Olandezul Max Verstappen, campionul mondial en titre, şi britanicul Lewis Hamiton domină clasamentul salariilor din Campionatul Mondial de Formula 1, a cărui nouă ediţie va debuta în acest weekend, cu Marele Premiu al Bahrainului de pe circuitul de la Sakhir. Comparat cu sezonul anterior, salariile majorității piloților din top de pe grilă au crescut, inclusiv remunerația primită de triplul campion mondial Verstappen.

Verstappen, pilotul echipei Red Bull, care a făcut legea în ultimele trei sezoane din Marele Circ, încasează un salariu anual de 51 de milioane de euro, aproape de şase ori mai mult decât coechipierul său mexican Sergio Perez (9 milioane euro). Privind în urmă, Verstappen a avut un salariu de 41,5 milioane de euro anul trecut. Deși creșterea de aproape 10 milioane de euro nu este neglijabilă, trebuie să spunem că fiecare pilot se alege și cu bonusuri consistente.

Embed from Getty Images

De pildă, când a tras linie anul trecut, Max s-a văzut în conturi cu 70 de milioane de dolari (64 milioane de euro) căci pe lângă salariul de 45 milioane de dolari (41,5 milioane euro), a primit și un bonus de 25 milioane de dolari (23 milioane euro). Per total, anul trecut piloții de F1 au încasat 258 milioane de dolari ca grup - o scădere față de cele 264 de milioane primite în 2022.

Pe lângă aceste sume, unii piloți mai pun ban pe ban și prin diverse contracte de marketing, endorsement sau prin alte afaceri lucrative. Totuși, nu mulți au timp sau doresc să se aventureze în alte tenebre economice dată fiind dimensiunea sezonului de F1 (în 2024, vom avea 24 de Grand Prix-uri, cu doar unul mai puțin decât maximul posibil impus prin Acordul Concorde). Totuși, conform Forbes, Lewis Hamilton și Max Verstappen sunt printre cei care fac bani și pe lângă salariu și bonusuri, britanicul strângând cam 10 milioane de dolari în 2023, iar Max s-a îmbogățit cu circa 4 milioane de dolari.

Embed from Getty Images

Lewis Hamilton, că tot l-am menționat, este al doilea cel mai bine plătit pilot de pe grilă și în ultimul an în care va reprezenta echipa Mercedes-AMG Petronas. Deţinătorul recordului de titluri cucerite în Formula 1 (şapte), la egalitate cu legendarul Michael Schumacher, primeşte 44 de milioane de euro pe sezon la echipa la cârma căreia a fost reconfirmat Toto Wolff. În mod similar, ca o paranteză, Christian Horner a scăpat de tentaculele unei investigații interne după ce a fost acuzat de comportament inadecvat și va rămâne șeful la Red Bull Racing.

Podiumul salariilor din Formula 1 este completat de monegascul Charles Leclerc (Ferrari), remunerat cu 28 de milioane de euro pe an la scuderia de la Maranello. Pilotul cu cel mai mic salariu de pe grilă este americanul Logan Sargeant, care încasează 800.000 de euro pe an la echipa Williams, conform datelor prezentate de ziarul Het Laatste Nieuws și citate de Agerpres.

Pilot Echipă Salariu de bază, fără bonusuri (2024)
Max Verstappen Red Bull 51 de milioane de euro
Lewis Hamilton Mercedes-AMG 44 milioane
Charles Leclerc Ferrari 28 milioane
Lando Norris McLaren 18 milioane
Fernando Alonso Aston Martin 17 milioane
George Russell Mercedes-AMG 14 milioane
Carlos Sainz, Jr. Ferrari 11 milioane
Sergio Perez Red Bull 9 milioane
Valtteri Bottas Sauber 9 milioane
Esteban Ocon Alpine 6 milioane
Pierre Gasly Alpine 6 milioane
Daniel Ricciardo VCA Racing Bulls 3,5 milioane
Oscar Piastri McLaren 3,5 milioane
Kevin Magnussen Haas 3 milioane
Lance Stroll Aston Martin 2,7 milioane
Alexander Albon Williams 1,8 milioane
Nico Hulkenberg Haaas 1,5 milioane
Guanyu Zhou Sauber 1,5 milioane
Yuki Tsunoda VCA Racing Bulls 870.000
Logan Sargent Williams 800.000

Cât câștigă un șef de echipă sau un șef al departamentului tehnic

Formula 1 este un sport în care pilotul este scos în față, dar el nu este singurul exponent care trebuie lăudat în urma unei victorii de etapă sau a unor titluri obținute la finele unui sezon lung. Din contră, Marele Circ este o întreagă afacere a cărui schelet conține multe „oase”, însăși echipele de pe grilă fiind niște coloși ce se aseamănă unor corporații. Audi, de pildă, se chinuie să găsească oameni pentru a-și forma noua echipă de F1, sursele din sport spunând că germanii au angajat deja câteva sute de persoane (undeva peste 200, mai precis), dar că ar trebui să mai găsească încă aproximativ 300 de capete pentru a-și completa departamentele - iar asta pe lângă eșafodajul cu care vine din urmă Sauber.

