În luna noiembrie a anului trecut s-a împlinit un an de la intrarea în vigoare a reformei spațiului digital inițiată de Comisia Europeană (denumită în continuare „Comisia” sau „CE”), menită să transforme mediul digital într-un spațiu mai sigur pentru utilizatorii de servicii digitale, prin stabilirea de noi reguli pentru toate serviciile digitale, inclusiv rețelele sociale, motoarele de căutare, magazinele de aplicații, piețele online și alte platforme online care operează în Uniunea Europeană.

Regulamentul european privind piețele digitale („DMA”) face parte din pachetul legislativ propus de Comisie împreună cu Regulamentul european privind serviciile digitale („DSA”). Ambele acte legislative vor deveni pe deplin aplicabile în curând (i.e., DSA la data de 17 februarie 2024 și DMA la data de 7 martie 2024).

Cum restabilește DMA echilibrul pe piețele digitale, care erau organizate în jurul câtorva platforme importante? Cum va influența DMA concurența în mediul digital? Care sunt beneficiarii normelor stabilite de DMA? Cum se interconectează DMA, DSA și alte acte legislative?

În seria de articole realizate de Roxana Dascălu (Avocat Senior) și Vladimir Griga (Asociat), din cadrul casei de avocatură bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ, vom răspunde la aceste întrebări.

În această primă parte, vom contura conținutul reglementării DMA, domeniul de aplicare al DMA și vom puncta pe scurt evenimentele din ultimul an, de la intrarea sa în vigoare.

În a doua parte, vom explora obligațiile ce revin principalelor platforme online în conformitate cu DMA, vom examina sancțiunile ce pot fi aplicate în caz de neconformitate, vom analiza rolul Comisiei Europene și vom evalua remediile accesibile utilizatorilor.

În a treia parte, vom vorbi despre beneficiarii normelor DMA și vom explora conexiunile dintre DMA, DSA și alte acte legislative europene.

Domeniul de aplicare

Pe scurt, DMA își propune să restabilească echilibrul pe piețele digitale prin impunerea unei serii de interdicții și obligații pentru principalii furnizori de servicii de platformă esențiale care au exercitat o influență importantă în mediul online în ultimii 10 ani, având rolul de „controlori de acces” ai pieței unice. Aceștia sunt platforme care au un impact semnificativ asupra pieței interne, permițând utilizatorilor comerciali să ajungă la clienții lor din întreaga Uniune. Scopul final este de a proteja mai bine consumatorii și utilizatorii comerciali împotriva practicilor neloiale.

Spre exemplu, DMA va interzice practici precum cele de a bloca utilizatorii să dezinstaleze aplicații preinstalate, de a clasa propriile produse mai sus în ierarhie prin comparație cu cele ale competitorilor, de a urmări utilizatorii finali în afara serviciului de bază al platformei în scopul publicității direcționate, fără a avea consimțământ sau de a obliga dezvoltatorii de aplicații să folosească anumite servicii, cum ar fi sisteme de plată sau de identificare, pentru a fi listați în magazinele de aplicații. De asemenea, DMA va permite utilizatorilor comerciali să promoveze oferte și să încheie contracte cu clienții lor în afara platformei.

Astfel de măsuri vor permite și vor încuraja extinderea platformelor mai mici, e.g., a întreprinderilor mici și mijlocii și a start-up-urilor, oferindu-le un acces mai ușor la clienți și, astfel, creând oportunități de afaceri mai bune și un grad de inovare mai ridicat în sectorul digital.

Calendarul de aplicare

Dispozițiile DMA au intrat în vigoare la data de 1 noiembrie 2022 și au devenit aplicabile la data de 2 mai 2023. În acest context, furnizorilor principali de servicii de platformă esențiale le-a revenit obligația de a notifica Comisia, până la data de 3 iulie 2023, în cazul în care îndeplinesc pragurile cantitative pentru a fi calificați drept controlori de acces și de a furniza toate informațiile necesare. Furnizorii de servicii de platformă esențiale care vor îndeplini pragurile la un moment ulterior vor trebui să notifice Comisia în termen de două luni de la atingerea acestor praguri.

La data de 6 septembrie 2023, Comisia a desemnat controlorii de acces în sensul DMA, care vor trebui să asigure respectarea obligațiilor și interdicțiilor prevăzute în DMA în termen de 6 luni, adică până la data de 7 martie 2024 (deciziile de desemnare emise de Comisie pot fi consultate aici).

Ulterior, la data de 9 octombrie 2023, Comisia a publicat modelul pentru raportul de conformitate pe care controlorii de acces desemnați vor trebui să îl prezinte, potrivit DMA, până la data de 7 martie 2024 și să îl actualizeze cel puțin o dată pe an.

