Legislatia romaneasca privind francizele nu a mai fost actualizata de 18 ani, mai exact din perioada cand piata romaneasca abia descoperea acest concept. Intrarea McDonald’s a fost prima franciza din Romania, in 1995, iar de atunci piata a depasit 2 miliarde de euro anul trecut si doar in ultimii ani s-a dublat. Ce schimbari legislative sunt necesare ?

“Desi s-ar putea afirma ca a existat mult dorita stabilitate legislativa, in fapt OG 52/1997 reprezinta o reglementare generica, cu caracter mai degraba descriptiv decat normativ si pe alocuri imprecisa, a domeniului francizei. Astfel, OG 52/1997 se limiteaza la a defini cateva concepte esentiale precum franciza, retea de franciza, know-how, etc si stabileste cateva principii generale de urmat in negocierea si executarea contractului, fara sa contina reguli detaliate si nici sanctiuni”, a declarat pentru wall-street.ro Cosmin Stavaru, partener la casa de avocatura Bulboaca & Asociatii.

Acesta mentioneaza ca exista multe imprecizii in redactare, chiar si atunci cand sunt intalnite prevederi mai concrete.

De exemplu, definitia know-how-ului este incompleta (facand referire doar la produse), iar prevederile privind contractul de exclusivitate sunt relativ obscure, nefiind clar daca se are in vedere un contract separat sau exclusivitatea teritoriala a francizatului, daca se reglementeaza obligatia sau doar optiunea de impune o taxa de exclusivitate separat de taxa de intrare.

„Anumite elemente reglementate in cadrul obligatiei de informare pre-contractuala sunt imprecise, ca de exemplu obligatia de dezvalui potentialului viitor francizat in cursul negocierilor « experienta dobandita si transferabila ». Aceasta sintagma folosita de OG 52/1997 se refera oare la know-how? Asa pare textual, dar din punct de vedere juridico-economic transferul know-how-ului este tocmai obiectul contractului de franciza si nu obiect al obligatiei de informare precontractuala, ca sa nu mai vorbim de riscurile majore pe care si le-ar lua un francizor in dezvaluirea know-how-ului fara sa existe un contract semnat cu destinatarul informatiilor”, explica Stavaru.

Citeste si:
Cafeneaua din Ardeal care vrea să se extindă în țară cu „servirea...
Captain Bean, rețeaua de...

Avocatul remarca si lipsa reglementarii termenului executarii informarii pre-contractuale. Astfel, din textul ordonantei reiese ca executarea obligatiei se poate face prin simpla prezentare a contractului de franciza, chiar la momentul semnarii acestuia. Insa, sensul existentei unei obligatii de informare este acela de a furniza informatii relevante despre parti si obiectul contractului inainte de semnare, tocmai in scopul luarii deciziei de a incheia contractul.

De altfel, Codul Deontologic European al Francizei impune ca informarea pre-contractuala a francizatului sa se faca in scris, « intr-un interval de timp rezonabil, inainte de incheierea contractului ».

„In alte situatii, caracterul general al redactarii anumitor prevederi le face neclare, interpretabile. De exemplu, OG 52/1997 prevede obligatia francizatului « sa dezvolte reteaua de franciza ». Ce presupune aceasta obligatie: maximizarea vanzarilor in propriul magazin, publicitate activa a retelei, racolarea de noi francizati, partajarea unor experiente practice care ar putea imbunatati know-how-ul intregii retele, una sau toate aceste activitati? Asemenea detalii ar trebui tratate in contractul de franciza, pentru a clarifica intinderea obligatiilor fiecarei parti”, sustine Cosmin Stavaru.

De asemenea, reglementarea obligatiilor de non-concurenta si exclusivitate ar trebui armonizata cu legislatia specifica dreptului concurentei.

Citeste si:
...

Nicio sanctiune in caz de incalcare a legislatiei

Pe langa faptul ca este generica, legislatia actuala nu contine sanctiuni pentru eventualele incalcari si nici norme de detaliu.

De exemplu, lipseste o reglementare detaliata a tipurilor de franciza, in primul rand a conceptului de franciza principala (master franchise) care este utilizat la scara larga de marile francize internationale ca mijloc de intrare pe o piata noua.

„Ar fi utila o reglementare mai detaliata a obligatiei de a testa in prealabil conceptul francizei si a cerintelor minime de organizare a know-how-ului (in forma unui manual al francizei, de exemplu). Aceasta ar facilita constituirea unor veritabile francize, bazate pe o reteta de business judicios testata si transmisa in parametrii uniformi, cu acelasi nivel de exigenta”, a explicat avocatul.

In plus, nu este reglementat un model orientativ de contract de franciza, care ar fi util in special pentru partile cu experienta mai redusa in domeniu.

Citeste si:
Bulboaca & Asociatii o aduc pe Adriana Stoian pe consultanta fiscala
Bulboaca & Asociatii se...

Alte legislatii (precum cea americana si franceza) pun un accent deosebit pe obligatia de informare pre-contractuala, reglementand un document standard de informare cu caracter obligatoriu (Franchise Disclosure Document, Document d’Information Précontractuel), cu un continut specific. O asemenea abordare ar fi de preferat si in legislatia romaneasca.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Citește și
ANCOM a cerut furnizorilor de Internet blocarea accesului la site-ul sancționat
Setari Cookie-uri