Embed from Getty Images

Cu alte cuvinte, sunt multe figuri în F1 care sunt pe ștatul de plată al echipelor, iar acest efort financiar este susținut și de organizatori, dar și de constructori și sponsori. Prin regulament, banii strânși se împart între echipele concurente în funcție de niște calcule care se bazează pe rezultatul din campionat, dar și pe niște factori cum e vechimea echipei (Ferrari are cel mai mare bonus de vechime, concurând fără pauză din 1950).

Din potul total de aproximativ 1,2 miliarde de dolari, Red Bull Racing ia cea mai mare „felie”, aproximativ 14% adică 140 milioane de dolari. Având în vedere aceste sume, care rivalizează cu costul dezvoltării unei mașini (conform cerințelor impuse de limitele de buget), trebuie să spunem că salariile nu fac parte din „cost cap”, cum e numit de englezi. Putem, deci, înțelege cum de echipele își permit să arunce cu bani și în ingineri, designeri, strategi sau șefi de echipă.

Embed from Getty Images

Toto Wolff, de exemplu, care va mai fi șef la Mercedes-AMG încă cel puțin trei ani, îi face de rușine pe mulți piloți la capitolul salariu. Wolff, la rândul său un fost pilot (dar în competiții de GT-uri sau turisme), are un salariu anual estimat la 16 milioane de euro, mai mult decât 15 piloți de pe grilă, inclusiv unul dintre proprii piloți de la Mercedes: George Russell (15 milioane de euro). Christian Horner, în schimb, ar fi ceva mai „nevoiaș” căci ia doar vreo 10 milioane de euro anual de la Red Bull, poate pentru că n-a fost la fel de abil ca pilot (vă rog, simțiți sarcasmul și ignorați amintirea acestor poze nud cu un Horner mai tânăr).

Revenind, banii mulți iau și designerii, cei care se ocupă de departamentele care pun la cale direcția în care ar trebui să se îndrepte dezvoltarea mașinilor. Adrian Newey, unul dintre cei mai titrați și respectați designeri din F1, câștiga 5,5 milioane de dolari în 2005 (!) când a fost subtilizat de Red Bull Racing de la McLaren. Oamenii lui Dieter Mateschitz i-au pus pe masă o ofertă de 10 milioane de dolari acum aproape 2 decenii, iar Newey n-a mai plecat din această echipă. Acum, cu siguranță Newey obține peste 10 milioane de euro pe an dacă ne gândim că Ferrari i-a pus pe masă mai multe oferte de zeci de milioane de euro anual, dar și un jet privat cu care să facă naveta Maranello-Monaco zilnic. Newey, însă, a strâmbat din nas căci se simte bine în parteneriatul cu Horner (el a lucrat, în trecut, și pentru Williams sau March-Leyton House).

Embed from Getty Images

Cât câștigau piloții de Formula 1 din trecut

Acum, când sportivii din F1 figurează pe listele cu cei mai bine plătiți atleți din lume, această ordine a lucrurilor pare firească. Vorbim, totuși, de o „gașcă” de 20 de inși care reușesc, de 24 de ori pe an, să meargă la sau aproape de limită cu niște bestii mecanice mai complicate decât economia unui stat african obișnuit. Calculele erau diferite, însă, în ceea ce unii numesc „epoca de aur” a Formulei 1, adică prin anii '50-'70. Primul pilot care a primit 1 milion de dolari pe sezon a fost Jackie Stewart, dar salariile altora nu erau comparabile în aceeași perioadă.

Campionul din 1969, 1971 și 1973 a fost un devotat susținător al siguranței în motorsport într-o eră în care de pe grilă dispăreau, în urma accidentelor din curse, cel puțin 3 piloți an de an. Oamenii își puneau, constant, carnea la bătaie, riscându-și viața pentru niște salarii minuscule. Jim Clark, mentor al lui Stewart și cel mai strălucit pilot al epocii sale, câștiga doar 8.000 de lire la Lotus în anii '60, asta înaintea apariției sponsorilor din lumea tabacului (Lotus a semnat primul contract de acest gen cu Imperial Tobacco pentru afișarea brandului Gold Leaf în 1968, anul morții lui Clark).

Embed from Getty Images

Trecând peste vremuri, Williams i-a pus pe masă o ofertă de 5 milioane de dolari lui Alain Prost în 1992, după ce a cesta a plecat val-vârtej de la Scuderia Ferrari. Doar opt ani mai târziu, Michael Schumacher obținea cam 8 milioane de dolari de la Ferrari, echipă căreia avea să-i aducă cinci titluri mondiale consecutive (2000-2004). Evident, salariul germanului a „explodat” în această perioadă, iar acesta a acceptat o ofertă de 30 de milioane de lire sterline când a revenit în F1, acum puțin peste un deceniu.

Sursa foto: cristiano barni / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri