Șase din zece români au luat măsuri pentru economisire, conform unui studiu recent realizat de Panelul Național Românesc.

Anul 2024 vine cu provocări financiare semnificative pentru consumatori, iar inflația se dovedește a fi principala forță modelatoare a deciziilor financiare ale populației. Din noua cercetare a Panelului Național Românesc reiese că șase din zece români au adoptat măsuri de reducere a costurilor.
Printre acțiunile principale se numără căutarea mai frecventă a ofertelor și promoțiilor în magazine (46%), și reducerea cumpărăturilor de impuls și a achizițiilor neplanificate (37%). De asemenea, se acordă o atenție crescută comparării prețurilor între branduri (28%) și participării la programe de loialitate (26%).
Există diferențe regionale în ceea ce privește diversele strategii de economisire a banilor.

Diferențe între genuri

Bărbații și femeile gestionează în mod diferit situația de incertitudine financiară, iar în același timp sunt îngrijorați de fenomene globale diferite. Majoritatea femeilor intervievate gestionează mai eficient banii în gospodărie, doar 8% declarând că nu și-au schimbat obiceiurile de cheltuire a banilor.
Totodată doar 50% dintre bărbați simt impactul creșterii prețurilor spre deosebire de femei, 63% dintre acestea declarând că se simt mai impactate de creșterea prețurilor. Din răspunsuri reiese că bărbații pun accent mai mult pe calitatea produselor și pe promoțiile disponibile.

Tinerii sunt mai activi în cumpărăturile online

Generația Z, cu vârstele cuprinse între 18-24 ani, manifestă o implicare redusă în gestionarea cheltuielilor, luând măsuri mai puțin serioase decât alte grupuri. În schimb, persoanele mature (45+), adoptă mai multe strategii de economisire.
Tinerii, între 18 și 34 de ani, preferă să cumpere în cantități mai mari sau să viziteze mai multe magazine pentru a obține prețuri mai mici. De asemenea, aceștia sunt activi în achizițiile online, 19% (18-24 ani) și 16% (25-34 ani) căutând oferte exclusive sau reduceri. Tinerii sunt mai predispuși să compare prețurile și să caute alternative mai ieftine sau să adere la programe de loialitate.
Segmentul mai matur, +45 ani, consideră mai mult economisirea energiei ca o modalitate de a reduce cheltuielile. De asemenea, cei în vârstă de 60-65 ani (58%) caută mai mult promoții și oferte speciale înainte de a face achiziții.
Situația financiară generală afectează și planurile de viitor ale oamenilor, de exemplu mai mult de jumătate dintre cei intervievați și-au propus să cheltuie mai puțin în 2024.

Pentru anul 2024, principalele obiective includ:

• Reducerea stresului și îngrijirea sănătății mentale (54%), femeile evidențiindu-se mai mult în acest sens (57% față de 46% la bărbați).
• Economisirea mai multor bani sau gestionarea mai eficientă a finanțelor personale (54%).
• Adoptarea unui stil de viață sănătos, inclusiv alimentație echilibrată și exerciții regulate (52%).
• Obiectivele personale, cum ar fi mutarea în afara țării (6%), în alt oraș din România (5%), căsătoria (7%), sau începerea unei familii (6%), nu ocupă o poziție înaltă în lista de priorități pentru acest an.

În ceea ce privește optimismul pentru anul 2024, un scor mediu de 46% dintre respondenți sunt optimiști sau foarte optimiști, în timp ce 38% se declară neutri. Generația Z se află în general în tabăra optimistă, în timp ce persoanele în vârstă de 60+ sunt mai puțin optimiste și privesc anul cu pesimism.

Despre Panelul Național Românesc

Panelul Național Românesc este parte a rețelei de Paneluri Europene, care activează în șase țări. S-a format o comunitate activă în jurul Panelului, alcătuită din persoane care se bucură să completeze chestionare pentru puncte convertibile. Oricine poate să se alăture acestei comunități și să-și exprime opinia participând la chestionare.

Sursa foto: panelulnational.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Money »



Setari Cookie-uri