În depozitele distileriei Annandale, din sudul Scoţiei, 9.000 de butoaie de whisky sunt stocate de la podea şi până în tavan la o valoare de umplere de cel puţin 30 de milioane de lire sterline (35 de milioane de euro), transmite AFP, citată de Agerpres.

În realitate, valoarea acestora creşte cu timpul şi "marea majoritate sunt vândute la un preţ dublu faţă de cel de umplere după cinci ani şi la un preţ triplu după 10 ani", explică directorul general, David Ashton-Hyde.

Investiţiile în whisky, denumit uneori şi "aur lichid", au crescut în popularitate, generând speranţa unor randamente ridicate care să contracareze inflaţia. Însă unii fac un apel la prudenţă în faţa înşelăciunilor, escrocheriilor şi contrafacerilor.

Piaţa globală de whisky a ajuns la 87 de miliarde de dolari (81 miliarde de euro) anul trecut, potrivit firmei de cercetare de piaţă IWSR, care prognozează că va depăşi 100 de miliarde de dolari până la finele acestui deceniu. Sectorul a fost impulsionat de unele recorduri anunţate în ultimii ani, inclusiv vânzarea anul trecut a unui butoi de single malt whisky pentru 16 milioane de lire sterline (aproximativ 18 milioane de euro).

În paralel, piaţa pentru sticle rare de whisky a înregistrat creşteri medii de preţuri de aproximativ 20% pe an, potrivit Bordeaux Index.

"Whisky-ul a fost întotdeauna o categorie de active care a avut rezultate bune" dar dacă până acum era rezervat doar câtorva cunoscători, acum s-a democratizat, concluzionează Benjamin Lancaster, co-fondator la firma de investiţii VCL Vintners, care este specializată în investiţiile de butoaie de whisky, precum cele comercializate de Annandale.

"Investiţiile alternative par să atragă din ce în ce mai mulţi oameni, parţial şi din cauza frustrărilor cu randamentele de pe pieţele bursiere, care au fost afectate de valuri de volatilitate odată cu creştere inflaţiei" subliniază Susannah Streeter, analist la Hargreaves Lansdown. Însă randamentele spectaculoase "sunt deseori specifice unui tip foarte rar de whisky", subliniază Streeter, adăugând că din cauza lipsei de transparenţă şi de reglementări şi pentru că dovada proprietăţii asupra butoaielor este deseori dificil de oferit, investiţiile în whisky sunt foarte riscante.

David Ashton-Hyde recunoaşte că "lumea investiţiilor în whisky este uneori tulbure" şi povesteşte cum este abordat de investitori îngrijoraţi care vor să se asigure că whisky-ul lor este cu adevărat în depozit. În timp ce investitorii pot să îşi păstreze sticlele de whisky acasă, butoaiele de whisky produse în Marea Britanie trebuie depozitate în regiunea unde băutura a fost realizată.

De ce este whisky-ul bun pentru investiții

În fiecare săptămână, distileria Annandale produce aproximativ 48 de butoaie de 200 de litri de whisky, care pot fi vândute la un preţ de pornire de 3.000 de lire sterline (3.500 de euro), dar a căror valoare poate creşte în timp.

"Principala atracţie a whisky-ului vechi ca investiţie este faptul că oferta este limitată", explică Tommy Keeling, responsabil pentru băuturi spirtoase la firma de cercetare IWSR Drinks Market Analysis. Potrivit acestuia, creşterea bogăţiei în Asia, accesul la credit care mult timp a fost facil sau izolările din timpul pandemiei (care au dat timp consumatorilor să îşi dezvolte o cultură a whisky-ului) au stimulat de asemenea cererea.

Potrivit firmei de consultanţă Knight Frank, în ultimul deceniu, plasamentele în sticle rare de whisky au fost mai profitabile decât cele în automobile de lux, vinuri scumpe şi ceasuri de lux. Însă ritmul de creştere a început să încetinească, astfel că anul trecut valoarea sticlelor rare de whisky a crescut cu doar trei procente, cu mult sub nivelul inflaţiei din întreaga lume.

În cazul butoaielor de whisky, randamentul anual oscilează între 8 şi 12%, potrivit lui Benjamin Lancaster, co-fondator la firma de investiţii VCL Vintners, adică unul suficient pentru a atrage o gamă variată de investitori.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Internațional »


Setari Cookie-uri