Pentru a avea o imagine de ansamblu mai clară asupra acestor momente-cheie, inclusiv asupra calendarului de aplicare a DSA, puteți consulta diagrama de mai jos.

Controlorii de acces & serviciile de platformă esențiale

DMA se aplică numai întreprinderilor care (i) furnizează servicii de platformă esențiale („SPE”) și (ii) care sunt desemnate drept „controlori de acces”. Altfel spus, doar serviciile considerate suficient de importante pentru a justifica reglementarea vor fi supuse supravegherii DMA.

DMA cuprinde o gamă extinsă de SPE-uri, cum ar fi:

  • servicii de intermediere online (e.g., Amazon Marketplace, App Store, Google Maps, Google Play, Google Shopping, Meta Marketplace);
  • motoare de căutare online (e.g., Google Search, Microsoft Bing);
  • servicii de rețele de socializare online (e.g., Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn);
  • servicii de platformă de partajare a materialelor video (e.g., YouTube);
  • servicii de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere (e.g., WhatsApp, Messenger, iMessage);
  • sisteme de operare (e.g., Android, iOS, Windows);
  • browsere web (e.g., Chrome, Safari, Edge);
  • asistenți virtuali (e.g., Siri, Alexa);
  • servicii de cloud computing (e.g., OneDrive, Google Drive, iCloud);
  • servicii de publicitate online (inclusiv rețele de publicitate, schimburi publicitare și orice alte servicii de intermediere a publicității), furnizate de o întreprindere care furnizează oricare dintre SPE-urile enumerate mai sus (e.g., servicii de publicitate online furnizate de Google, Amazon, Meta, Microsoft).

Așa cum am menționat deja mai sus, la data de 6 septembrie 2023, Comisia a desemnat oficial șase controlori de acces în sensul DMA, și anume: Alphabet (8 SPE), Amazon (2 SPE), Apple (3 SPE), ByteDance (1 SPE), Meta (6 SPE) și Microsoft (2 SPE), acoperind 22 de SPE-uri (puteți consulta mai jos o diagramă care prezintă fiecare controlor de acces și SPE-ul corespunzător). Procesul de desemnare al Comisiei s-a desfășurat în urma examinării notificărilor transmise de companiile menționate anterior cu privire la potențialul lor statut de controlor de acces. Acești controlori de acces vor avea acum la dispoziție șase luni pentru a adera pe deplin la obligațiile DMA, până la data de 7 martie 2024, pentru fiecare dintre SPE-urile lor desemnate.

Cu toate acestea, este posibil ca această listă să nu fie definitivă. Comisia a deschis nu mai puțin de patru investigații de piață pentru a efectua evaluări suplimentare ale susținerilor făcute de Microsoft și Apple. Aceste companii afirmă că, deși îndeplinesc pragurile, anumite SPE pe care le furnizează nu ar trebui să fie clasificate drept puncte de acces importante, și anume: (i) pentru Microsoft – Bing (ca motor de căutare online), Edge (ca browser web) și Microsoft Advertising (ca serviciu de publicitate online) și (ii) pentru Apple – iMessage (ca serviciu de comunicații interpersonale care nu se bazează pe numere). Aceste anchete, care trebuie finalizate în termen de cel mult cinci luni de la data deschiderii lor, urmăresc să stabilească dacă entitățile respective pot dovedi că serviciile lor nu ar trebui să fie desemnate SPE-uri în temeiul DMA.

În plus, Comisia a inițiat, de asemenea, o investigație de piață pentru a cerceta mai în amănunt dacă Apple ar trebui să fie etichetat ca fiind un controlor de acces pentru sistemul de operare iPadOS, chiar dacă nu îndeplinește pragurile stabilite în raport de acest serviciu. Potrivit DMA, această investigație trebuie finalizată în termen de maximum 12 luni de la data deschiderii investigației de piață.

Nu în ultimul rând, Comisia a stabilit că, deși pragurile stabilite de DMA sunt îndeplinite pentru a fi considerați controlori de acces, Alphabet, Microsoft și Samsung au prezentat motive întemeiate pentru a demonstra că Gmail, Outlook.com și Samsung Internet Browser nu servesc ca puncte de acces importante pentru SPE-urile lor respective. În consecință, Comisia a ales să nu eticheteze aceste trei servicii ca fiind SPE-uri. Prin urmare, Samsung nu este recunoscută în prezent ca fiind un controlor de acces în legătură cu niciun SPE în temeiul DMA.

