Sorin Stancu este presedintele Diviziei Office a Grupului RTC, divizie care a anuntat o cifra de afaceri de 21,4 milioane de euro pe primele sase luni ale anului acesta. Implineste 32 de ani in aceasta toamna, iar cariera profesionala si-a inceput-o imediat dupa perioada studentiei si de atunci a ramas fidel companiilor in care actionar a fost sau este Radu Octavian, fondatorul grupului de firme RTC.
Wall-Street: Sa incepem cu cateva detalii despre trecutul dumneavostra profesional. Cum a fost inceputul dvs. profesional?

Am terminat studiile in 1997 in cadrul Academiei de Studii Economice. Primul job pe care l-am avut a fost de asistent manager de achizitii in cadrul companiei Vivianne Cosmetics. Am inceput sa lucrez in aceasta companie imediat dupa terminarea facultatii. Vivianne Cosmetics era la acea vreme una din companiile private romanesti mari, chiar cel mai mare producator si distribuitor de cosmetice autohton care a luat nastere dupa Revolutie. Practic, am fost la un targ de joburi organizat de organizatie studenteasca si am aplicat pentru mai multe joburi. Am avut doua dorinte profeionale: vanzari si marketing sau latura financiar-bancara. Cel de-al doilea domeniu mi s-a parut mult mai static, un job de birou, in timp ce vanzarile m-au atras intr-o masura mai mare.

Wall-Street: Care erau caracteristicile pietei de cosmetice in acea perioada?

Produsele companiei ajungeau in piata prin tot ce insemna canal de distributie la vremea respectiva. Erau alte vremuri atunci, piata tocmai se forma, nu existau mall-uri sau forme de distributie adevarata. Concuram atat cu marcile recunoscute pe plan international care erau mai bine pozitionate din punctul de vedere al imaginii, insa erau si foarte scumpe, cat si cu produse foarte ieftine importate din tari precum Turcia sau China.

Wall-Street: Cum l-ati cunoscut pe Octavian Radu, fondatorul RTC Holding?

Nu-l cunoscusem inca in acea perioada, fiind angajat de catre directorul general, Radu Octavian fiind actionarul majoritar al firmei. Pe la Radu l-am intalnit si cunoscut personal in 1999 intr-o discutie fata in fata atunci cand mi-a spus ca de a doua zi va trebui sa preiau pozitia de director general in cadrul Vivianne Cosmetics.

Wall-Street: Cum a fost, in esenta, acest moment?

Socant. Insa i-am dat un raspuns ferm dupa numai 5 minute. Mi s-a parut o oportunitate care nu trebuia ratata si nu aveam nimic de pierdut. Compania a trecut atunci printr-o schimbare radicala de management si cred ca Radu a preferat atunci sa dea o sansa unor tineri ca mine de a realiza ceva ce conducerea de dinainte nu reusise. Am foarte multi colegi care conduc acum companii din cadrul grupului RTC si care au inceput ca si mine in cadrul Vivianne Cosmetics. Am avut astfel oportunitatea sa conduc o firma importanta cu aproximativ 300 de angajati si cu vanzari de peste 4 miliarde de lei pe luna.

Wall-Street: Care credeti ca sunt cele mai importante ale unui bun manager?

In primul rand, unui bun vanzator trebuie sa-i placa ceea ce face. Perseverenta este una dintre cele mai importante calitati ale unui om de vanzari eficient. In al treilea rand, este imortanta capacitatea de a intelege oamenii si nevoile lor.

Wall-Street: Sunt targeturile o problema in activitatea unui om de vanzari?

Nu cred. Apreciez ca daca sunt construite rational, nu ar trebui sa reprezinte o problema. Targetul in vanzari trebuie sa fie un factor motivational, ci nu o piedica in a-ti desfasura activitatea.

Wall-Street: Ce a reprezentat pentru dumneavoastra momentul 2001 cand ati intrat in grupul RTC?

In 2001, in contextul in care activitatea Vivianne Cosmetics se reducea foarte mult, Radu Octavian mi-a propus sa ma alatur grupului RTC ca director de vanzari a actualei companii Ofiice Express care la vremea respectiva se rezuma la aproximativ 100 agenti de vanzari, 6 directori de vanzari regionali. Odata cu inceputul anului 2005 am fost numit in functia de director general atunci cand am preluat si conducerea diviziei de Ofiice business to business.

Wall-Street: Care sunt competitorii Office RTC pe piata autohtona?

Jucatorii cu care Office Express intra in competitie sunt multi. Piata de papetarie si birotica din Romania este destul de fragmentata. Ca exemplu, cifra de afaceri a Office RTC inregistrata in 2005 este cat cea a urmatorilor 13 jucatori din piata. Exista putini jucatori de dimensiuni mari si foarte multi de dimensiuni reduse, care nu au o pozitie stabila. Pe langa noi, cei mai importanti playeri sunt Austral, Top Birotica si Dacris. In acest moment, in Romania, nu exista o statistica oficiala despre valoarea pietei de papetarie si birotica, insa cu toate acestea, estimez vanzarile de articole pentru birouri din Romania la aproximativ 120 mil. euro, fara sa includem mobilierul de birou. In 2006 piata de papetarie a crescut cu aproximativ 15 procente fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Wall-Street: Care sunt rezultatele financiare ale diviziei pe care au conduceti?

Office Express, companie din divizia Office a grupului RTC Holding, a raportat o cifra de afaceri de 21,4 milioane de euro in primul semestru al acestui an, in crestere cu 20% fata de perioada similara a anului trecut. Rezultatele obtinute in primele sase luni sunt cu 5 procente peste asteptarile noastre, iar dezvoltarea cladirilor de birouri va aduce o crestere moderata pentru moment in vanzarile noastre. Pentru intreg anul 2006, preconizam o cifra de afaceri de 45 de milioane de euro, concentrandu-ne pe cresterea sustinuta a numarului de clienti.

Wall-Street: Care sunt estimarile dumneavoastra pentru piata de profil?

Ne asteptam la o crestere a pietei de 30% in zona de IT, la fel si pe segmentul hartie. Mobilierul de birou probabil ca va creste si el, dar cu maxim 5% ca piata. Totodata, ma astept ca odata cu dezvoltarea economica sa creasca si consumul de birotica papetarie, in contextul in care creste si numarul de angajati sau alte companii internationale intra pe piata autohtona .

Ne-am propus o crestere a vanzarilor pe IT&C de aprope 25-30 procente, lucru care, pe masura ce economia creste, nu este foarte dificil. Mizez pe parteneriate puternice la nivel international precum HP, Canon, Lexmark, Xerox si o platforma stabila din care fac parte ProCa, divizia de distributie IT a grupului RTC. De asemenea, hartia de copiator are in acest moment o dinamica accentuata pe piata, cu o crestere anuala de aproximativ 25-30%. In baza cifrelor de vanzari din prima jumatate a acestui an, in capitala se realizeaza 47% din totalul vanzarilor, iar restul tarii aduce 53%.

Wall-Street: Unde va vedeti peste 5 ani?

Ma vad lucrand intr-o pozitie ca aceasta pentru ca mai am multe lucruri de invatat. Sper ca in urmatorii 5 ani sa ma dezvolt profesional si sa urmez cursurile unui MBA.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Interviuri »


Setari Cookie-uri