeste sa isi mentina reteaua ci vrea sa o dezvolte.

Austriecii tin mortis sa demonstreze ca este posibila o alternativa la transportul aerian

La finele lui 2016, OBB a preluat divizia de trenuri de noapte a rivalului german Deutsche Bahn (DB), care a dorit sa se desparta de aceasta activitate pe care a considerat-o nerentabila. Dupa preluare, aproximativ 60% din rutele de noapte ale Deutsche Bahn au fost pastrate, printre care si legatura Viena-Berlin, reintrodusa in urma cu cateva luni, scrie Agerpres.

Multumita de cresterea usoara a numarului de pasageri pe aceasta piata (peste 1,4 milioane in 2018), compania austriaca a decis sa comande 13 noi trenuri de noapte care vor fi echipate cu cusete de ultima generatie.

Potrivit sustinatorilor trenurilor de noapte, exemplul austriac este o dovada ca este posibila o alternativa la transportul aerian pentru a lupta impotriva incalzirii globale.

Citeste si:
Austria, destinație de top în medicină. Românii dau și 7.000 euro...
1.500 de pacienți români au...

"Cu privire la obiectivul de reducere a gazelor cu efect de sera pana in 2050, trenurile de noapte care functioneaza cu energie din surse regenerabile sunt o solutie atractiva", a declarat Thomas Sauter-Servaes, expert in mobilitate la Universitatea din Zurich. Acesta recunoaste insa ca trenurile de noapte transfrontaliere reprezinta o provocare logistica si financiara: rentabilitatea per pasager este mai mica avand in vedere spatiul ocupat de o cuseta, utilizarea mai putin intensa a materialului rulant, costurile de exploatare si costurile salariale care au legatura cu activitatea de noapte, costurile cu curatenia, complexitatea legata de divizarea si asamblarea ramelor de tren pe parcursul calatoriei, regulile de exploatare si normele tehnice diferite de la o tara la alta, cresterea tarifelor pentru utilizarea cailor ferate, acestea sunt doar cateva.

De ce este mai rentabil trenul de noapte?

Aceasta fara a mentiona avantajul concurential al "transportului aerian transfrontalier scutit de TVA si de taxa pe kerosen", a subliniat Thomas Sauter-Servaes.

Insa printre calatorii care trageau dupa ei o valiza in gara din Viena intr-o seara de februarie, cativa au declarat pentru AFP ca au ales trenul de noapte si pentru ca s-au gandit la impactul asupra mediului. "Este un mic gest care nu ma va impiedica sa iau avionul pentru a merge in vacanta la toamna, dar este mai bine decat nimic", a spus Yvonne Kemper.

David, un german de 42 de ani, a explicat ca a ales trenul de noapte pe ruta Viena-Hamburg, pentru ca trebuie sa ajunga in orasul Gottingen din Germania, care nu are aeroport.

Citeste si:
Redresare: Centura feroviară a Capitalei, trenul și metroul din Cluj
Redresarea infrastructurii:...

"Motivele pentru care calatorii aleg un tren de noapte difera de la un caz la altul", spune Bernhard Rieder, purtator de cuvant OBB.

Cultura trenului de noapte la OBB este rezultatul unei traditii, care are legatura cu relieful muntos al tarii care a limitat dezvoltarea trenurilor de mare viteza, a explicat Bernhard Rieder. In plus, pentru aceasta piata, modelul economic pus la punct de OBB se bazeaza pe crearea de sinergii si economii de scara, care au constituit motivul pentru care OBB a decis sa preia divizia de trenuri de noapte a rivalului german Deutsche Bahn. "Trenurile de noapte reprezinta un sector deosebit care nu poate functiona fara o puternica cooperare transfrontaliera", de exemplu in gestionarea materialului sau vanzarea de bilete, a adaugat Rieder.

"Trenurile de noapte sunt si vor ramane o nisa, dar asta nu inseamna ca o nisa nu poate fi profitabila", a spus purtatorul de cuvant al OBB.

Danezul Poul Kattler, purtatorul de cuvant al 'Back on track', colectivul european pentru sustinerea trenurilor de noapte, vede putin mai departe. Potrivit acestuia, "daca companiile feroviare nationale ar fi mai ofensive pe aceasta piata si daca UE ar pune la punct o adevarata politica feroviara comuna, am putea sa oferim o alternativa reala de transport si un proiect european foarte popular".

Citeste si:
Cu trenul din Cluj la Viena. De cand si cat dureaza?
OBB, MAV Start si CFR...

Sursa foto: Unsplash

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Internațional »



Citește și
Ce măsuri va adopta Grecia pentru susținerea economiei
Setari Cookie-uri