Criterii și praguri pentru a deveni controlor de acces

Pentru a fi desemnat controlor de acces, furnizorul de SPE trebuie să îndeplinească cumulativ trei criterii, care sunt de natură calitativă. Cu toate acestea, se presupune că aceste criterii sunt îndeplinite atunci când sunt atinse praguri cantitative specifice. În esență, DMA creează o prezumție conform căreia criteriile calitative sunt îndeplinite atunci când un furnizor de SPE atinge pragurile cantitative specificate. Totuși, această prezumție poate fi infirmată, după cum am explicat mai sus în cazul Gmail, Outlook.com și Samsung Internet Browser, în care furnizorii acestor SPE au reușit să convingă cu succes Comisia cu privire la lipsa statutului lor de controlori de acces.

În cadrul evaluării criteriilor calitative, un furnizor de SPE este desemnat ca fiind un controlor de acces dacă îndeplinește următoarele:

  • are un impact semnificativ asupra pieței interne;
  • furnizează un SPE care reprezintă un punct de acces important prin care utilizatorii comerciali ajung la utilizatorii finali; și
  • beneficiază de o poziție solidă și durabilă, în ceea ce privește operațiunile sale, sau este previzibil că va beneficia de o astfel de poziție în viitorul apropiat.

Pentru fiecare dintre criteriile de mai sus, există praguri cantitative care, în cazul în care sunt îndeplinite, creează o prezumție relativă că sunt îndeplinite criteriile calitative:

  • un impact semnificativ este prezumat dacă întreprinderea (a) furnizează același SPE în cel puțin trei state membre, și (b) realizează (i) o cifră de afaceri anuală în UE egală sau mai mare de 7,5 miliarde EUR în fiecare din ultimele trei exerciții financiare sau (ii) o capitalizare bursieră medie ori o valoare justă de piață echivalentă de cel puțin 75 de miliarde EUR în ultimul exercițiu financiar;
  • un punct de acces important este prezumat dacă întreprinderea furnizează un SPE care, în ultimul exercițiu financiar, are (a) lunar cel puțin 45 de milioane de utilizatori finali activi stabiliți în UE sau aflați pe teritoriul acesteia, și (b) anual cel puțin 10.000 de utilizatori comerciali activi stabiliți în UE;
  • o poziție solidă și durabilă se deduce în cazul în care pragurile menționate în subparagraful anterior au fost atinse în fiecare dintre ultimele trei exerciții financiare.

Desemnarea controlorilor de acces

Furnizorii care ating aceste praguri cantitative trebuie să se autoevalueze dacă se califică drept controlori de acces și, prin urmare, să notifice CE fără întârziere, în termen de două luni de la atingerea acestor praguri, furnizând, de asemenea, toate informațiile relevante. Cu toate acestea, furnizorul poate răsturna prezumția legală și susține în continuare că nu îndeplinește criteriile calitative pentru statutul de controlor de acces.

Comisia desemnează un controlor de acces în termen de 45 de zile de la primirea informațiilor complete, dacă sunt îndeplinite toate pragurile, și poate adăuga apoi furnizorul respectiv pe o listă de controlori de acces disponibilă publicului, precizând, de asemenea, SPE-urile acestora. Totuși, Comisia poate, de asemenea, să desemneze furnizorii de SPE drept controlori de acces dacă, după efectuarea unei investigații de piață, constată că aceștia îndeplinesc criteriile calitative, chiar dacă nu îndeplinesc pragurile cantitative.

În termen de șase luni de la desemnarea sa, controlorul de acces prezintă CE un raport de conformitate care descrie în detaliu măsurile pe care le-a pus în aplicare pentru a asigura respectarea obligațiilor prevăzute în DMA.

Reexaminarea statutului de controlor de acces

Lista controlorilor de acces va fi supusă unor reexaminări periodice, cel puțin o dată la trei ani, pentru a se asigura acuratețea acesteia. Mai mult, statutul de controlor de acces poate fi modificat de către CE, la cerere sau din oficiu, în orice moment, fie (i) din cauza unor schimbări substanțiale privind oricare dintre elementele de fapt pe care s-a bazat desemnarea, fie (ii) în cazul în care decizia de desemnare s-a bazat pe informații incomplete, incorecte sau care induc în eroare.

Ținuți de reguli

DMA include, de asemenea, o dispoziție pentru prevenirea eludării. Furnizorilor de SPE nu li se permite să se sustragă desemnării lor în calitate de controlor de acces prin segmentarea, (sub)împărțirea, fragmentarea sau descompunerea artificială a SPE-urilor lor, prin mijloace contractuale, comerciale, tehnice sau prin orice alte mijloace, pentru a eluda pragurile cantitative.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri